dalmatiner blandning
Nu vill jag veta om en blandning av dalmatiner o schabrador är en bra blandning .
jag vill inte höra att man ska väljaa renrasig förre blandning . Så har ni åsikter om blandras bespara mig era åsikter
Nu vill jag veta om en blandning av dalmatiner o schabrador är en bra blandning .
jag vill inte höra att man ska väljaa renrasig förre blandning . Så har ni åsikter om blandras bespara mig era åsikter
Hejsan ! Det är inget fel med blandraser. Dalmatiner o schabrador blandning är nog en kul blandning. Jag skulle tro att det är en hund med mycket go i. För båda raserna behöver jobba med. Jag hade inte tackat nej till en sådan blandning.
Tack för svaret . Jag såg valparna igåro dom är bedårande . Jag ville veta då jag har lite koll på just dalmatiner .
Det beror helt på vad du vill göra med hunden. Hur ska du träna med den?
Dalmatiner är aktiva, arbetsglada och pigga hundar som behöver få jobba.
låter som en väldigt söt blandning men även en hund som kräven en del.
Hade jag varit ett träningsfreak med en ängels tålamod hade jag kanske valt blandningen, inte annars. Och så tänker jag höfterhöfterhöfter när jag läser rasmixen.
Mer om dövhet, om någon råkar vara intresserad:
www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_arftlig_dovhet.html
Tydligen förekommer medfödd dövhet främst inom följande raser:
"(vit) bullterrier (dövhet förekommer även hos färgade hundar), dalmatiner (dalmatinern är genetiskt extreme white; genen f i ett annat locus ger de typiska fläckarna), malteser, pyrenéerhund och sealyhamterrier."
(källa ovan)
Just dalmantiner har ju även haft problem med dåligt psyke pga oseriös avel, jag skulle just därför vara väldigt skeptisk till en blandning med dalmantiner då jag antar att föräldradjuren inte är hälso- och psyktestade ordentligt.