Inlägg från: Ulf Harrys Farsa |Visa alla inlägg
  • Ulf Harrys Farsa

Lite "barnfri" tid..

Om jag smiter två timmar tidigare från jobbet för att Bowla (eller nåt annat) så är det väl självklart att jag kan hämta ungen samma tid som vanligt, ska man få dåligt samvete för att man gör nåt utan en unge runt benen?

• Ulf Harrys Farsa
    1977a skrev 2010-05-18 11:28:07 följande:
    Ja, eftersom barnomsorgen ska ta hand om ditt barn medan du jobbar och inte medan du bowlar så bör du ha dåligt samvete. Vi skattebetalare subventionerar er förskoleplats med väldigt många tusenlappar per månad, för ARBETE-inte bowling.
    Får jag tillbaka pengar för dagisplatsen om jag hämtar mitt barn 2 timmar tidigare en gång?
  • Ulf Harrys Farsa

Ingen har svarat på min fråga ännu:

Får man dagispengar tillbaka om man hämtar ungen 2 timmar tidigare en dag?

• Ulf Harrys Farsa
    susannemalmö skrev 2010-05-18 18:56:02 följande:
    Du kan ju få det när du har betalat hela summan som det kostar att ha din unge på dagis, då låter det helt rimmligt att dra av om man hämtar tidigare. Men det kanske du inte är så sugen på?
    Michisen skrev 2010-05-18 18:17:15 följande:
    Nej, men det vet du ju redan.
    Näe man får inte en spänn tillbaka ;) Varför ska det då spela roll?
    om jag jobbar i 8 timmar sen hämtar barnet eller
    jobbar 6 timmar, bowlar 2 sen hämtar barnet...

Ska jag börja ta hänsyn till att nån dagisfröken har ont i röven eller har haft en dålig dag, näe verkligen inte.
  • Ulf Harrys Farsa
    susannemalmö skrev 2010-05-18 20:48:22 följande:
    Barnet kanske också skulle tycka att det var trevligt att ha en lite kortare dag nån gång. Eller det kanske bara är du som har ett behov av att sluta tidigare för att kunna hitta på roliga saker?
    Som det står i en annan tråd i ämnet så får man fan inte ens gå en halvtimme tidigare från jobbet för att träffa Gyn utan att man ska hämta ungen först...

Ni som tycker det är så HEMSKT att ge sig själv en timme eller två ibland utan barn, hur funkar ni? har ni limmat ihop er med era små monster? herreguud, samsova tills dom är 15 också eller?
  • Ulf Harrys Farsa
    sannispannisen skrev 2010-05-18 20:52:41 följande:
    jag har suttit på familjeliv i dag samtidigt som barnen gått på dagis hela dan bara slappat framför datorn. men ingen känner till vår situation och då hade ni inte blivit så arga.
    *vågen*
  • Ulf Harrys Farsa
    susannemalmö skrev 2010-05-18 20:59:42 följande:
    Får man inte gå till gyn? På förskolan där jag har min dotter går det helt utmärkt. Är du ensam med ditt barn 24 timmar om dygnet eftersom du inte har någon möjlighet till egentid om din unge inte är på förskolan? Själv tar jag mig gärna tid till mig själv ibland, med då skaffar jag barnvakt. Förskolan är ju inte till för att jag ska få tid att bowla, gå på spa eller förverkliga mig själv. Menar du att det bästa sättet att få självständiga barn är att tillbringa så lite tid med dem som möjligt? Annars förstår jag inte resonemanget.
    Näe jag menar att vissa förskolor och vissa här inne tycker att man ska springa från jobbet till dagis om man får gå 1 timme tidigare, frissan NEJ gud förbjude!

Att tycka så är lite ... sjukt.... inte fan spelar det någon roll alls, ingen vet väl / ska bry sig om jag kan smita en timme eller två tidigare, sen om jag spelar bowling eller sätter på frugan ska inte spela nån roll alls, jag hämtar ju upp barnet när jag ska...
  • Ulf Harrys Farsa

Hahahaha tragiska Prettomorsor.

JA det kan vara JÄVLIGT nice att SLIPPA vara FÖRÄLDER i en timme eller två, är det så jävla hemskt? Ja jag kan fixa barnvakt om jag ska besiktiga bilen eller nåtannat, men om barnet är på dagis VARFÖR skulle man hämta det tidigare bara för att man kan? För att dagispersonalen "inte är barnvakter", ehm... så deras jobb går ut på att? lära min 3åring ... Franska? näe förlåt... lära barnet att limma ihop korkar & flörtkulor...

Tveksamt att något barn, nånstans skulle "må dåligt" av att få leka på dagis med kompisarna istället för att bli hämtad 2 timmar tidigare för att Pappa eller Mamma MÅSTE, för dom fått gå tidigare från jobbet.

Näe fan limma fast ungen på bröstet kanske och absolut inte glömma hjälmen om dom ska leka i sandlådan, dom kan ju trilla....

