Inlägg från: mumbuulu |Visa alla inlägg
  • mumbuulu

Hjälper du denne man?

Du står på ett torg där du bor. En man tar sig plötsligt för bröstet och börjar hosta blod innan han faller till marken. Han är smutsig och båda armarna är fulla av nålstick. Ur hans ficka faller en kanyl och han stinker sprit och gammal smuts. Han kräks innan han slutar andas och det blir uppenbart att han behöver HLR. 

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR? 
    (Denna situation hamnade jag i när jag var höggravid förra sommaren. Jag och en ung tjej var de enda närvarande) 
  • Svar på tråden Hjälper du denne man?
  • mumbuulu
    Bedan skrev 2010-05-10 09:39:26 följande:
    Jag hade nog haft vissa problem med att ge den mannen mun-mot-mun-metoden... särskilt ifall jag var gravid. Risk för hepatit-C, smittsamt som få andra saker, HIV... fast jag hade såklart ringt 112.
    Den andra tjejen ringde 112 och jag sprang fram och gjorde det jag kunde på plats. Men just andningen vågade/kunde jag inte hjälpa honom med. Dels kunde jag inte sitta och böja mig så, dels var jag rädd för smittorisken, dels var jag helt enkelt rädd att sitta nära honom eftersom jag var rädd att han skulle få någon form av kramp och göra mig illa.  Jag vet att det är fördomsfullt men jag kände mig rädd. 
  • mumbuulu
    Isanje skrev 2010-05-10 09:40:54 följande:
    Jag kan tyvärr inte HLR. Men jag hade ringt ambulans. Och de på 112 hjälper väl en och förklarar hur man ska göra?
    Jag kan HLR men jag var inte villig att sätta mina läppar mot hans blodiga, nedkräkta ansikte. Inte med ett barn i magen. 
  • mumbuulu
    ashera skrev 2010-05-10 09:43:55 följande:
    Nej, inte personligen. Men ringt 112 och kollat om det fanns någon annan i närheten som kunde tänka sig att hjälpa till.
    Det samlades massor av folk ganska snabbt. Bland annat en hel jävla massa folk som fotograferade och filmade med sina mobiler. Men ingen som ville gå fram. Det var hemskt. 
  • mumbuulu
    Knastroll82 skrev 2010-05-10 09:46:07 följande:
    Nej, utan skydd ger jag inte HLR. Vad är meningen med att rädda ett liv om man sätter sitt eget (och sitt ofödda barns) liv i risk? Inte ens utbildad sjukvårdspersonal skulle ge HLR i en sådan situation utan skydd.
    Jag är utbildad sjukvårdspersonal och har gett HLR utan skydd tidigare. Men jag gör en riskbedömning. 
  • mumbuulu
    tamate skrev 2010-05-10 09:46:49 följande:
    eftersom jag har problem med saliv etc så vet jag inte om jag öht skulle klara av att sätta mina läppar mot någon annans mun än min mans, kan inte ens med mina barn. men jag hoppas att jag klarat det. jag hade i allafall gjort vad jag kunnat. det värsta är ju att jag verkligen kan hlr så jag har stora möjligheter att med min kunskap göra skillnad men eftersom jag inte varit i situationen så vet jag inte om jag klarar komma över mitt hinder. däremot har jag gjort heimlich på 2 barn och hjärtmassage på vuxen men det var någon annan som andades till mig så halv hlr har jag utfört =)
    Men kanylerna och blodet hade inte skrämt dig? 
  • mumbuulu
    Bedan skrev 2010-05-10 09:48:17 följande:
    Jag skulle inte kalla det fördomsfullt, de flesta sprutnarkomaner har hepatit-c-smitta,det är ett faktum. Det är trots allt en dödlig och kronisk sjukdom som dessutom smittar lättare än HIV. Hade jag haft utbildningen (lärde mig basic HLR i högstadiet, men det var ju väldigt länge sedan) så att jag kunde använda ett sådant munskydd samt haft ett sådant med mig hade jag dock försökt hjälpa honom mer. Dock har jag aldrig varit gravid så jag vet ju inte hur mycket hindrad man blir av att ha magen i vägen.
    Magen var nog inte det svåraste. Men man är andfådd som fan och HLR är otroligt krävande. Och så spökade som sagt rädslan för kanylerna och fördomsfulla tankar om att han skulle få någon form av kramp och råka sticka mig med något eller bita mig eller dra omkull mig eller något. (det har hänt mig tidigare i jobbet att en vuxen man gjorde mig ordentligt illa under ett krampanfall)
  • mumbuulu
    Isanje skrev 2010-05-10 09:49:05 följande:
    Det tänkte jag inte på... men har han spyor och blod i andningsvägarna ska man verkligen gör HLR då?
    Varför skulle han ha spyor och blod i andningsvägarna? Och även om han har det så ja. Det ska man. Det är bättre att leva och ha skräp i lungorna än att vara död och ha skräp i luftvägarna
  • mumbuulu
    ashera skrev 2010-05-10 09:52:08 följande:
    Det samlades massor av folk ganska snabbt. Bland annat en hel jävla massa folk som fotograferade och filmade med sina mobiler. Men ingen som ville gå fram. Det var hemskt. Förstår det. Fattar inte hur man kan filma och fotografera i sådana situationer. Men på sätt och vis förstår jag att ingen ville gå fram eftersom jag själv inte velat göra det, men ställa sig och glo behöver man ju inte göra. Bättre att gå därifrån om man inte kan eller vill hjälpa till.
    Ja. Man kan låta bli att filma åtminstone. Höjden av respektlöshet. 
  • mumbuulu
    Knastroll82 skrev 2010-05-10 09:55:41 följande:
    Hur skulle då din riskbedömning se ut i detta fall?
    Sist jag gjorde HLR utan skydd var det på en sexåring med DS som fallit i en pool. Jag räddade hennes liv. 
    Jag var vid tillfället inte gravid, hon var inte en uppenbart sjuk person, och jag kände att det var ok för mig att ta chansen att råka illa ut om hon skulle bära på någon smitta.
    I det senare fallet var det uppenbart att mannen var sjuk, tillhörde en riskgrupp när det gäller dödliga smittor, och jag var dessutom gravid och hade ansvar för mer än mitt eget liv. Lite så gjorde jag en snabb riskbedömning i båda fallen. 
Svar på tråden Hjälper du denne man?