• carolinasfam

Byggt fiskarhedenvilla eller annat hus nyligen??

Någon med erfarenhet från att köpa en nyckelfärdig Fiskarhedenvilla?? Vi funderar på att bygga hus till nästa år, och planeringen tar ju en stor del. Vi undrar lite om dom levererar och monterar huset (bygger det) och om det isf ingår i det pris dom skriver ut, tycker det inte riktigt framgår på hemsidan.

Vi ska bygga i Norrköping och har tittat på tomt lite utanför staden. Som sagt är vi bara i planerar-stadiet ännu och har inte pratat med varken banken eller någon husleverantör ännu.

Alla tips och råd är varmt välkomna.
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Byggt fiskarhedenvilla eller annat hus nyligen??
  • skåne tjej
    Anna 2009 skrev 2010-05-18 18:49:30 följande:
    Haha, vågar knappt svara.Vi valde det beryktade Älvsbyhuset!Vi tyckte att vi fick mest för pengarna där, och pengarna var rätt avgörande för oss.Vi är nöjda trots det man har sett på tv osv.Det är faktiskt väldigt skönt att det går så fort att sätta upp det, för ju längre byggtid, desto längre får du stå med dubbla boendekostnader, byggkreditivkostnader, bygg-el osv osv.
    Okej
    Vad bra att ni är nöjda. De jag vet som byggt med dem är missnöjda..
    Man får ju hoppas att de tar till sig den massiva kritik som de fått.
    Det är ju inte alltid en fördel med en snabb byggprocess. Man bygger ju "för livet" och vill ju huset ska vara gediget byggt och hålla i många år.
    Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • Anna 2009

Visst vill man att det ska vara gediget, men man får ju vara lite realistisk.

Det är ju liksom inte samma kvalitet på en tröja från HM och en från Gant heller...
    Man får det man betalar för, fast ibland är det billiga rätt prisvärt menar jag.

Många är väldigt beroende av vad det faktiskt får kosta. Det kanske blir ett Älvsbyhus eller inget hus alls.

Många som ska bygga för första gången är också väldigt orealistiska på vad som gäller och vad man faktiskt betalar för och inte.
    Man kan liksom inte jämföra ett NF hus med ett lösvirkeshus när det gäller valmöjligheter tex. Å andra sidan så är huset snabbt på plats och har inte byggts under 3 månaders regning höst tex.

Vårat hus var inte felfritt på besiktningen utan det var lite småfel här och där.
    Vi har fått precis allt åtgärdat utan protest men det tar lite tid innan allt är klart. Ibland har man varit tvunget att åtgärda ett fel 2 gånger och det är ju tröttsamt för oss, men det har inte kostat oss något.
    Man måste räkna med att det blir lite pill annars blir man besviken.

Våran granne byggde byggsats hus typ FH och han har haft minst lika mycket småfel och åtgärder, fast det huset blev ju mycket dyrare.

Eftersom det är en av de största affärer man kommer att göra i sitt liv så bör man sätta sig in i avtalet ordentligt vad gäller kvalitetsansvar osv. Kan man inte det bör man ta hjälp.

Man ska veta det att ingen kommer att bjuda på något för å vara lite snäll, och precis allt har potential att kosta lite extra. Markjobbet, avloppet, vattnet, vägen, ett litet dike vid vägen, grunden osv.
    De offerter man får är aktuella i den bästa av världar, men så har ju just du en sten där lite olyckligt. Och just en sån sten orsakar bla bla bla. Det löser vi för dig såklart vi kan göra det här lilla bara. Toppen!
    Och så kommer fakturan och är 30% dyrare. Hehehe!

• Susanne905

Älvsbyhus bygger med torpargrund, FH med platta på mark... dock är det långt ifrån samma sak och lite som att jämföra äpplen och päron.

Huvudsaken när man bygger är som alltid att man hittar ett hus som passar in i livet och de specifika önskemål man har och givetvis vara enormt grundlig när man läser på om vad som ingår, vilka skillnader som finns och vart ansvarsbiten ligger. Många borde väl ha blivit avskräckta dels av fuskbyggarna men även av kalla fakta som gått den senaste tiden och inse vikten av att vara grundlig när man söker information eller tar referenser.

