• Skehamn2010

Är du för eller emot "konstgjorda" befruktningsmetoder?

Det verkar råda delade meningar hurvida man ska "hjälpa" naturen på traven när man inte kan få barn på naturlig väg.

Jag är för

Motivera gärna varför du är för eller emot

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot "konstgjorda" befruktningsmetoder?
  • My Girls

Maxipaxi; Barn ska väl ändå få vara barn, men det innebär väl för sjutton inte att man hindrar deras utveckling helt, att de aldrig får vara med och hjälpa till. Sen visst blir en del ensambarn bortskämda, men det är ju upp till föräldrarna att sätta gränser, oavsett om de har ett eller flera barn.

Hur många brådmogna ungdomar strejkar inte sedan i vuxen ålder, just för att de aldrig fått vara barn, utan de har varit tvungna att växa upp för fort och anpassa sig efter andra, så de hinner inte finna sig själv eller sin egen personlighet?
  • Höst flickan
    My Girls skrev 2010-05-15 15:33:14 följande:
    Alltså det var ett inlägg skrivet med
    Jag själv har gjort ivf, och man går inte "bara" till docktorn..så ivf kan aldrig bli bekvämt
    Nedräkningen har börjat....nu vecka 37..
  • Maxipaxi
    My Girls skrev 2010-05-15 15:37:57 följande:
    Maxipaxi; Barn ska väl ändå få vara barn, men det innebär väl för sjutton inte att man hindrar deras utveckling helt, att de aldrig får vara med och hjälpa till. Sen visst blir en del ensambarn bortskämda, men det är ju upp till föräldrarna att sätta gränser, oavsett om de har ett eller flera barn. Hur många brådmogna ungdomar strejkar inte sedan i vuxen ålder, just för att de aldrig fått vara barn, utan de har varit tvungna att växa upp för fort och anpassa sig efter andra, så de hinner inte finna sig själv eller sin egen personlighet?
    Ja du, det där är ju ett problem.

Jag kan ju inte veta men jag tror iaf att det är nyttigt för barn att bli vuxna så tidigt som möjligt. Som jag ser det är ungdomstiden ett ingemansland och därmed skit. Jag ville bli vuxen tidigt och blev det också. Men jag ser ju runt mig att ungdomstiden hela tiden förlängs.

Min mor lyssnade på Radio Luxemburg när hon var 15, på Elvis. Hon födde barn som 18-åring och var då vuxen. Numera lysnar 30-åriga kvinnor på Lady Gaga...

Kanske ett dåligt exempel, vad vet jag, men visst är det så att ungdomstiden hela tiden förlängs!?
  • Pebble

Men hur definieras att vara vuxen? Det är inget illa menat utan en fråga helt enkelt. ;)

Vid detta laget får jag nog betrakta mig som att jag tagit ialla fall några vuxenpoäng och jag avskyr Lady Gaga (men inte för att det är ungdomligt ^^) men har samtidigt vissa intressen som kanske kan klassas som smått barnsliga. Lite att vara vuxen borde ju ligga i att kunna bejaka sin barnsliga sida utan att vara det hela tiden...eller?
    En till fråga till Maxipaxi...varför anser du att ungdomstiden är ingenmansland? Säger inte emot dig, kände så rätt mycket också i tonåren, men jag kände så för att jag var tvungen att gå i gymnasiet där jag inte kände mig som hemma, blev inte tagen på allvar ibland när man ville osv, men det försvinner ju automatiskt med åldern.
  • My Girls
    Höst flickan skrev 2010-05-15 15:43:36 följande:
    Alltså det var ett inlägg skrivet med Jag själv har gjort ivf, och man går inte "bara" till docktorn..så ivf kan aldrig bli bekvämt
    Jag förstod det Försökte vara lite ironisk bara, eftersom det lät tidigare från en del som att det "bara" är att gå till läkaren och få det gjort. Har bara testat hormoner själv och jag ser ingen tjusning med att gå till läkaren igen, fast jag blir så illa tvungen om vi vill ha syskon. 
  • Höst flickan
    My Girls skrev 2010-05-15 16:10:40 följande:
    Jag förstod det Försökte vara lite ironisk bara, eftersom det lät tidigare från en del som att det "bara" är att gå till läkaren och få det gjort. Har bara testat hormoner själv och jag ser ingen tjusning med att gå till läkaren igen, fast jag blir så illa tvungen om vi vill ha syskon. 
    jag är nu gravid med ivf..vårt andra ivf barn .
    Hoppas det går bra för er.
    Nedräkningen har börjat....nu vecka 37..
  • Maxipaxi
    Pebble skrev 2010-05-15 16:01:10 följande:
    Men hur definieras att vara vuxen? Det är inget illa menat utan en fråga helt enkelt. ;) Vid detta laget får jag nog betrakta mig som att jag tagit ialla fall några vuxenpoäng och jag avskyr Lady Gaga (men inte för att det är ungdomligt ^^) men har samtidigt vissa intressen som kanske kan klassas som smått barnsliga. Lite att vara vuxen borde ju ligga i att kunna bejaka sin barnsliga sida utan att vara det hela tiden...eller? En till fråga till Maxipaxi...varför anser du att ungdomstiden är ingenmansland? Säger inte emot dig, kände så rätt mycket också i tonåren, men jag kände så för att jag var tvungen att gå i gymnasiet där jag inte kände mig som hemma, blev inte tagen på allvar ibland när man ville osv, men det försvinner ju automatiskt med åldern.
    Det är svårdefinierat, jag vet. Det skulle kräva en hel bok och inte ens då skulle jag fixa att definiera vad det innebär att vara vuxen. Det kanske är en känsla hos respektive person!?

