Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Är du för eller emot "konstgjorda" befruktningsmetoder?

Hmm, gillar inte riktigt det där ordet "konstgjort", som om barnen vore framställda på kemisk väg
    Jag är givetvis för ivf i alla dess former, precis som jag tycker man ska bota alla sjukdomstillstånd tillfälliga eller kroniska som människor har.

• Matillin
    StinaGul skrev 2010-05-13 22:25:37 följande:
    Jag röstade på både och.Jag tycker att det är jättebra att par som försökt få barn och inte lyckats kan få sina drömmar uppfyllda med hjälp av IVF. Just att det är "konstgjort" och att par som inte kan få barn inte ska ha barn är inget argument som biter på mig. Jag tror som sagt många har blivit lyckligare människor med hjälp av IVF.Det som jag tycker är synd är att vi väntar för länge på att skaffa barn. Att det är sån press på att man ska ha hunnit så mycket innan man skaffar barn och där tror jag faktistk IVF har hjälpt till lite. Att par kanske väntar och förlitar sig på att de kan ta till IVF om det inte går.
    Nej jag har väldigt svårt att tro att det finns människa som chansar och väntar med barn för att det finns ivf?
    Dessutom är det en liten missuppfattning att folk som gör ivf inte kan få barn?
    Det är inte så att dessa barn inklusive jag är sterila för då skulle ivf inte vara möjlig.
    Många par eller den ena partner kan tex ha en tillfällig nedsättning i fertiliteten som jag hade.
    Jag har endometrios och hade cystor på äggstockarna och mina hormoner var antagligen ur spinn eftersom jag inte hade några äglflytningar som normalfertila kvinnor får vid varje ägglossning.
    Vi blev gravid med ivf, mina cystor krympte helt bort under graviditeten och ägl flytningarna kom tillbaka.
    Med andra barnet vart vi gravida direkt och det är inget ovanligt alls bland dom som gjort ivf att andra barnet kommer spontant.
    Ivf kan alltså vara en språngbräda för många par att få barn och sedan kunna få dom tillverkade hemma sen
    Sen finns det dom som blir gravida jättelätt med första barnet men sedan inte lyckas få barn den andra gången, handlar knappast om naturens vilja där heller.
  • Matillin

ursäkta alla felstavningar, börjar bli dags för kudden tror ja

• Matillin
    BlommyNess12 skrev 2010-05-13 22:52:48 följande:
    Jag har läst tråden och jag hittar inga argument som gör att jag förstår varför man skulle vara emot konstgjord befruktning. Jag tycker att det är oerhört okänsligt att vara emot att sjuka ska få vård, för ofrivillig barnlöshet räknas som en sjukdom.
    Nej jag tycker inte heller att argumenten som lagts upp i tråden är några bra argument.
    Det skulle då vara dom som är emot det av etiska skäl för att dom tycker det är moraliskt fel att befrukta flera ägg som sedan kastas iväg.
    Fast även det kan man kringgå med ivf om man själv vill, man kan endast befrukta 2 ägg om man skulle vilja.
  • Matillin

Ja om sänkt spermakvalite är ett skäl till att ivf inte skulle utföras så borde man kanske förvägra rökare att fortlanta sig då med eftersom det är bevisat att rökning under graviditeten ofta leder till nedsatt fertilitet hos barnen?

• Matillin
    EnHusMus skrev 2010-05-14 08:19:14 följande:
    Både och.  För lite hjälp på traven med lite traven... För att få kropppen att inse vad den ska göra. Men emot att i labb befrukta ägg och sen stoppa tillbaka in i kroppen. Tycker inte man ska "tvinga" kroppen till något som den inte vill. Tror någonstans att man för vidare dessa egenskaper att ha svårt att få barn till sina barn... Eller så kanske det visar sig mer i framtiden.  Tror det kommer vara MYCKET vanligare i framtiden att människor inte kan bli gravida på naturlig väg. Just för att man tvingat en kropp till det.

