Inlägg från: 1977a |Visa alla inlägg
  • 1977a

Lite "barnfri" tid..

Låter fruktansvärt nonchalant tycker jag. Förstår att du blir upprörd.

Kan en orsak vara att förskolans roll är lite oklar och att man från politiskt håll använder delvis motsägelsefulla argument kring dess syfte? (även om det ju självklart finns tydliga regler i varje kommun om föräldrarna orkar läsa...)

Å ena sidan säger man att barnomsorgen är till för att föräldrarna ska kunna jobba/studera/söka jobb-det vill säga att barnet ska ha en stimulerande, utvecklande och trygg plats att vara på när föräldrarna inte själva har möjlighet att se efter barnet. Ett krav för att få förskoleplats är ju att man ägnar sig åt något av ovanstående (alternativt är föräldraledig med syskon eller sjukskriven). Med undantag för den allmänna förskolan på 15 timmar från 4 (snart 3) års ålder så får ju barnen inte vara i förskolan om föräldern inte gör något av det.

Men å andra sidan säger man att förskolan är till för barnen, att tex de föräldrar som tar ut vårdnadsbidrag eller är hemma på annat sätt berövar barnen förskolan och allt det som förskolan har att erbjuda i form av pedagogik, socialt umgänge etc etc. Kan det vara så att vissa föräldrar tror att barnen är på förskolan enbart för sin egen skull och faktiskt inte fattar att det är barnomsorg det är frågan om? Om förskolan i verklig mening var till för barnen i första hand så skulle väl all tid de tillbringar där vara helt avgiftsfri redan från 1 års ålder, och då skulle vi väl inte ha några krav på föräldrarnas sysselsättning?

Inser att jag hamnade lite utanför ditt ursprungliga ämne ts, men som sagt, föräldrarna kanske inte har klart för sig vad förskolan egentligen är? Eller?

• 1977a
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 10:45:29 följande:
    Om jag smiter två timmar tidigare från jobbet för att Bowla (eller nåt annat) så är det väl självklart att jag kan hämta ungen samma tid som vanligt, ska man få dåligt samvete för att man gör nåt utan en unge runt benen?
    Ja, eftersom barnomsorgen ska ta hand om ditt barn medan du jobbar och inte medan du bowlar så bör du ha dåligt samvete. Vi skattebetalare subventionerar er förskoleplats med väldigt många tusenlappar per månad, för ARBETE-inte bowling.
  • 1977a
    Michisen skrev 2010-05-18 11:45:00 följande:
    "Vi skattebetalare" - det är väl alla det?
    Precis, det är alla. Du, jag och alla andra. Och då funkar det inte att var och en gör lite som man vill efter eget huvud. 

Gillar man inte de regler som finns att följa får man försöka ändra på reglerna, inte sätta upp egna regler.
  • 1977a
    Nixx skrev 2010-05-18 11:55:58 följande:
    Exakt vilka regler är det vi pratar om här?
    Att förskolan är till för den tid föräldrarna arbetar plus restid till och från arbetet.
  • 1977a
    Nixx skrev 2010-05-18 11:47:24 följande:
    Och hela ekvationen går väl ut på att staten TJÄNAR pengar på att man har subventionerad förskola till sina barn för att man då kan heltidsarbeta?
    Två barn på förskolan kostar ca 26000 kronor i månaden. Den avgift man betalar själv är en mycket liten del av den summan. Ganska få med barn på förskolan tjänar så mycket att man betalar mer än man får. Jag menar inte att detta är fel på något sätt, men jag menar att den subventionen ska inte användas till föräldrarnas bowlingtid.
  • 1977a
    guinevere skrev 2010-05-18 12:02:10 följande:
    Beror väl på vad föräldrarna pysslar med också. Jag tror att barn mår bättre av att vara på fsk än att bli runtsläpade i julhandeln efter en hel dag på fsk. Och det är väl barnets bästa som är det viktigaste? Inte föräldrars, förskollärares eller skattebetalares, i detta fall?
    Var är föräldraansvvaret här? Självklart ska barnets bästa vara i fokus, men när det gäller julhandel kan det väl inte vara förskolans ansvar att se till barnets bästa? Det måste väl rimligen vara föräldrarnas ansvar att förlägga julhandeln på något annat sätt då- skaffa barnvakt, handla online, åka på helgen eller liknande?
  • 1977a
    Nixx skrev 2010-05-18 12:02:10 följande:
    Vart står det?
    De flesta kommuner (alla?) erbjuder förskola under föräldrarnas arbetstid plus restid till och från arbetet. Det står att läsa på respektive kommuns hemsida.

Sedan finns det såvitt jag vet ingen regel som säger att du måste hämta tidigare om du "smiter från jobbet", men intentionen med förskolan är ju att ta hand om barnen medan du arbetar, inte när du ägnar dig åt "egentid". Varför ska man ha barnen på förskolan när man är ledig bara för att arbetsgivaren betalar lön för den tiden? Hämtar man barnet då får personalen mer tid för de barn vars föräldrar faktiskt är på jobbet.
  • 1977a
    Nixx skrev 2010-05-18 12:14:10 följande:
    Vad har du med det att göra?Hämtar jag min son kl 16 som planerat har du zip, nada, noll att göra med vad jag gjort under dagen.
    Det jag reagerade på var att guinevere83 anser att förskolan har ett ansvar för att se till barnets bästa i den meningen att de ska vara där när hon/han julhandlar eftersom julhandeln är tråkig för barnen. Ska förskolan ta ansvar för hennes julhandlande????
  • 1977a
    Ts Mamma skrev 2010-05-18 13:08:24 följande:
    Reglerna angående HUR man får ha sina barn på förskolan skiljer sig åt från Kommun till Kommun- På vissa ställen har en arbetssökande rätt till endast 15 h och på andra ställen har de rätt till 30 h - På vissa ställen lämnas ett schema in på föräldrarnas arbetstider, på andra inte - på visssa ställen får man ha sina barn på förskolan restid + arb.tid + restid mendan man på andra ställen har det på ett annat sätt - hur man än har det så tycker jag man ska se till barnens bästa, vi som arbetar på förskolan ska se till att de har det så bra som möjligt hos oss och i samråd med hemmet kan man komma fram till lösningar som är bättre än vad som står i den kommunens regelverk, det är okej och inte fel!Vad gäller sjukdom så gäller samma över allt - En feberfri dag, 48 timmar efter magsjuka etc...
    Har inga invändningar mot det du beskriver, inte heller mot att man handlar middagsmat på väg hem från jobbet eller springer in i bokhandeln några minuter. Jag håller helt och hållet med om att man måste ha barnens bästa för ögonen i allt det här och förstås tillämpa "sunt förnuft" som du skriver.

