• MarieDahlström

dalmatiner blandning

Nu vill jag veta om en blandning av dalmatiner o schabrador är en bra blandning .

jag vill inte höra att man ska väljaa renrasig förre blandning . Så har ni åsikter om blandras bespara mig era åsikter

• Svar på tråden dalmatiner blandning
  • emmelie98

Hejsan ! Det är inget fel med blandraser. Dalmatiner o schabrador  blandning är nog en kul blandning. Jag skulle tro att det är en hund med mycket go i. För båda raserna behöver jobba med. Jag hade inte tackat nej till en sådan blandning.

• MarieDahlström

Tack för svaret . Jag såg valparna igåro dom är bedårande . Jag ville veta då jag har lite koll på just dalmatiner .

• hundpuss

Det beror helt på vad du vill göra med hunden. Hur ska du träna med den?

Dalmatiner är aktiva, arbetsglada och pigga hundar som behöver få jobba.

• valkyrie

låter som en väldigt söt blandning men även en hund som kräven en del.

• Lathundarna

Hade jag varit ett träningsfreak med en ängels tålamod hade jag kanske valt blandningen, inte annars. Och så tänker jag höfterhöfterhöfter när jag läser rasmixen.

• Drakfisk
    Lathunden skrev 2010-05-15 19:05:47 följande:
    Hade jag varit ett träningsfreak med en ängels tålamod hade jag kanske valt blandningen, inte annars. Och så tänker jag höfterhöfterhöfter när jag läser rasmixen.
    Och jag tänker 'öron' 'öron' 'öron' när jag hör ordet dalmatiner. Man bör vara medveten om att det finns en genetisk defekt som gör att vita hundar kan vara döva (seriösa uppfödare BAER-testar sina valpar innan leverans).

I övrigt så tänker jag 'varför?' när jag hör om en korsning på schäfer + labrador + dalmatiner. Vad vill man uppnå med att korsa en herdehund med en retriever och vidare med en "vagnshund" som dalmatinern ju är. (Dalmatinern har alltså ursprungligen använts i stall och sprungit bredvid vagnar dragna av hästar).

Köper man en hund av den korsningen ska man nog vara beredd på att man får ägna sig åt mycket motion och aktivering, de hundarna är nog inget för den som inte är träningsintresserad.
  • Lathundarna
    Drakfisk skrev 2010-05-15 19:22:39 följande:
    Och jag tänker 'öron' 'öron' 'öron' när jag hör ordet dalmatiner. Man bör vara medveten om att det finns en genetisk defekt som gör att vita hundar kan vara döva (seriösa uppfödare BAER-testar sina valpar innan leverans).
    Fast om alla vita hundar riskera bli döva, hur är det då med jr, whippet, cotton, etc, etc?
  • Drakfisk
    Lathunden skrev 2010-05-15 20:06:01 följande:
    Fast om alla vita hundar riskera bli döva, hur är det då med jr, whippet, cotton, etc, etc?
    Jag erkänner att jag gjorde mig skyldig till en generalisering där. Vissa raser uppvisar en större frekvens av döva valpar än vad den "stora massan" av raser gör (däribland dalmatiner). De hundraser som löper risk för dövhet bär på den gen för vitt som hänger ihop med en risk för dövhet (det finns alltså flera gener för vit färg).

Jag citerar SKK:s anomalilexikon:
    "Medfödd dövhet. Generna S, s(i), s(p) och s(w)
    Vissa anlag för nästan helt vit pälsfärg eller päls med stora inslag av vitt förknippas med medfödd dövhet. Detta gäller i raser där hundarnas färg bestäms av gener i S-locus. Dövheten orsakas av en defekt i innerörat.
    /.../
    Hur/varför dessa gener för utbredd vit färg ökar risken för dövhet och hur dövheten är kopplad till färganlaget är inte helt känt. En hypotes är att pigmenterade celler som underhåller hörselhåren (stereocilierna) saknas under fosterutvecklingen. I raser där dövhet förekommer hos hundar med extreme white päls kan dövhet även förekomma hos färgade individer men i lägre frekvens.
    Det finns andra gener för vit färg än s-allelerna. Den vita färgen hos till exempel west highland white terrier sammankopplas inte med dövhet."
    kennet.skk.se/SKK-Web-Plats/Vetlex/vet_artikel.asp%F6vhet&sokord=vit

Men nu börjar vi vara rätt ot....
  • Drakfisk

Mer om dövhet, om någon råkar vara intresserad:
    www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_arftlig_dovhet.html

Tydligen förekommer medfödd dövhet främst inom följande raser:
    "(vit) bullterrier (dövhet förekommer även hos färgade hundar), dalmatiner (dalmatinern är genetiskt extreme white; genen f i ett annat locus ger de typiska fläckarna), malteser, pyrenéerhund och sealyhamterrier."
    (källa ovan)

Lathunden skrev 2010-05-15 20:06:01 följande:
  • Mamma till V och E

Just dalmantiner har ju även haft problem med dåligt psyke pga oseriös avel, jag skulle just därför vara väldigt skeptisk till en blandning med dalmantiner då jag antar att föräldradjuren inte är hälso- och psyktestade ordentligt.

Svar på tråden dalmatiner blandning