StinaGul skrev 2010-05-13 22:25:37 följande:
Jag röstade på både och.Jag tycker att det är jättebra att par som försökt få barn och inte lyckats kan få sina drömmar uppfyllda med hjälp av IVF. Just att det är "konstgjort" och att par som inte kan få barn inte ska ha barn är inget argument som biter på mig. Jag tror som sagt många har blivit lyckligare människor med hjälp av IVF.Det som jag tycker är synd är att vi väntar för länge på att skaffa barn. Att det är sån press på att man ska ha hunnit så mycket innan man skaffar barn och där tror jag faktistk IVF har hjälpt till lite. Att par kanske väntar och förlitar sig på att de kan ta till IVF om det inte går.
Nej jag har väldigt svårt att tro att det finns människa som chansar och väntar med barn för att det finns ivf?
Dessutom är det en liten missuppfattning att folk som gör ivf inte kan få barn?
Det är inte så att dessa barn inklusive jag är sterila för då skulle ivf inte vara möjlig.
Många par eller den ena partner kan tex ha en tillfällig nedsättning i fertiliteten som jag hade.
Jag har endometrios och hade cystor på äggstockarna och mina hormoner var antagligen ur spinn eftersom jag inte hade några äglflytningar som normalfertila kvinnor får vid varje ägglossning.
Vi blev gravid med ivf, mina cystor krympte helt bort under graviditeten och ägl flytningarna kom tillbaka.
Med andra barnet vart vi gravida direkt och det är inget ovanligt alls bland dom som gjort ivf att andra barnet kommer spontant.
Ivf kan alltså vara en språngbräda för många par att få barn och sedan kunna få dom tillverkade hemma sen
Sen finns det dom som blir gravida jättelätt med första barnet men sedan inte lyckas få barn den andra gången, handlar knappast om naturens vilja där heller.