• Moasmormor

Hej
    Vi bygger med Fiskarheden i Vallentuna, norr om Stockholm. vi har en säljare på Fiskarheden som heter Olle Wahlström som vi har varit väldigt nöjda med.
    Vi bygger också med nästan alla entrepenaden via dem, och har haft jättefina snickare som bygger huset. Även företaget som gjorde grunden var utan anmärkning. Från Olle fick vi en offert med byggsats, inkl kök, vitvaror, osv.
    Sedan fick vi alla de olika entrepenaderna, med fasta priser.
    Nu är vi igång sedan två månader och hittills har allt fungerat bra. Vi bygger ett enplanshus, Lövsångaren med enbilsgarage.
    Kvaliten är helt annan med lösvirkeshus. Vi funderade på Älvsbyhus från början för min man är från Norrbotten, men fick kommentaren från vänner att "ni skall väl inte bygga en barack"?
    Försök fatta ett underbyggt beslut så ni inte blir missnöjda
    /Lis-Beth

• skåne tjej
    Moasmormor skrev 2010-05-19 17:59:52 följande:
    Hej Vi bygger med Fiskarheden i Vallentuna, norr om Stockholm. vi har en säljare på Fiskarheden som heter Olle Wahlström som vi har varit väldigt nöjda med.Vi bygger också med nästan alla entrepenaden via dem, och har haft jättefina snickare som bygger huset. Även företaget som gjorde grunden var utan anmärkning. Från Olle fick vi en offert med byggsats, inkl kök, vitvaror, osv.Sedan fick vi alla de olika entrepenaderna, med fasta priser.Nu är vi igång sedan två månader och hittills har allt fungerat bra. Vi bygger ett enplanshus, Lövsångaren med enbilsgarage.Kvaliten är helt annan med lösvirkeshus. Vi funderade på Älvsbyhus från början för min man är från Norrbotten, men fick kommentaren från vänner att "ni skall väl inte bygga en barack"?Försök fatta ett underbyggt beslut så ni inte blir missnöjda/Lis-Beth
    Vi funderar ochså på FH. vi är inne på tranan eller spoven, men har inte bestämt oss än Hur lång tid räknar ni med att bygger kommer ta innan ni kan flytta in?

Jag har hört fler nämna den kommentaren om "barack". Lite tråkigt om man har ett sådant hus och är nöjd. Men frågan är om man valt ett sådant hus om man haft råd att välja en annan hustillverkare!? till sist och syvens så är det ju ekonomin som styr...
  • carolinasfam

Men förutom kostnaden för själva huset tillkommer också en kostnad för att sätta upp huset, man måste alltså anlita en byggfirma för att bygga huset som man köpt för ca 1 miljon. Då är det ju lätt att det drar iväg i kostnader.

• Tittij

Vi byggde ett Eksjöhus förr året i Täby Kyrkby och är supernöjda!

Kvalitén är väldigt hög, en av de bästa på marknaden. På vår slutbesiktning fick enbart målningen i vardagsrummet och lite småpill backning. Detta var åtgärdat samma vecka.

• Dordie
    Moasmormor skrev 2010-05-19 17:59:52 följande:
    Hej Vi bygger med Fiskarheden i Vallentuna, norr om Stockholm. vi har en säljare på Fiskarheden som heter Olle Wahlström som vi har varit väldigt nöjda med.Vi bygger också med nästan alla entrepenaden via dem, och har haft jättefina snickare som bygger huset. Även företaget som gjorde grunden var utan anmärkning. Från Olle fick vi en offert med byggsats, inkl kök, vitvaror, osv.Sedan fick vi alla de olika entrepenaderna, med fasta priser.Nu är vi igång sedan två månader och hittills har allt fungerat bra. Vi bygger ett enplanshus, Lövsångaren med enbilsgarage.Kvaliten är helt annan med lösvirkeshus. Vi funderade på Älvsbyhus från början för min man är från Norrbotten, men fick kommentaren från vänner att "ni skall väl inte bygga en barack"?Försök fatta ett underbyggt beslut så ni inte blir missnöjda/Lis-Beth

Hej!
    Vad intressant att höra någon som bygger med FH i Vallentuna! Vi är också på G att bygga hus där. Har precis hittat en fin tomt. Håller på att kolla på olika husleverantörer och en av dessa är FH. Vad landar ungefär husbygget på ex tomt, om man får fråga? Det är alltid bra och uppskattat med rekommendationer i en sån här stor affär!

Tittij - vad för Eksjöhus byggde ni - ett katalogshus eller har ni ritat själv? Vad gick det på?

