• DreamBear

Hjälp mig! Dragit ut tand och blöder.

Har idag dragit ut en tand. Det var kl 13.
    En tand i underkäken, den bredvid visdomstanden.
    Allt gick fort och smärtfritt.
    Fick bita ihop på en kompress, skulle göra det i 20 minuter.
    Jag åkte hem.

Efter lite mer än en timme tog jag bort tussen,
    men jag blöder ännu ganska mycket.
    Stoppa i en ny tuss.
    Men jag har STORA problem med kväljningar så det är riktigt tungt detta.

Hur länge blöder det så mycket så man måste bita på en kompress?
    Kommer det att sippra länge eller kommer det att sluta?
    Är det farligt att svälja blodet?

Snälla ge mig råd.
    Är ensam hemma och detta känns obehagligt och jobbigt.
    Vill kräkas hela tiden.

• Svar på tråden Hjälp mig! Dragit ut tand och blöder.
  • Menhir

Det som gäller är kompression, kompression, kompression! Tryck kompressen med fingrarna mot såret och gärna så du "kniper ihop" såprkanterna, inte bara trycker mitt uppe på hålet. Du behöver inga ny kompresser, det går bra med en ren handduk eller annat, det viktiga är trycket. Bakterier har man i munnen ändå.

Skölj eller drick inte heller, då levrar sig inte blodet som det ska. Och undvik att spotta, det gör så det blöder mer.

Att det känns som mycket blod är för att det blandas med saliven, att man får besvär med blödning efter att ha tagit bort den tanden är ovanligt såvida det inte var en komplicerad operation ch de fick borra bort mycket av käkbenet.

Menhir, leg tandläkare

• DreamBear

Menhir: Tack för ditt svar, jag passar på att fråga lite mer
    Tanden är den som satt bredvid visdomstanden i underkäken.
    Tandläkaren sa att den skulle troligen behöva delas, men han provade först att dra ut den i ett helt stycke och det gick. Det gick med andra ord fort och blev billigare.

Det jag undrar är, han sa inget om att jag skulle skölja med något medel. Jag kan ju borsta de flesta tänder som vanligt, men de som sitter vid såret kommer jag inte åt om jag inte vill riskera att rispa upp det och det vill jag inte.

Jag har både Dental lösning och Hexident (den starkaste) hemma ... kan jag skölja med dessa för att minimera risken för en infektion? Hur ofta ska jag skölja?

Sedan undrar jag, om det hamnar mat i hålet, hur tar jag bort det bäst? Känns ju inte bra att peta i såret med något. Ska man kanske bara gurgla med vatten?

• DreamBear

Åt frukost och borsta sedan tänderna. Tittade i såret. Det ser ut som vita prickar i såret. Vad är detta? Jag sköljde munnen med vatten, men det vita är kvar.

• Darla

Skölj inte, det är bra om det bildas en propp av blod i hålet. Då läker det snabbare och skyddar bland annat käkbenet.

• Darla
    Darla skrev 2010-05-12 13:17:50 följande:
    Skölj inte, det är bra om det bildas en propp av blod i hålet. Då läker det snabbare och skyddar bland annat käkbenet.
    Alltså då menar jag att du inte ska hålla på och joxa med en massa sköljningar hela tiden och svischa runt i såret så att det löser upp blodet, och absolut inte pilla. Låt det vila med andra ord så kommer det att läkas så fint
  • Menhir

Kenai: första dagarna, och speciellt om det fortfarande är lättblödande är det bäst att inte varken borsta eller skölja (du kan förståss borsta tänderna en bit bort). Den "blodkoagelplugg" som sitter där vill vara ifred. Låt därför hålet vara i fred så mycket som möjligt. Även om det hamnar mat och skräp så låt det vara kvar! Läkningen sker underifrån och puttar upp skräpet, det finns ingen risk att det läker fast.

Det kommer att både smaka och lukta apa ur munnen närmaste dagarna men det är som det ska.

Det vita i hålet kan vara fibrin dvs läkningen har påbörjat (jämför med skorpan på hudsår som har blivit blöt, det är också vitt, eller hur?).

När det inte blöder längre kan du skölja med Hexident som är bakteriedödande. dentan är fluorskölj och påverkar inte läkningen (men gör tänderna starkare!).

• DreamBear

Menhir: tack för ditt svar! Jag känner mig mycket lugnare efter att ha läst detta. TACK!

• DreamBear

Idag blöder jag inte längre, men spottar något mer gulaktigt spott.
    Inte behövt tagit värktabletter sedan eftermiddagen då tandens drogs.

Men tandköttet kring såret är nu vitt/grått. Ser hemskt ut.
    Är detta också normalt?

Ingen feber, dock lite svårt att tugga eller mest obehagligt. Rädd att komma åt såret, för jag anar smärtan som detta skulle medföra.

• Sannana8687

För att klargöra för framtida tittare.

Det är normalt att det blöder mycket eller lite. Även om det ej blöder alls, eller om det blöder i 1 dag. Alla är olika men det är normalt. Det kan vara bra att ha på kompress första halvtimmen, sålänge det blöder kan man ha på. Försök undvika att skölja med vatten/munskölj för mycket i början.

Sedan börjar såret läka, det slutar blöda och kan fastna matrester i, dvs det vita i. Detta är fullt normalt & tanden kan stöta ut det. Pilla ej i hålet hur mycket du än vill, därför det kan sega läkningen och börja blöda igen.

Sedan kan de bli svart/grått. Vilket också är normalt. Sålänge man ej får dry socker eller brutal, ihållande smärta på flera ställen så behöver man ej kontakta tandläkare.

• heidi1950

kanske du har bitat för hård-lägg i ny tuss-och bita ihop men ej så starkt,du pressar blodet ute.
    20 min räker i alla fall---jag hade det oftast--med utdragning-jag har erfarenheter
    blir snabbt frisk igen

• junie12321

Hej!

Jag kan inte dra ut min tand.

den sitter jätte jätte hårt längst bak i munen högst upp vid visdomstanden. Jag har dragit och dragit allt vad jag har men det funkar inte.! Ska jag gå till tandläkaren så dem får dra ut den vet liksom inte vad jag ska göra för att det kommer bara mer och mer blod när jag dör jag har haft den lös i 3 dagar. Snälla ge mig tips om vad jag ska göra!!!!!????????????????

• Celegans
    junie12321 skrev 2017-07-20 11:08:09 följande:

Hej!

Jag kan inte dra ut min tand.

den sitter jätte jätte hårt längst bak i munen högst upp vid visdomstanden. Jag har dragit och dragit allt vad jag har men det funkar inte.! Ska jag gå till tandläkaren så dem får dra ut den vet liksom inte vad jag ska göra för att det kommer bara mer och mer blod när jag dör jag har haft den lös i 3 dagar. Snälla ge mig tips om vad jag ska göra!!!!!????????????????

Givetvis bör du höra av dig till din tandläkare och be om råd. 
Svar på tråden Hjälp mig! Dragit ut tand och blöder.