• carolinasfam

Byggt fiskarhedenvilla eller annat hus nyligen??

Någon med erfarenhet från att köpa en nyckelfärdig Fiskarhedenvilla?? Vi funderar på att bygga hus till nästa år, och planeringen tar ju en stor del. Vi undrar lite om dom levererar och monterar huset (bygger det) och om det isf ingår i det pris dom skriver ut, tycker det inte riktigt framgår på hemsidan.

Vi ska bygga i Norrköping och har tittat på tomt lite utanför staden. Som sagt är vi bara i planerar-stadiet ännu och har inte pratat med varken banken eller någon husleverantör ännu.

Alla tips och råd är varmt välkomna.
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Byggt fiskarhedenvilla eller annat hus nyligen??
  • belse

Hej, vi bygde hus förra året, vi kollade på fiskarheden, men det slutade med Smålandsvillans största hus. vi e nöjda, god service och snabbt gick det.
    Fick dessvärre inte lika god service hos fiskarheden..därför blev det ett lätt val att välja bort dem...service är viktigt när man har många frågor, å många frågor blev det..men ring dem, de kanske e bättre där du bor.
    Lycka till

• skogstok

Puffar lite då vi också har tittat på deras hus.

• carolinasfam
    belse skrev 2010-05-17 11:35:37 följande:
    Hej, vi bygde hus förra året, vi kollade på fiskarheden, men det slutade med Smålandsvillans största hus. vi e nöjda, god service och snabbt gick det. Fick dessvärre inte lika god service hos fiskarheden..därför blev det ett lätt val att välja bort dem...service är viktigt när man har många frågor, å många frågor blev det..men ring dem, de kanske e bättre där du bor. Lycka till
    Det kan ju bero helt på vem man träffar, men tråkigt om de har dålig service. Kul att ni är nöjda med ert hus idag. Tack!
  • skåne tjej

Vi ligger i startagroparna för att börja bygga hus i höst, och det lutar f.n. åt fiskarhedenvillan.
    Vi kikade innan på smålandsvillan (visingsö.)
    men jag tycker deras hus är väldigt opersonliga, man kan nästan inte göra några förändringar alls, deras tillval är hutlöst dyra vilket gör att de inte blir så billiga i slutändan.
    Fiskarheden upplever vi mkt mer flexibla, och så verkar de ha hög utgångsstandard.

Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • Susanne905

Tänk bara på att FH är lösvirkeshus och om man inte gör något arbete själv så kan man räkna med att totalpriset för deras modeller är huspriset ggr 3 för ett NF hus. Kan man däremot göra en del själv finns det en del pengar att spara. Vad gäller tillval så kostar det oavsett vilken tillverkare man väljer, dock kan det alltid vara trevligt att ha kakel/klinkers i våtrum som standard, samt även att ha platta på mark med golvvärme och slippa element.

• skåne tjej
    Susanne905 skrev 2010-05-17 18:10:03 följande:
    Tänk bara på att FH är lösvirkeshus och om man inte gör något arbete själv så kan man räkna med att totalpriset för deras modeller är huspriset ggr 3 för ett NF hus. Kan man däremot göra en del själv finns det en del pengar att spara. Vad gäller tillval så kostar det oavsett vilken tillverkare man väljer, dock kan det alltid vara trevligt att ha kakel/klinkers i våtrum som standard, samt även att ha platta på mark med golvvärme och slippa element.
    Självklart kostar tillval extra. men jag tycker att man måste jämeföra vad man får för ett visst pris då man jämför offerter och inte priser rakt av.
    SML har en låg utgångsstandard. Tex så ingår varken trappa, tvättmaskin eller fönster å ovanvåningen.
    De jämförelser vi gjort så ligger FH bra till även om man köper ett nyckelfärdigt, men självklart kan man spara ännu mer pengar om man gör lite själv.
    Vad baserar du det på att FH skulle kosta 3 ggr mer än ett NF??? enligt mig så stämmer inte det alls.
  • Susanne905

Jag har aldrig hävdat att FH är 3 ggr så dyra som andra, dock är det så att eftersom deras modeller är just lösvirke så kostar deras hus NF 3ggr så mycket som själva modellernas grundpris ligger på. (För att ytterligare förenkla det hela: Husmodell 1 miljon = NF 3 ggr så mycket.)

Att bygga lösvirke och inte göra något själv tar givetvis mer tid i anspråk än att köpa ett hus byggt i moduler som stomreses och blir tätt i tak på en dag.

• Anna 2009

Hej!

Innan vi byggde var vi också intresserade av ett FH.
    Vi tyckte det var svårt att få riktiga prisuppskattningar från deras säljare som bara ville prata om alla valmöjligheter hela tiden medans vi ville veta prisprispris. {#lang_emotions_laughing}

Sen kom vi i kontakt med en som höll på att bygga ett FH och satte igång att fråga ut honom.
    Han var snickare själv och hade mycket byggkontakter. Han hade ett snickarlag som byggde för honom och så gjorde han så mycket som möjligt själv.
    Problemet blir som flera har sagt att det blir dyrt om man inte kan jobba själv.
    Plus när det fattas grejor eller något är fel så är du din egen byggledare och måste lösa det, helst snabbt så bygglaget har att göra hela tiden.
    Det var mycket som fattades för honom och det var det han tyckte var nackdel. Annars var han jättenöjd.

Vi valde ett NF hus istället och det har varit en hel del att hålla reda på ändå, så vi ångrar oss inte idag.

• skåne tjej
    Anna 2009 skrev 2010-05-18 18:29:34 följande:
    Hej!Innan vi byggde var vi också intresserade av ett FH.Vi tyckte det var svårt att få riktiga prisuppskattningar från deras säljare som bara ville prata om alla valmöjligheter hela tiden medans vi ville veta prisprispris. Sen kom vi i kontakt med en som höll på att bygga ett FH och satte igång att fråga ut honom.Han var snickare själv och hade mycket byggkontakter. Han hade ett snickarlag som byggde för honom och så gjorde han så mycket som möjligt själv. Problemet blir som flera har sagt att det blir dyrt om man inte kan jobba själv. Plus när det fattas grejor eller något är fel så är du din egen byggledare och måste lösa det, helst snabbt så bygglaget har att göra hela tiden. Det var mycket som fattades för honom och det var det han tyckte var nackdel. Annars var han jättenöjd. Vi valde ett NF hus istället och det har varit en hel del att hålla reda på ändå, så vi ångrar oss inte idag.
    Vad valde ni för husföretag istället?
  • Anna 2009

Haha, vågar knappt svara.{#lang_emotions_dreamer}
    Vi valde det beryktade Älvsbyhuset!{#lang_emotions_laughing}

Vi tyckte att vi fick mest för pengarna där, och pengarna var rätt avgörande för oss.
    Vi är nöjda trots det man har sett på tv osv.

Det är faktiskt väldigt skönt att det går så fort att sätta upp det, för ju längre byggtid, desto längre får du stå med dubbla boendekostnader, byggkreditivkostnader, bygg-el osv osv.

Svar på tråden Byggt fiskarhedenvilla eller annat hus nyligen??