Inlägg från: susannemalmö |Visa alla inlägg
  • susannemalmö

Lite "barnfri" tid..

Var jobbar du nånstans? Har kommunen inga regler om att man bara får ha barnen på förskolan enbart när man arbetar är det ju svårt att s'ga nått, oavsett vad man tycker om det.

Men visst, min mamma är förskolelärare och jag har hört så måga skräckexempel om föräldrar som helst vill se sina barn  så lite som möjligt, som ljuger om var de är för att slippa dem och t.o.m. sånna som vägrar hämta barnet fast de är sjuka.

• susannemalmö
    Ts Mamma skrev 2010-05-18 09:57:25 följande:
    Jag arbetar oxå som Förskollärare och jag måste säga att det r högst ovanligt det du beskriver i TS. En gång har vi varit med om att se en förälder sitta och fiak på stan när vi var ner i ett jobbärende under dagen på vår planeringstid.Men vi tänkte som så här alla har rätt till rast - vart man tar sin rast är upp till var och en vår uppgift är iNTE att leka poliser och jaga föräldrar som har sina barn på förskolan medan de gör annat - vår uppgift är att ta han dom barnen när föräldrarna arbetar/studerar/är sjukskrivna/söker jobb etc. Vi måste lita på att föräldrarna själva kan leva med sitt samvete.Jag vet själv att iblnad åker jag ner på stan på lunchen, det är ju egentligen inte så himla konstigt.Sen är det ju som så att i många kommuner (här bland annat) så hara lla anställda rätt till en timmes friskvård/vecka på arbetstid. Ofta tar jag min timme i anstlutning till att jag slutar och ja, då springer jag en runda innan jag hämtar hem mitt barn, det tycker jag inte är fel lika lite som jag klandrar föräldrarna på mitt jobb som gör så.Om vi Förskollärare istället för att dömma föräldrar som lämnar sina barn (det bästa de har) till oss och leker poliser ägnar oss åt de vi ska, skapa en stimulernade och utvecklande miljö där en bra pedagogisk verksamhet kan bedrivas och så göra så tror jag vi får bättre förskolor och nöjdare förädrar.
    Fast sen kanske man ska vara lite ödmjuk inför att det kanske är olika beroende på var man jobbar.

Du kanske också hade blivit less om vissa föräldrar alltid hade sina bar på förskolan 7-18 när du visste att de var hemma. Om barnens föräldrar nästan dagligen ljög och lämnade falska intyg på att de har jobb eller går i skolan när de egentligen är hemma. eller om ett barn kräks av magsjuka men föräldrarna vägrar hämta.
    Eller, min favorit, om du ringer efter en förälder för att barnet är jättedåligt, föräldern motvilligt hämtar lagom till vilan. När vilan sen är slut hittar du barnet inne på den andra, under vilan oanvända, avdelningen i en soffa där föräldern lämnat barnet och sagt åt det att vara tyst.
    Som sagt, de flesta föräldrar vill sina barn väl, men det är nog inte så kul att jobba på en förskola där man ser hur barnen lider av föräldrarnas tillkortakommande.
  • susannemalmö
    Ts Mamma skrev 2010-05-18 10:29:03 följande:
    Absolut MEN det verkar ju mer vara en eller ett par familjer som är så, alltså mer undantag än regel, man kan inte dra alla familjer över en kam. Klart det finns rötägg till föräldrar men det finns säkerligen lika mycket rötägg till förskollärare precis som inom alla yrkeskategorier och tyvärr är det ju dessa som märks, men det är mer undantag än regel, det håller jag fast vid...
    Fast det är väl ingen i den här tråden som har dragit alla föräldrar över en kam eller påstått att de flesta är så?