J

/K

• Tittij
    Dordie skrev 2010-05-21 09:19:30 följande:
    Hej!Vad intressant att höra någon som bygger med FH i Vallentuna! Vi är också på G att bygga hus där. Har precis hittat en fin tomt. Håller på att kolla på olika husleverantörer och en av dessa är FH. Vad landar ungefär husbygget på ex tomt, om man får fråga? Det är alltid bra och uppskattat med rekommendationer i en sån här stor affär!Tittij - vad för Eksjöhus byggde ni - ett katalogshus eller har ni ritat själv? Vad gick det på? J   /K    
    Vi har ju precis byggt i Kyrkbyn, Byle precis på gränsen till Vallentuna.
    Tomten tror jag vi betalde 2,4 för.
    Slutpriset på huset landade på cirka 3,5 miljoner. Men då var vår tomt för blåt så vi fick en extra kostnad på grunden på 350 000 som man kan dra bort om man har en bättre tomt.. Vi byggde ett kataloghus, Söderviken.

Vi har även en del tillval såsom kamin, inbyggd vinkyl, extra stor spishäll, inbyggd grill i köksön osv. Vill man inte kosta på sig allt sånt på en gång så minskar ju även priset mot vad vi betalat.

Om du är intresserad av Eksjöhus skulle jag tipsa dig om att komma ut till oss, vi har ett Söderviken, grannarna två st Ekeberga samt ena grannen och även ett par på granngatan som byggt Björkudden. Hela Byle exploderar av hus från alla möjliga husleverantörer så ta bilen och kom förbi och kika på alla nybyggda hus!!
  • Dordie
    Tittij skrev 2010-05-21 12:05:43 följande:
    Vi har ju precis byggt i Kyrkbyn, Byle precis på gränsen till Vallentuna.Tomten tror jag vi betalde 2,4 för.Slutpriset på huset landade på cirka 3,5 miljoner. Men då var vår tomt för blåt så vi fick en extra kostnad på grunden på 350 000 som man kan dra bort om man har en bättre tomt.. Vi byggde ett kataloghus, Söderviken. Vi har även en del tillval såsom kamin, inbyggd vinkyl, extra stor spishäll, inbyggd grill i köksön osv. Vill man inte kosta på sig allt sånt på en gång så minskar ju även priset mot vad vi betalat. Om du är intresserad av Eksjöhus skulle jag tipsa dig om att komma ut till oss, vi har ett Söderviken, grannarna två st Ekeberga samt ena grannen och även ett par på granngatan som byggt Björkudden. Hela Byle exploderar av hus från alla möjliga husleverantörer så ta bilen och kom förbi och kika på alla nybyggda hus!!
    Vad trevligt!
    Jätte fint hus ni har byggt - måste verkligen ta ett kik på det och området - tack för tippset!!
    Vi har tänkt att allt ska landa på mellan 4 - 4,5 milj. Tomten kostar 1,5, sen e det anslutningsavgifterna och markarbetet, så själva huset får inte kosta mer än 2 -2,5 med grund o allt. Hmm.. det blir ett meck känner jag.
    Sen har vi inte jätte lång tid på oss, då vi får en liten i oktober, så man har nog inte så mkt möjlighet att göra massa själv.
    Vi ska börja kolla runt på husleverantörer o jämföra priser mellan dem.
    Sen får vi se om vi har möjlighet att bygga, annars får vi väl köpa ett färdigtbyggt - då vet man iaf hur mkt man ska betala i slut endan.

K
  • skåne tjej

Jag och sambon har i helgen varit och kikat på hus i ett helt nytt område med helt nybyggda hus.
    Vi skulle kika på 3 st olika hus hos kunden. Alltså ingen av dem jobbade som husförsäljare.
    Först var det en fiskarhedenvillan. Huset kändes väldigt gediget och fint, bra planlösning. Ägaren var mkt nöjd med FH och kunde varmt rek. dem.
    De hade enbart haft några bekymmer med leverans av fönster men det var snabbt ordnat.
    Sedan tittade vi på ett Anebyhus som ochså var väldigt fint och välbyggt. Kunden var nöjd med huset men kalkylen hade spruckit ganska ordentligt tyvärr.
    Till sist skulle vi titta på en smålandsvilla, men det fick vi inte titta på för det var så mkt fel på huset så kunden hade inte kunnat flytta in utan bodde på ett vandrarhem...

Både ägaren till FH och anebyhus sa att älvsbyhus och smålandsvillan drar ner värdet på de andra fastigheterna och att många av de köparna är mkt missnöjda pga div anledningar.
    Så nu känns det ännu tryggare att det lutar mot att vi väljer FH.