Men de exempel som ts tar upp, eller att man återkommande ägnar sig åt flera timmars fritidsaktiviteter eller shopping efter arbetet, faller sådant verkligen inom ramen för den typen av lösningar utanför kommunens regelverk som du skriver att hemmet och förkolan kan enas om?

Det kan ju tyckas futtigt att bråka om enstaka timmar här och där, men om vi tänker oss att alla som har barn på förskolan gör så här-om så bara en gång i månaden-då kommer man upp i enorma summor skattepengar. Likaså om en liten minoritet föräldrar sätter det i system och gör det ofta. Är det särskilt lyckat? Med tanke på att barngrupperna överlag blir större och störrre, vore det inte bättre att personalen fick mer tid med vart och ett av de barn vars föräldrar är på jobbet?
  • 1977a
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 20:51:08 följande:
    Som det står i en annan tråd i ämnet så får man fan inte ens gå en halvtimme tidigare från jobbet för att träffa Gyn utan att man ska hämta ungen först... Ni som tycker det är så HEMSKT att ge sig själv en timme eller två ibland utan barn, hur funkar ni? har ni limmat ihop er med era små monster? herreguud, samsova tills dom är 15 också eller?
    Det handlar inte om att det är fel att vilja ha egentid. Det handlar om att utnyttja förskolan för att möjliggöra egentid.
  • 1977a
    pepprar skrev 2010-05-18 21:05:58 följande:
    "Utan en unge runt benen". Hallå!!! det är ditt barn som du har skaffat av någon anledning.  Det är du som väljer nu men det kommer en dag när din unge kan välja själv. Han kanske lärt sig resonera likadant som du gör då. Varför inte umgås med ditt barn när du får två timmar över i stället i stället för att avlönad personal ska ta hand om ditt barn så mycket som möjligt.
  • 1977a
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-05-18 23:37:18 följande:
    Hahahaha tragiska Prettomorsor.JA det kan vara JÄVLIGT nice att SLIPPA vara FÖRÄLDER i en timme eller två, är det så jävla hemskt? Ja jag kan fixa barnvakt om jag ska besiktiga bilen eller nåtannat, men om barnet är på dagis VARFÖR skulle man hämta det tidigare bara för att man kan? För att dagispersonalen "inte är barnvakter", ehm... så deras jobb går ut på att? lära min 3åring ... Franska? näe förlåt... lära barnet att limma ihop korkar & flörtkulor...Tveksamt att något barn, nånstans skulle "må dåligt" av att få leka på dagis med kompisarna istället för att bli hämtad 2 timmar tidigare för att Pappa eller Mamma MÅSTE, för dom fått gå tidigare från jobbet.Näe fan limma fast ungen på bröstet kanske och absolut inte glömma hjälmen om dom ska leka i sandlådan, dom kan ju trilla....
    Du verkar ha snöat in lite på detta med att vara ihoplimmad med barnet. Återigen, det är inte det tråden handlar om. Ingen bryr sig huruvida du vill ha egentid eller ej. Poängen är att du får fixa privat barnvakt när du vill ha det. Barnomsorg och barnvakt är ej samma sak.
  • 1977a

Vissa av er som skriver i den här tråden uttrycker ett sådant förakt för förskolepersonalen att jag förvånas över att ni vill lämna era barn i deras vård över huvud taget. Om jag hade så lågt förtroende för personalen som ni tycks ha skulle jag springa dit varje dag för att verkligen minimera tiden barnen behöver tillbringa där...

Sedan är det väldigt mycket fokus här på

1) en själv och den (relativt sett lilla) avgift man betalat samt ens eget behov av egentid

2) det egna barnet och hur påstått förtvivlat ens barn kommer att bli över att träffa sin förälder lite tidigare än beräknat och därmed "tvingas" lämna dagis

3) den påstått lata förskolepersonalen som helst vill röka och fika enligt vissa

VARFÖR, undrar jag, är det ingen som tänker på de andra barnen på förskolan, som faktiskt MÅSTE vara där långa dagar för att deras föräldrar JOBBAR? Om ni hämtar er unge lite tidigare får dessa barn en något lugnare miljö under en del av dagen samt mer uppmärksamhet av personalen.  Är det bara de egna behoven som styr allt och vilket samhälle får vi om alla tänker så?

• 1977a
    Nixx skrev 2010-05-19 22:55:28 följande:
    Sådär spontant kan jag ju inte låta bli att tänka på vilka det var som gick barn och fritid på gymnasiet
    Men det verkar ju helgalet att lämna sitt barn till några som du har så låga tankar om
Svar på tråden Lite "barnfri" tid..