• JessyIbo

    Kristen + Muslim= Barnet??

    Nån som är kristen och sambo/gift med en muslim, döpte ni erat barn??

  • Svar på tråden Kristen + Muslim= Barnet??
  • therese8379

    Jag är gift med en muslim och svensk själv. ( kristen men ej troende) Vi har ett barn som vi har valt att ej döpa, får välja sj ifal han vill sen när han blir äldre.

  • Nani

    Nu är jag svensk muslim men jag tycker såhär att om man har 2 religioner hemma mer eller mindre så är det väl bra att man lär barnet båda. Men om man ska se islamiskt sett så blir barnet muslim om pappan är det. Döper man barnet så blir det ju kristet. Eller? Kanske är det bra att vänta så barnet får själv ta ställning till det om man inte själv kommer överrens om vilka riktlinjer man vill ha?


    Off topic... Så skiljer det sig inte så mycket mellan muslimsk uppfostran och kristen uppfostran om man nu ska jämföra en riktigt religiös kristen med en religiös muslim. :)


    Lycka till iaf.

  • JessyIbo

    Tack för svaret, jag tänker så här min sambo har redan planerat att han skall uppfostra vårat barn till muslim, men här har jag nu gått 4 månader utan att han har tagit sig tid så mycket.. Jag vill gärna döpa mitt barn och sen om mitt barn vill konventera så hindrar jag inte honom/henne... är det felt tänkt??

  • Mushroom

    jag e muslim (inte troende) och pappan kristen (inte heller troende) så vi har inte döpt vår son eller gjort nå religiöst där..

    däremot syrran som är gift med en kristen har döpt alla sina ungar.

  • hallencreutz89

    i både islam o kristendomen ärver väl barnet pappans religion? medans i judendomen så får man det av mamman. Men känns det fel ska ni ju inte göra det


  • hallonpannkaka

    Min man är muslim, jag kristen. Då religionen är viktigare för honom än för mig har vi inte döpt vår dotter då jag anser att man i o m det blir kristen.

  • Delia

    Det brukar vara så här att en muslimsk man får gifta sig med en kristen kvinna OM barnen blir muslimer. Och då får de inte döpas. 
    Är det nån annan som tycker annorlunda? 

  • amina 29

    jag har svensk muslim o min man är muslim vi har valt att inte döpa våran son för vi uppfostrar han inom islam .

  • eeeeema

    Vi ska inte heller döpa. Vårat barn får välja själv när h*n blir större vilken religion den vill tillhöra :)

  • SarahIbrah

    Ska inte heller döpa liten (gravid, ska ha i april)
    Främst för att jag inte är speciellt troende kristen, och vill inte påtvinga liten någon speciell tro utan jag och min man har tänkt oss att liten får bestämma själv när h*n blir äldre :)

Svar på tråden Kristen + Muslim= Barnet??