• Impega

    Länsförsäkringar bankkort, bara krångel.....

    Har länsförsäkringar som bank och använder deras betalkort. Loggar in lite då och då för att kolla hur mycket pengar som finns kvar att handla för. Beloppet ändras hela tiden. Summor läggs till och dras ifrån. Ena gången man loggar in så är ett köp registrerat och när man sen loggar in dagen efter så finns inte köpet registrerat och man har helt plötsligt mer pengar på kortet än dagen innan.


    O vips så ligger man helt plötsligt minus på kortet, för att nån dag senare ligga plus igen.
    Gör ju det hela liiiite svårt att hålla koll på vad man egentligen har på kontot.
    Fler än jag som märkt av detta?
  • Svar på tråden Länsförsäkringar bankkort, bara krångel.....
  • Impega
    Joual skrev 2010-05-16 20:05:09 följande:
    Vi bytte till Länsförsäkringar för snart ett år sedan, i samband med att vi köpte hus. Vi fick jättebra lånevillkor där, så vi flyttade alla våra affärer dit.  Vi är nöjda med allt utom just deras korthantering. Precis som du skriver är uppdateringen av kontostatusen ganska sen (när det gäller bankkort). Har du ett kreditkort kan du dessutom inte välja att dela upp betalningen på två eller fler månader om du t ex köpt en dyr resa.  Därför har vi kvar våra gamla Swedbankkort, men är precis på väg att byta. Vi tänkte koppla ett VISA till våra Coop-kort. Då slipper man dessutom ett extra kort i börsen. Att bankkorten uppdateras långsamt får man nog leva med än så länge. 
    Är ju inte bara det att korten uppdateras långsamt. Hos länsförsäkringar kan ju köp vara registrerade för att sen helt plötsligt vara borta.
  • Impega
    Joual skrev 2010-05-17 10:39:57 följande:
    Det har aldrig hänt oss, såvitt jag kan minnas. Har du kollat med banken vad de säger om saken?
    Nej har inte hört med dom än. Var och handlade i torsdags, då drog de beloppet direkt från kontot. Kollade sedan kontoutdraget på internetbanken och beloppet var då draget. Sen igår så var helt plötsligt beloppet inte draget längre. 
    Är samma sak varenda gång de gör nån uppdatering.
    Sist de gjorde uppdatering så blev det helt plötsligt minus på mitt konto och jag fick betala en övertrasseringsavgift på 100 kr. O så vips så var det helt plötsligt plus igen. Fick visserligen tillbaka avgiften men inte förrän jag påpekat det. 
    Känns inte sådär jätte tryggt när man ändå försöker hålla koll på saldot men saldot inte stämmer.
  • Impega
    Länsförsäkringar skrev 2010-05-19 13:52:35 följande:
    Hej! Vad tråkigt att du tycker att det känns rörigt med informationen på ditt kortkonto. Eftersom vi har valt att visa alla transaktioner du gör med ditt betalkort innebär det att ditt saldo uppdateras så fort exempelvis en butik skickar en preliminär förfrågan om att dra ett belopp från ditt konto. Den preliminära förfrågan försvinner efter fyra dagar. När sedan köpet är genomfört ska butiken skicka en definitiv bekräftelse. Är butiken sen med att bekräfta ditt köp kan det uppstå ett mellanläge och då ser det ut som om ditt saldo varierar.   Hur man presenterar de transaktioner som görs på kort varierar mellan olika banker och vi har valt att visa allt du använder kortet till. På så sätt kan du snabbt reagera och höra av dig om någon transaktion är felaktig. Hör gärna av dig om du har fler frågor eller om du vill att vi tillsammans ska titta på varför ditt saldo ser ut som det gör. Med vänlig hälsning Per-Olof Skarstedt Länsförsäkringar 08-588 42252
    Grejen är att jag använde kortet förra torsdan, storhandlade och lite annat. Pengarna drogs direkt från konto och allt var frid och fröjd. Sen hade Ni nån uppdatering på banken i helgen och i måndags så loggade jag in o kollade mitt saldo. Såg att jag hade över 1500 kr kvar på kontot så jag använde ytterligare 500 kr när jag handlade. Kom sen hem från affären. Loggade in igen och såg att det jag handlade för var draget från kontot.
    Kollade då igenom hela transaktionslistan och såg att storhandlingsbeloppet från torsdagen saknades och några små transaktioner. 
    Loggade sen in igår och då låg jag plötsligt över 300 kr minus och helt plötsligt fanns då dessa transaktioner som tidigare saknades. Loggade in några timmar senare för att visa maken och då låg jag plötsligt över 500 kr minus. Saldot har under helgen, måndagen och tisdagen ändrats ett flertal ggr fram och tillbaka.
    Vilket leder till att jag, trots ständig koll på kontot, åker på att betala en övertrasseringsavgift. Detta är heller inte första gången detta sker och jag har under många år tidigare använt mig av Swedbank och deras internetbank och aldrig råkat ut för det här.
  • Impega

    Nej. Har iallafall varit i kontakt med länsförsäkringar nu och de tar inget ansvar alls i det som hänt utan skyller på oss, att vi borde ha bättre koll på kontosaldot. Trodde iofs det var det vi hade genom att ständigt logga in o kolla saldot men tydligen räcker inte det.


