• Wyrm

PARterapi, hur, var, kostar??

Jag o min sambo går hos en kurator nu för att få ngn ordning på vårt samliv. Vi fick kontakt med den här kuratorn via MVC (min BM) och det kostar 80:- per träff.

• Wyrm

Vi pratade mest om situationen hemma. Vad som är jobbigt. Vad jag tycker är fel, vad sambon tycker är fel. Vad som är bra. Vad osm gör oss glada osv. Hon ställde mycket frågor men lät oss prata mycket själva med.

• Wyrm

Höstlövet: Jag har också gått i ensamterapi och det är ungefär lika. Fast samtidigt mycket jobbiare eftersom man säger jobbiga saker inför ens sambo och så, om du förstår hur jag menar.

• Wyrm

Höstlövet: Jag menade inte direkt hemligheter utan saker som är jobbigt, t ex att jag retar mig på att min sambo inte hjälper till så mycket hemma som jag önskar. Jobbigt att berätta saker som jag tycker är negativt med min sambo för ngn utomstående liksom.

• Wyrm

Höstlövet: Jag och min sambo har också väldigt bra kommunikation. Jag brukar säga till min sambo och tvärtom med. Men nu när vi är där att vi försöker reda ut en jobbig situation med hjälp av terapi så behöver alla sådana saker lyftas fram igen.
    Jag brukar påpeka för min sambo när jag vill att han ska hjälpa till med ngt, typ dammsuga, men det är inte alltid det händer. Eller så tar det ett tag innan han gör det. Vi pratar med varandra men vi är ju inte exakt lika. När jag tycker det är stökigt hemma är det ju inte säkert att han tycker att det är det men det är fortfarande jobbigt för mig.
    Euhm...blev lite svammel nu...
    Det jag menar är att sådana saker, som tas upp hemma, tas upp igen i terapin, eftersom det är ngt som är jobbigt...

Svar på tråden PARterapi, hur, var, kostar??