Inlägg från: Ts Mamma |Visa alla inlägg
  • Ts Mamma

Lite "barnfri" tid..

annanas15 skrev 2010-05-18 09:50:24 följande:
    Studerar man eller är sjukskriven har man rätt till full omsorg på förskolan. Inget snack om saken! Klart att de flesta hämtar sina barn så fort de har möjlighet eller möjligtvis handlar lite innan man hämtar men mitt inlägg grundar sig i att jag stött på föräldrar som är oerhörta nonchalanta kring detta och ser förskolan som en rättighet man ska pumpa så långt det går och inte alltid sätter sina barns behov först- För dom finns också!
    Jag arbetar oxå som Förskollärare och jag måste säga att det r högst ovanligt det du beskriver i TS.

En gång har vi varit med om att se en förälder sitta och fiak på stan när vi var ner i ett jobbärende under dagen på vår planeringstid.

Men vi tänkte som så här alla har rätt till rast - vart man tar sin rast är upp till var och en vår uppgift är iNTE att leka poliser och jaga föräldrar som har sina barn på förskolan medan de gör annat - vår uppgift är att ta han dom barnen när föräldrarna arbetar/studerar/är sjukskrivna/söker jobb etc. Vi måste lita på att föräldrarna själva kan leva med sitt samvete.

Jag vet själv att iblnad åker jag ner på stan på lunchen, det är ju egentligen inte så himla konstigt.

Sen är det ju som så att i många kommuner (här bland annat) så hara lla anställda rätt till en timmes friskvård/vecka på arbetstid. Ofta tar jag min timme i anstlutning till att jag slutar och ja, då springer jag en runda innan jag hämtar hem mitt barn, det tycker jag inte är fel lika lite som jag klandrar föräldrarna på mitt jobb som gör så.

Om vi Förskollärare istället för att dömma föräldrar som lämnar sina barn (det bästa de har) till oss och leker poliser ägnar oss åt de vi ska, skapa en stimulernade och utvecklande miljö där en bra pedagogisk verksamhet kan bedrivas och så göra så tror jag vi får bättre förskolor och nöjdare förädrar.
  • Ts Mamma
    susannemalmö skrev 2010-05-18 10:10:12 följande:
    Fast sen kanske man ska vara lite ödmjuk inför att det kanske är olika beroende på var man jobbar.Du kanske också hade blivit less om vissa föräldrar alltid hade sina bar på förskolan 7-18 när du visste att de var hemma. Om barnens föräldrar nästan dagligen ljög och lämnade falska intyg på att de har jobb eller går i skolan när de egentligen är hemma. eller om ett barn kräks av magsjuka men föräldrarna vägrar hämta.Eller, min favorit, om du ringer efter en förälder för att barnet är jättedåligt, föräldern motvilligt hämtar lagom till vilan. När vilan sen är slut hittar du barnet inne på den andra, under vilan oanvända, avdelningen i en soffa där föräldern lämnat barnet och sagt åt det att vara tyst.Som sagt, de flesta föräldrar vill sina barn väl, men det är nog inte så kul att jobba på en förskola där man ser hur barnen lider av föräldrarnas tillkortakommande.
    Absolut MEN det verkar ju mer vara en eller ett par familjer som är så, alltså mer undantag än regel, man kan inte dra alla familjer över en kam.

Klart det finns rötägg till föräldrar men det finns säkerligen lika mycket rötägg till förskollärare precis som inom alla yrkeskategorier och tyvärr är det ju dessa som märks, men det är mer undantag än regel, det håller jag fast vid...
  • Ts Mamma

Reglerna angående HUR man får ha sina barn på förskolan skiljer sig åt från Kommun till Kommun- På vissa ställen har en arbetssökande rätt till endast 15 h och på andra ställen har de rätt till 30 h - På vissa ställen lämnas ett schema in på föräldrarnas arbetstider, på andra inte - på visssa ställen får man ha sina barn på förskolan restid + arb.tid + restid mendan man på andra ställen har det på ett annat sätt - hur man än har det så tycker jag man ska se till barnens bästa, vi som arbetar på förskolan ska se till att de har det så bra som möjligt hos oss och i samråd med hemmet kan man komma fram till lösningar som är bättre än vad som står i den kommunens regelverk, det är okej och inte fel!

Vad gäller sjukdom så gäller samma över allt - En feberfri dag, 48 timmar efter magsjuka etc...

• Ts Mamma
    1977a skrev 2010-05-18 12:08:08 följande:
    Var är föräldraansvvaret här? Självklart ska barnets bästa vara i fokus, men när det gäller julhandel kan det väl inte vara förskolans ansvar att se till barnets bästa? Det måste väl rimligen vara föräldrarnas ansvar att förlägga julhandeln på något annat sätt då- skaffa barnvakt, handla online, åka på helgen eller liknande?
    Fast om jag som arbetar på en förskola åker ner på lunchen och köper ett par julklappar tex är det då fel?

Är det fel om du inte hade någon lunch (jag kan ju INTE veta att du jobabde på lunchen)  och snabbt springer in på Bokia på vägen till förskolan och köper en bok du behöver samma kväll?

Är det fel om du lunchar med din studiegrupp (Jag kan ju INTE veta att det är din studiegrupp) på stan samtidigt som ni diskuterar fältstudien??

Det gå rtill ytligheterna jämnt, vart f*n är det sunda förnuftet?????????
Svar på tråden Lite "barnfri" tid..