• skåne tjej
    carolinasfam skrev 2010-05-20 14:17:03 följande:
    Men förutom kostnaden för själva huset tillkommer också en kostnad för att sätta upp huset, man måste alltså anlita en byggfirma för att bygga huset som man köpt för ca 1 miljon. Då är det ju lätt att det drar iväg i kostnader.
    Självklart så tillkommer kostnaden att montera huset samt grund. Det tror jag nog att alla räknar med
    Förstår inte riktigt hur du menar med ditt inlägg egentligen? vill du vidareutveckla?
    Ett husprojekt kan ju alltid dra iväg mer än beräknat oavsett vilket hus du köper!
  • Tittij

Ett bra tips är att registrera sig på www.byggahus.se och söka runt lite på inlägg om den husleverantör ni ska bygga med. Ett Forum precis fom FL för folk som bygger hus och delar med sig av tips och åsikter.

• M2003

Grannarana köpte ett Fiskarhedenhus. Det blev en mardröm från början till slut! Kanske för att de som skulle montera huset gjorde alla missar som gick, bland annat kom våningsplanen förskjutna till varandra. Det var bara ett av många fel.

• bebisgalen

Hej, vi kommer bygga med fiskaheden. Väntar på bygglovsritningar till spoven. Ska bli såå spännande. Vi kommer göra plattan själv och har beställt en stomresning. Sen kommer vi göra resten själv.
    Vi är super nöjda med säljaren från Malmö. Vi får svar på alla frågor och han e verkligen entusiastisk. "stavning ;)"

• drever

vi vill ochså bygga från fiskarheden så fort vi har lite över på kontot :) bofinken har vi fastnat för. verkar billiga bra hus :)

• bebisgalen
    drever skrev 2010-05-27 09:14:50 följande:
    vi vill ochså bygga från fiskarheden så fort vi har lite över på kontot :) bofinken har vi fastnat för. verkar billiga bra hus :)
    Ja, kan man göra mycket själv så sparar man ju massa massa pengar!
  • Lilla Morran

Vi funderade länge på fiskarheden, men det slutade med egenbyggt lösvirkeshus. Vi har haft ytterst lite hjälp av snickare,men så har det tagit drygt 2 år från byggstart också... Min man är inte snickare, men väldigt händig och envis - huset blir kanonfint, vi får allt precis som vi vill ha det och mer välbyggt hus får man nog leta efter...
    Men: När vi startade bygget hade vi ett barn på nästan 2 år. Nu är han snart 4, han har fått en lillasyster på 1 år och ytterligare ett syskon kommer i september...Inte att rekommendera! Att arbeta heltid, bygga eget hus, få barn blir lite mycket. Vi har knappt setts på två år och det sliter mycket på mig också att ständigt vara ensam med två små barn, jobba nätter utan att sova igen förlorad sömn och ha en man som aldrig är hemma.... Jag skulle absolut rekommendera att bygga sitt eget hus, men under förutsättning att man är två vuxna som kan hjälpas åt med bygget.

Så kör på Fiskarheden, men fortsätt kolla med folk som har erfarenhet av dem och se till att skaffa en lista över allt som ni ska tänka på - det blir en låååång lista med saker att göra och kolla upp - trots att man inte har tänkt slå i en enda spik själv....

Lycka till!

• bebisgalen
    Lilla Morran skrev 2010-05-27 10:34:52 följande:
    Vi funderade länge på fiskarheden, men det slutade med egenbyggt lösvirkeshus. Vi har haft ytterst lite hjälp av snickare,men så har det tagit drygt 2 år från byggstart också... Min man är inte snickare, men väldigt händig och envis - huset blir kanonfint, vi får allt precis som vi vill ha det och mer välbyggt hus får man nog leta efter...Men: När vi startade bygget hade vi ett barn på nästan 2 år. Nu är han snart 4, han har fått en lillasyster på 1 år och ytterligare ett syskon kommer i september...Inte att rekommendera! Att arbeta heltid, bygga eget hus, få barn blir lite mycket. Vi har knappt setts på två år och det sliter mycket på mig också att ständigt vara ensam med två små barn, jobba nätter utan att sova igen förlorad sömn och ha en man som aldrig är hemma.... Jag skulle absolut rekommendera att bygga sitt eget hus, men under förutsättning att man är två vuxna som kan hjälpas åt med bygget.Så kör på Fiskarheden, men fortsätt kolla med folk som har erfarenhet av dem och se till att skaffa en lista över allt som ni ska tänka på - det blir en låååång lista med saker att göra och kolla upp - trots att man inte har tänkt slå i en enda spik själv....Lycka till!
    vi har 4 vänner som byggt med dom och et har gått jätte bra. Min man snickrar och även min pappa och svärfar e snickare så det ska nog rulla på bra. Huset vi bor i idag har vi byggt själva och ja det tar på krafterna att göra precis allt själva så därför har vi bestält en stomresning.
Svar på tråden Byggt fiskarhedenvilla eller annat hus nyligen??