• Hormonermedhumör

Spända ansiktsmuskler - tips på hur man slappnar av där ?

Spända ansiktsmuskler - tips på hur man slappnar av där ?

Någon som har muskelknutor/triggerpunkter i ansiktet/käken ?

• Svar på tråden Spända ansiktsmuskler - tips på hur man slappnar av där ?
  • Jezamine
    Hormonermedhumör skrev 2010-05-10 13:03:34 följande:
    Spända ansiktsmuskler - tips på hur man slappnar av där ?Någon som har muskelknutor/triggerpunkter i ansiktet/käken ?
    har du inte fått någon hjälp ännu? Hör med sjukvården så du får den hjälp du behöver.
    Avstängd tills vidare
  • Philippa

Du kanske behöver en bettskena?

• Jezamine
    Hormonermedhumör skrev 2010-05-10 13:16:23 följande:
    Söker andra människors erfarenheter och ingenting annat ! Har kontakt med vården men deras förmåga att hjälpa är mycket begränsad. Har du inga tips så behöver du inte bry dig om mina inlägg heller för det är ju det jag är ute efter...begär inte att någon ska BOTA mig utan söker bara efter tips och andras erfarenheter/eget upptäckta tekniker man kan prova  - hur de blivit hjälpta osv...
    Du har ju skrivit flera ggr om liknande symtom,men inte fått hjälp via FL.Är det något psykiskt bakom?
    Avstängd tills vidare
  • Hormonermedhumör
    Jezamine skrev 2010-05-10 13:20:38 följande:
    Du har ju skrivit flera ggr om liknande symtom,men inte fått hjälp via FL.Är det något psykiskt bakom?
    Mina symtom bottnar i kroppsliga spänningar och eftersom detta är ett vanligt problem idag i samhället söker jag andras erfarenheter här...inget konstigt med det !
  • Jezamine
    Hormonermedhumör skrev 2010-05-10 13:36:47 följande:
    Mina symtom bottnar i kroppsliga spänningar och eftersom detta är ett vanligt problem idag i samhället söker jag andras erfarenheter här...inget konstigt med det !
    Har du kunnat snappat upp något om du utgått från de trådstarter du tidigare gjort? Jag menar det kan ju vara värt att spåna där med efter tips medan du väntar.
    Avstängd tills vidare
  • EsMamma

Man kan rätt enkelt stretcha käkmuskulaturen själv iallafall. Det kan få bort lite triggerpunkter.

Gapa så stort du kan, håll upp huvudet så att inte hakan trycks ned mot halsen. Sätt ena handens tumgrepp mot hakan (tummen åt ena sidan och pekfingret åt andra), slappna av i käkmusklerna och tryck hakan neråt/inåt. Håll minst 20 sek, gärna längre. Tryck på lite till när musklerna släpper efter.

Gör samma lika som ovan, men istället för att trycka hakan nedåt/inåt trycker du  nedåt/åt sidan. Då sträcker man ut musklerna på insidan av käken istället.

Lite svårt att förklara med ord, men testa och se om du får till det.

• Anonym

"rulla" dessa knutor mellan tummen och pekfingret för att mjuka upp dem. Har du ömma punkter ska du första värma ansiktet, trycka hårt med ett finger på dem (gör svinont)

• Hormonermedhumör
    Anonym skrev 2010-05-10 13:57:59 följande:
    "rulla" dessa knutor mellan tummen och pekfingret för att mjuka upp dem. Har du ömma punkter ska du första värma ansiktet, trycka hårt med ett finger på dem (gör svinont)
    Tack så hemskt mycket för en hel del konkreta tips :D ! Ska prova så fort jag får lite lugn och ro för mig själv (hemma ensam med 4-månaders son). ÄNTLIGEN någon som fattade vitsen med trådstarten !

TACK !
  • Anonym

För att uppnå ett varaktigt resultat bör detta upprepas 1 gång per dag i 4v. Tidskrävande och jobbigt men resultatet blir bra 

Svar på tråden Spända ansiktsmuskler - tips på hur man slappnar av där ?