men de finns, och det är inte konstigt att man blir irriterad på dem. Och tyvärr är det så arr det är mer regel än undantag på vissa förskolor. Jag skulle gissa att det är vanligare i mer utsatta områden där barnen har det jobbigt ändå utan att behöva känna att föräldrarna vill slippa dem.
  • susannemalmö
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 18:08:14 följande:
    Ingen har svarat på min fråga ännu: Får man dagispengar tillbaka om man hämtar ungen 2 timmar tidigare en dag?
    Du kan ju få det när du har betalat hela summan som det kostar att ha din unge på dagis, då låter det helt rimmligt att dra av om man hämtar tidigare.
    Men det kanske du inte är så sugen på?
  • susannemalmö
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 20:46:26 följande:
    Näe man får inte en spänn tillbaka ;) Varför ska det då spela roll? om jag jobbar i 8 timmar sen hämtar barnet eller jobbar 6 timmar, bowlar 2 sen hämtar barnet... Ska jag börja ta hänsyn till att nån dagisfröken har ont i röven eller har haft en dålig dag, näe verkligen inte.
    Barnet kanske också skulle tycka att det var trevligt att ha en lite kortare dag nån gång. Eller det kanske bara är du som har ett behov av att sluta tidigare för att kunna hitta på roliga saker?
  • susannemalmö
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 20:51:08 följande:
    Som det står i en annan tråd i ämnet så får man fan inte ens gå en halvtimme tidigare från jobbet för att träffa Gyn utan att man ska hämta ungen först... Ni som tycker det är så HEMSKT att ge sig själv en timme eller två ibland utan barn, hur funkar ni? har ni limmat ihop er med era små monster? herreguud, samsova tills dom är 15 också eller?
    Får man inte gå till gyn? På förskolan där jag har min dotter går det helt utmärkt.
    Är du ensam med ditt barn 24 timmar om dygnet eftersom du inte har någon möjlighet till egentid om din unge inte är på förskolan?
    Själv tar jag mig gärna tid till mig själv ibland, med då skaffar jag barnvakt. Förskolan är ju inte till för att jag ska få tid att bowla, gå på spa eller förverkliga mig själv.

Menar du att det bästa sättet att få självständiga barn är att tillbringa så lite tid med dem som möjligt? Annars förstår jag inte resonemanget.
  • susannemalmö

Fast det som provocerar är väl ändå inte de som har barnen på förskolan 20-25 timmar i veckan för att de anser att de mår bra av det.
    Det jag reagerar på är när barnen redan har 8-10 timmars dagar och man inte hämtar dem tidigare när man kan för att man tycker att det är så skönt att själv sluta tidigare och få tid för sig själv. Då borde man kanske inse att barnet antagligen har samma bahov.

• susannemalmö
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 21:02:37 följande:
    Näe jag menar att vissa förskolor och vissa här inne tycker att man ska springa från jobbet till dagis om man får gå 1 timme tidigare, frissan NEJ gud förbjude! Att tycka så är lite ... sjukt.... inte fan spelar det någon roll alls, ingen vet väl / ska bry sig om jag kan smita en timme eller två tidigare, sen om jag spelar bowling eller sätter på frugan ska inte spela nån roll alls, jag hämtar ju upp barnet när jag ska...
    Fast barnet kanske också tycker att det kan vara kul att få gå hem tidigare ibland?
  • susannemalmö
    Alltid skrev 2010-05-18 21:10:01 följande:
    Men och... Vad är det som är så farligt med barnfri tid? Sjuka barn är väl en sak, men herregud spelar roll. Måste man störa sig på att alla inte tycker som jag när det gäller barnen? Så länge barnen inte far illa så spelar det väl för jösse nammen ingen som helst roll. Nu har jag visserligen stora barn o behöver ingen barnpassning, men om jag hade haft mindre barn o jag hade möjlighet till barnfri tid så skulle jag klart ta chansen. Hela samhället består av dåligt samvete idag när det gäller föräldraskapet. Man ska vara si eller så. Man får inte göra ditten eller datten. Vem sjutton är perfekt förälder?
    Klart man får ha barnfri tid och barnpassning. Men då kan man ju fixa det själv istället för att utnyttja en redan belastad och subventionerad barnomsorg.
Svar på tråden Lite "barnfri" tid..