    Får väl ta fram det gamla hederliga lilla noteringshäftet tills bankbytet är avklarat.
  • Impega

    Kan också tillägga att förra uppdateringen Länsförsäkringars bank hade så helt plötsligt hade både maken och jag 300 kr + på våra konton. Vi vågade dock ej röra dessa pengar och tur var väl det för nån dag senare så hade dessa 300 kr dragits bort igen.

  • Impega
    Edalia skrev 2010-05-20 10:26:52 följande:
    JAg har swedbank och har precis samma problem, även swedbank tar inget ansvar , nu betalar jag räkningarna, tar ut resten och handlar kontant. Väldigt frustrerande o behöva betala en avgift också
    Oki, då blir det inte swedbank vi byter till.
  • Impega
    Joual skrev 2010-05-20 10:54:06 följande:
    Det man kanske kan göra (har inte kollat om det är möjligt hos LF) är att koppla en kredit på några tusenlappar till kontot. Skulle det strula med saldot så finns det en säkerhetsmariginal i och med krediten. Men jag är fullt medveten om att alla inte vill ha kredit på privakontot. Jag har det inte själv. Det är tråkigt att Länsförsäkringar har så strulig korthantering, både när det gäller bankkort och kreditkort. Jag är för övrigt väldigt nöjd med deras tjänster, men kortstrulet talar inte till deras fördel om det någon gång i framtiden står och väger mellan LF och någon annan bank.
    Eftersom kontot så ofta är övertrasserat så får vi ingen kontokredit. O jag kan ärligt säga att vi ALDRIG medvetet övertrasserat konto utan detta har endast hänt vid dessa tillfällen.
  • Impega

    Nu är länsförsäkringar igång igen. Maken och jag har ett gemensamt konto där vi sätter in alla våra pengar så plockar vi därifrån när vi ska handla osv...

    Nu är jag på väg till affären för att storhandla. Finns ingenting hemma. Inte ens mjölk och bröd.

    Loggar in på banken för att föra över pengarna och ingenting fungerar. Nä de har valt att göra nån jäkla uppdatering igen. Mitt på dan, o inget meddelande har de kunnat skicka ut om detta.

    Blir till att ringa mamma o låna pengar. Kul.....  

  • Impega

    Ja jag håller på o försöka byta bank jag också. Tyvärr har vi bundna huslån på LF dom får stå kvar men jag kommer ändra så jag får in lön på en annan bank och använda deras kontokort istället.

     

  • Impega

    Nu har det hänt igen. Loggade in imorse för att kolla saldot på mitt kort. Hade 753 kr på kontot. Kollade så alla betalningar var bokförda och dragna och allt stämde. Förde då över 800 kr eftersom jag skulle tanka bilen och handla och jag ville vara säker på att pengarna skulle räcka.

    Tankade sen för 601 kr och handlade för lite över 100 kr. Kom nyss på att jag glömt en sak och åkte till affären och skulle handla. I kassan fick jag beskedet "köp medges ej". Lagom pinsamt.

    Bara att åka hem och kolla saldot igen och nu helt plötsligt så hade jag bara 58 kr kvar på kontot.

    Hur fasen kan det bli så?

    Var ligger egentligen problemet?

    Ska man behöva ta fram det lilla nothäftet och föra in allt för hand för att kunna vara säker på att saldot stämmer? 

  • Impega

    Oki, ni som har er ekonomi där, betalar ni mycket med kort?

    I övrigt funkar allt ganska bra. Vår handläggare är dock lite "glömsk" ringer oftast inte tillbaka när h*n ska så man får tjata lite men det är ju bara mänskligt.

    Nåt som jag också tycker är lite konstigt är att de inte har e-faktura på sina låneavier. Är ju ändå en bank och de borde ha lite mer miljötänkande. 

  • Impega

    Autogiro har vi oxå blivit erbjudna. Är ju två helt skilda system o LF använder sig inte av efaktura. Tyvärr .

Svar på tråden Länsförsäkringar bankkort, bara krångel.....