• MarieDahlström

dalmatiner blandning

Nu vill jag veta om en blandning av dalmatiner o schabrador är en bra blandning .

jag vill inte höra att man ska väljaa renrasig förre blandning . Så har ni åsikter om blandras bespara mig era åsikter

• Svar på tråden dalmatiner blandning
  • hmcc
    Lathunden skrev 2010-05-19 20:03:06 följande:
    En fundering som slog mig när jag läste igenom TS igen var; hur ska man kunna yttra sig om vad man tycker om blandningen om man inte för säga nåt om blandraser?
    Du får bara säga nåt om det är positivt.
  • Lathundarna
    hmcc skrev 2010-05-19 20:18:03 följande:
    Du får bara säga nåt om det är positivt.
    Hahaha, ja, det är väl så antar jag
  • hmcc
    Lathunden skrev 2010-05-19 20:35:47 följande:
    Hahaha, ja, det är väl så antar jag
    Du är bara avundsjuk, du vill ha blandningen själv.
  • Lathundarna
    hmcc skrev 2010-05-19 20:49:41 följande:
    Du är bara avundsjuk, du vill ha blandningen själv.
    Oooooja Märkligt, nu försvann TS {#lang_emotions_dreamer}
  • hmcc
    Lathunden skrev 2010-05-19 21:19:32 följande:
    Oooooja Märkligt, nu försvann TS
    ...hon kanske har fullt upp med att uppfostra en rätt svår blandning...
  • alexma

Märkligt att man kan säga så mycket om en individ bara genom att tala om vilka raser som ingår....
    De är såna och såna och tillsammans blir det nog inte bra...

Konstig inställning tycker jag.
    TS, det låter som att det blir en stor hund. Det är antagligen smartare att titta på valparna och kolla in hur de verkar vara in real life.

Och bara för att man blandar raseer betyder inte det att hunden får ALLA defekter som "raserna" anses ha tillsammans...

• Lathundarna
    alexma skrev 2010-05-19 21:56:56 följande:
    Märkligt att man kan säga så mycket om en individ bara genom att tala om vilka raser som ingår.... De är såna och såna och tillsammans blir det nog inte bra... Konstig inställning tycker jag. TS, det låter som att det blir en stor hund. Det är antagligen smartare att titta på valparna och kolla in hur de verkar vara in real life. Och bara för att man blandar raseer betyder inte det att hunden får ALLA defekter som "raserna" anses ha tillsammans...
    Man kan säga rätt mycket om hur en eventuell blandning blir, ja. Faktiskt. Sen frågade ju TS trots allt vad vi tycker om blandningen. Sen försvann TS.
  • hmcc
    Lathunden skrev 2010-05-20 08:34:43 följande:
    Man kan säga rätt mycket om hur en eventuell blandning blir, ja. Faktiskt. Sen frågade ju TS trots allt vad vi tycker om blandningen. Sen försvann TS.
    Klassiker.

"vad tycker ni om blandningen bruks/jakthund som sällskapshund?"

Mååånga svarar:

"Dumt val för att..."

TS:

"Jag har redan köpt den och uppfödaren säger att det är en jättebra blandning, lämnar nu tråden eftersom ni är så dumma och tycker fel saker"
  • Lathundarna
    hmcc skrev 2010-05-20 08:38:21 följande:
    Klassiker. "vad tycker ni om blandningen bruks/jakthund som sällskapshund?" Mååånga svarar: "Dumt val för att..." TS: "Jag har redan köpt den och uppfödaren säger att det är en jättebra blandning, lämnar nu tråden eftersom ni är så dumma och tycker fel saker"
    Jotack, det där har man sett några gånger genom åren. Sen plötsligt kommer en ny tråd med samma TS där det efterfrågas bästa uppfostringsråden och "Varför gör min hund såhär?" eller "Hjälp! Min hund gör si och så!" {#lang_emotions_dreamer}
  • Lathundarna

Hm... Den sprang till skogs? {#lang_emotions_dreamer} Det gör grannarnas ibland som också är "sällskap". Näe, jag kommer aldrig förstå varför man skaffar jaktras när man inte jagar, brukshund när man inte har lust att aktivera eller vallhund när man inte kan erbjuda vad som krävs. Ser alldeles för många här hemma i skogen.

• Impega

Nämen, tog hon med sig blandrastråden när hon försvann?

• snuttP

Jag hade inte valt den blandningen!

Har själv en dalmatintik på 1år här hemma. Det är mycket jobb med dalmatiner. Dom är ENVISA, testar dig, mm. Dom kräver en fast och lika envisa ledare. Att då blanda det med en utpräglad brukshund.. Som även den har sina hudproblem mm. Nä det tror jag inte är bra.

En dalmatin får lätt svamp i öronen, svamp i tassarna, mm. En schäfer får lätt hudproblem.

Ska hon verkligen hörseltesta valparna? Vet du vad det kostar? Låter inte så troligt för mig alla fall.. men vad vet jag..

Sen kan valparna va hur söta som helst.. det måste inte bli en bra hund för det..

Svar på tråden dalmatiner blandning