• Ulf Harrys Farsa
    1977a skrev 2010-05-18 23:50:00 följande:
    Du verkar ha snöat in lite på detta med att vara ihoplimmad med barnet. Återigen, det är inte det tråden handlar om. Ingen bryr sig huruvida du vill ha egentid eller ej. Poängen är att du får fixa privat barnvakt när du vill ha det. Barnomsorg och barnvakt är ej samma sak.
    Har jag ALDRIG påstått, men fortfarande varför ska jag bjussa "stackars" dagispersonal på två timmar om jag nu gått tidigare från jobbet? för att dom är sååååå överbelastade och utarbetade? byt jobb säger jag då. Betalar jag för 6 timmar / dag så gör jag, jag får inget tillbaka om jag hämtar 2 timmar tidigare, Jo jag får en gråtande unge som blir ledsen för att han/hon inte fick bygga klart nåt legoslott med nisse & emma... typ.

Och dagis ÄR en kollektiv barnvakt medans föräldrar förvärvsarbetar/pluggar/söker jobb etc.
  • Ulf Harrys Farsa
    Eber skrev 2010-05-19 00:04:55 följande:
    hos oss är reglerna tydliga förskolan är till för barn under tiden som föräldrar jobbar studerar eller söker jobb och är föräldralediga med ett syskon! det borde vara en självklarhet att när man slutat jobbet så åker man å hämtar sitt barn, sen om man jobbar 8 timmar eller kompar ut efter 6 spelar ingen roll hämta barnet när du slutat ditt jobb! frissan å gymmet å annan "lyx" får man göra på sin fritid när barnet är med en barnvakt! är det så konstigt att förstå det? barnet har det ändå bäst med sina föräldrar, anser man det inte ens själv så är det något som inte stämmer med föräldra synen!
    BS
  • Ulf Harrys Farsa

Jag tycker det generellt verkar som att Dagispersonalen gör ALLT för att bli av med barnen så tidigt som möjligt, förmodligen för att dricka kaffe & röka gula blend är roligare än att limma pärlplattor.

Dagispersonalens JOBB är att ta hand om barn, är det så jävla jobbigt?, BYT jobb!

• Ulf Harrys Farsa
    Anonyhm skrev 2010-05-19 13:28:36 följande:
    säker inte, men om dom där 40 minuterna är i slutet av dagen ska du SJÄLVKLART springa till dagis!!! *ironi*
  • Ulf Harrys Farsa
    1977a skrev 2010-05-19 14:35:40 följande:
    Sedan är det väldigt mycket fokus här på

1) en själv och den (relativt sett lilla) avgift man betalat samt ens eget behov av egentid

2) det egna barnet och hur påstått förtvivlat ens barn kommer att bli över att träffa sin förälder lite tidigare än beräknat och därmed "tvingas" lämna dagis

3) den påstått lata förskolepersonalen som helst vill röka och fika enligt vissa 
    Det har vid flera tillfällen i tråden skrivits, Typ: tänk på dagispersonalen, underbemannade och utarbetade, dom kanske vill att du hämtar tidigare, bla bla bla... betalar jag för att ha mitt barn där x-antal timmar medans jag arbetar, så ska dom ge blanka fan i om jag går och handlar, går till urologen, eller köar på bolaget, INNAN jag hämtar mitt barn i rätt tid.

Den dagen jag får tillbaka stålar för att jag hämtar tidigare så ska jag tänka på att göra det. Och snacket om subventioner, *skratt* ja jag betalar också skatt.

Näe man kanske skulle sluta jobba normalt och vara dagpappa istället, lovar att ungarna skulle ha roligare med mig än med en stackars utarbetat dagisfröken, jag kan iofs också limma flörtkulor och böja piprensare.
  • Ulf Harrys Farsa
    TessaS skrev 2010-05-25 09:32:47 följande:
    Jag jobbar 9 mil från där jag bor och åker tåg varje dag. Om jag flexar ut en timma tidigare någon dag så borde jag alltså enligt vissa förståsigpåare: 1. invänta tåget, som går i vanlig tid en timma senare. 2. hämta på dagis (i vanlig tid) 3. flänga tillbaka till gbg för att klippa mig 4. flänga tillbaka hem och hoppas att inte sonen somnar på vägen, för han skulle aldrig somna på kvällen då istället för att: 1. gå till frissan 2 hämta på dagis (i vanlig tid) 3 hem och mysa med sonen. Jag brukar träna en timma för jobbet också, gymmet ligger precis bredvid jobbet, undrar just hur det skulle gå till om jag inte kunde lämna sonen INNAN jag åker till gbg...
    Näe dom tycker att du skall ta en semesterdag från jobbet, fixa barnvakt, åka och klippa dig, sen hämta hos barnvakten. Du får ju ABSOLUT inte låta dagispersonalen sköta sitt jobb på normala tider och göra det du föreslår! (ironi)
Svar på tråden Lite "barnfri" tid..