Men jag vet när jag var tonåring så ville jag inget annat än att bli vuxen. Allt var så osäkert och jag var rätt blyg också. Det var som om alla passade på en för att se åt vilket håll man skulle gå. Alla spelade roller som om livet vore en teater. Det kanske det är/var också.

Men visst är jag självsäker nu. Det är nog det som är att vara vuxen när jag tänker efter. Jag står för vad jag säger och för mina beslut, och försöker att vara ansvarstagande. Hur andra uppleverd vet vet jag inte.

Du får inte ställa så svåra frågor!
  • My Girls
    Maxipaxi skrev 2010-05-15 15:46:15 följande:
    Ja du, det där är ju ett problem. Jag kan ju inte veta men jag tror iaf att det är nyttigt för barn att bli vuxna så tidigt som möjligt. Som jag ser det är ungdomstiden ett ingemansland och därmed skit. Jag ville bli vuxen tidigt och blev det också. Men jag ser ju runt mig att ungdomstiden hela tiden förlängs. Min mor lyssnade på Radio Luxemburg när hon var 15, på Elvis. Hon födde barn som 18-åring och var då vuxen. Numera lysnar 30-åriga kvinnor på Lady Gaga... Kanske ett dåligt exempel, vad vet jag, men visst är det så att ungdomstiden hela tiden förlängs!?
    Det tror jag absolut att den gör. Om jag ser till många runt om mig som är kring 30, så är jag hästlängder före. Inte för att jag har en utökad familj numera, men jag och några andra med mig flyttade hemifrån tidigt, hittade jobb, studerade och sökte vår plats i vuxenlivet och stannade inte av i "partyeran" sas.
    Många är kvar där än idag och jag undrar om de inte kommer göra det i 5-10 år till. 
    Så visst tror jag att man kan göra barnen en björntjänst genom att hjälpa så man stjälper de, men det känns så tråkigt att höra om familjer som nyttjar deras äldre barn till konstant barnvakt och att de axlar lite väl för mycket ansvar i för unga år. 
  • My Girls
    Höst flickan skrev 2010-05-15 16:12:30 följande:
    jag är nu gravid med ivf..vårt andra ivf barn . Hoppas det går bra för er.
    Tack, tack. Får hålla tummarna. Ja just ja. Jag har ju läst det här omkring Grattis! Det är ju väldigt nära för er nu Adoption ligger mig varmt om hjärtat också, men det är ju dessa krav som man måste uppfylla också. 
    Ett annat alternativ om vi fortsätter ha en mindre familj, det är att vara familjehem. Det vore roligt kan jag tänka.
  • Reglementet
    Maxipaxi skrev 2010-05-15 15:46:15 följande:
    Ja du, det där är ju ett problem. Jag kan ju inte veta men jag tror iaf att det är nyttigt för barn att bli vuxna så tidigt som möjligt. Som jag ser det är ungdomstiden ett ingemansland och därmed skit. Jag ville bli vuxen tidigt och blev det också. Men jag ser ju runt mig att ungdomstiden hela tiden förlängs. Min mor lyssnade på Radio Luxemburg när hon var 15, på Elvis. Hon födde barn som 18-åring och var då vuxen. Numera lysnar 30-åriga kvinnor på Lady Gaga... Kanske ett dåligt exempel, vad vet jag, men visst är det så att ungdomstiden hela tiden förlängs!?
    Man kanske ska gifta sig som 10-åring och skaffa barn som 12-åring? Då blir barndomen inte för lång.
Svar på tråden Är du för eller emot "konstgjorda" befruktningsmetoder?