Haha, det funkar inte så med ivf.
    Jag skriver det igen.
    Det är inte mer fel på ivf-barn och dom föds inte med mer missbildningar eller dylikt vilket ju borde varit fallet om man skulle gå på dina teorier.
    Enda risken med ivf-barn är att vi får smartare barn eftersom dom även visat sig vara bättre i skolan och ha högre iq
  • Matillin
    Jennie med ie skrev 2010-05-14 10:19:17 följande:
    Givetvis är detta ett ämne som kan vara känsligt, i synnerhet för de personligen berörda, men jag tycker det är synd att det så ofta tas personligt. Att negativa eller tveksamma åsikter om t ex IVF eller donatorinsemination o s v som sak gärnas tas som en personlig skymf. Diskussion är inte farligt, om den sköts snyggt, och tveksamhet mot t ex IVF eller donation är inte synonymt med att ifrågasätta relationen mellan föräldrar och de barn som skapas med hjälp av detta, och är inte synonymt med att stämpla dessa föräldrar som sämre o s v.Jag har fått barn via adoption, och när någon kränker mitt barn eller vår relation p g a att han är adopterad går jag i taket. Men att alla inte är positiva, eller att man är tveksam, till adoption som sak och diskuterar detta sakligt ser jag ingen anledning att bli aggressiv av.Nu måste jag dock gå....
    Finns det verkligen folk som tycker att adoption är av ondo?
    Jag har oftast upplevt det som att folk tycker adoption är någonting jättebra, men det kanske inte alltid är så?
    Upplevt i flera såna här ivf trådar att folk tycker att dom som inte kan få biologiska barn borde aoptera i stället för att det finns så många barn som behöver nya hem?
    Vilket också är ett korkat resonemang, som att adoption är något man bara går och gör, som att skaffa en hund.
    Sen undrar man ju varför det bara skulle ligga på dom med fertilitesproblem att adoptera barn?
    En adoption är något man verkligen ska vilja gå igenom och vara redo för, inget man bara "gör".
  • Matillin
    banansmoothie skrev 2010-05-14 10:30:00 följande:
    Dessa personer har behandlats med en massa hormoner och skit och liksom narkomaner, finns det negativa effekter på ett eventuellt foster av detta. Därför är det omoraliskt.
    Berätta gärna vilka negativa effekter det skulle kunna ha på fostret och det barn som föds efter ivf?
  • Matillin
    banansmoothie skrev 2010-05-14 10:30:00 följande:
    Dessa personer har behandlats med en massa hormoner och skit och liksom narkomaner, finns det negativa effekter på ett eventuellt foster av detta. Därför är det omoraliskt.
    Jag såg nu att du pratade om folk som gjort könsbyte.
    Men dom är ju kvinnor i botten om dom har en livmoder så det borde inte spela någon roll för barnet som föds?
    Det är väl knappast så att dessa personer äter manliga hormoner samtidigt som dom försöker bli gravida?
    Det känns ju lite orimligt då det borde motverka en graviditet?

Sen blir man fullpumpad med hormoner när man gör vanlig ivf något som inte påverkar fostret eller barnet.
  • Matillin
    Manchester skrev 2010-05-14 11:17:23 följande:
    Det finns tyvärr rätt många som tror att man bara på riktigt kan älska ett barn som är ens biologiska avkomma eller som anser att det är fel att "blanda" människor av olika härkomst, hudfärg, gen-uppsättning mm. Det finns många som tror att ett adopterat barn är något man har till låns under några år, men sedan bör/vill alla adopterade flytta tillbaka till sina ursprungsländer. Det finns också de som bestämt hävdar att alla adoptioner är barnhandel eftersom det kostar pengar att adoptera. Att pengarna går till sådant som översättning av dokument, lön till jurister och andra som ser till adoptionen sköts på rätt sätt, resor och uppehälle i landet etc spelar liksom ingen roll. Pengar=barnhandel. Punkt slut. Sedan finns de som menar att det är cyniskt av rika västerlänningar att adoptera barn från fattiga länder. Istället borde vi skänka de pengar det kostar att genomföra en adoption till exempelvis SOS Barnbyar så att fler barn skulle kunna stanna i sina ursprungsländer. Varför just de som har svårt att få barn skulle vara förpliktade att skänka 150 000-300 000 kr till SOS framgår aldrig riktigt. Men visst finns också sådana som du träffat på, de som anser att alla som har svårt att få barn borde adoptera "för det finns ju så många barn som inte har någon familj". Och det är ju sant. Det finns massor med föräldralösa barn i världen. Problemet är ju bara att de flesta antingen inte är adopterbara  - adoption är olagligt i det landet, landet är så korrumperat att ingen vågar adoptera därifrån etc - eller så är de helt enkelt alltför långt ifrån de flestas dröm om sitt eget lilla barn - inte många vill adoptera en HIV-smittad 13-åring som levt de senaste fem åren på gatan. Barn under fem år och som antingen är friska eller har lindriga/behandlingsbara sjukdomar och handikapp är det idag långa köer för att att få adoptera.
    Oj, det var många åsikter, det är ju sånt där som känns så långt ifrån ens egna åsikter så man inte förstår att det finns folk som kan tycka så?
Svar på tråden Är du för eller emot "konstgjorda" befruktningsmetoder?