Inlägg från: Probably the best in the |Visa alla inlägg
  • Probably the best    in the

Hjälper du denne man?

Jag hade gjort kompressioner men inga inblåsningar.

mysgravid skrev 2010-05-11 17:15:14 följande:
    då ajg pga ett lite speciellt arbete är ajg förbredd att ingripa och bär med mig de små sakerna som faktsikt krävs för att göra hjälpandet säkert för mig...ett andningsskydd och kanylsäkra handskar i sammarbete med utbildning och kunskap om just liknande situationer.men utan denna kunskapen hade jag antagligen försökt fastställa statusen på mannen och ringt 112 och meddelat allt.kan dock säga att det finns ingen som skulle råka illa ut för att INTE hjälpa mannen.alla har inte den utbildning som krävs utan kan sätta sig själv i en riskabel situation.det enda vi är skyldiga att göra är att LARMA!
    Har du med dig en pocketmask?
    mamamamamaräng skrev 2010-05-11 17:54:12 följande:
    Jo. Det hörs ju på namnet Men ingen kan tvinga mig att göra både och om jag inte vill.Bättre att göra något än inget tänker jag.
    Nya rön visar att inblåsningarna kanske inte gör den nytta man trott, ofta får man inte en fri luftväg utan blåser ner luft i magen, och där gör den ingen nytta. Därför kan det vara av större värde att en bystander koncentrerar sig på att göra kompressioner, då man tror att dessa skapar undertryck i bröstkorgen och på så vis kommer det ändå ner en liten del luft/syre i lungorna. Sen kan ambulanspersonalen när de kommer se till att brassa på även med syrgas.

Sen ska man ALDRIG, inte ens som leg sjukvårdspersonal utsätta sig för fara när man skall försöka bistå någon i nöd...

Svar på tråden Hjälper du denne man?