Inlägg från: Nigella |Visa alla inlägg
  • Nigella

jag hatar kaffe!

Jag är så trött på denna "kaffekultur"!
    Vart man än kommer (hembjuden till folk eller på diverse tillställningar) så förutsätts det ständigt att man dricker kaffe. Och ofta finns inte ens nåt alternativ och finns det det så är det vanligtvis nåt äckligt te, typ Earl Grey (som enligt min mening är vidrigt).
    Som tex på menyer och annonser står det ofta "kaffe ingår". Och om man hellre vill ha säg läsk, mineralvatten elelr nåt annat?? Nä då får man ingenting.

Jag tycker kaffe är vidrigt och för övrigt beroendeframkallande. Det märker man ju på folk för många blir ju helt ur form om de inte fått kaffe på några timmar.

Och varför förutsätts jag, som inte dricker kaffe, bjuda på det när folk kommer till mitt hem? När de inte köper hem den dryck som jag helst vill ha? Folk verkar ju tycka det är nåt fel på en om man inte bjuder på kaffe...

Är det ingen fler än jag som stör sig på det här..?

• Svar på tråden jag hatar kaffe!
  • Nigella
    Sencha skrev 2010-05-17 13:57:16 följande:
    Jag upplever inte att det är fullt så utpräglat. Te finns oftast som alternativ. Och i de fall som det bara finns sunkigaste sortens tepåsar, så brukar kaffet inte heller vara något att hurra för, om man säger så... Men visst, vill man inte ha varken kaffe eller te, så får man i vissa situationer ytterst lite att välja på - men nåt annat finns det väl alltid?Vi dricker kaffe, men när min mamma (som är en riktig kaffemoster) kommer på besök så tar hon ofta själv med sig för att få något hon vill ha Och jag förutsätter absolut inte att det ska finnas vare sig kaffe eller te när jag kommer någonannanstans.Hos oss kan du oftast få välja på minst 10 sorters te. Vad vill du ha att dricka i den situation andra dricker kaffe eller te?
    Ja det jag helst dricker är ju nån form av läsk men mineralvatten eller saft går ju bra. Kan dricka te men helst inte.
    Inser naturligtvis att läsk och mineralvatten är dyrare än kaffe men saft är väl ändå inte mycket dyrare? Tycker det är så trist att det oftast förutsätts att man dricker antingen kaffe eller te. 
  • Nigella
    Teskedsmamman skrev 2010-05-17 14:02:09 följande:
    Vänta nu... Du förväntar dig andra alternativ när du kommer bort till andra... ska inte du också då erbjuda andra alternativ (då inkl kaffe) när folk kommer till dig?
    Nej, jag förväntar mig inte andra alternativ men jag tycker det är konstigt att det i princip aldrig finns nåt annat än kaffe och te som bjuds.
  • Nigella

Det jag nog egentligen stör mig mest på är när man umgås med folk som MÅSTE ha kaffe med ett visst tidsintervall. Det är störigt att man måste anpassa dagen efter dem.

• Nigella
    Anonyhm skrev 2010-05-17 14:05:52 följande:
    Dessutom tycker jag att det är roligt att folk blir så snopna när jag inte har kaffe hemma. vi dricker inte kaffe och har aldrig gjort. Självklart brukar vi köpa hem kaffe om vi ska ha gäster och det brukar stå hemma om någon vill ha. Men har vi inget planerat händer det helt enkelt att det inte finns kaffe hemma och då blir folk nästan chockade "VA?? Har ni inte kaffe???" 
    Precis! Som om det är världens mest självklara sak att man ska ha kaffe hemma...
  • Nigella
    Jezamine skrev 2010-05-17 14:06:10 följande:
    Varför så arg?
    För att jag har föräldrar, syskon och svärföräldrar som måste ha kaffe i tid och otid och om de är hos oss så förväntas vi bjuda på det (och med det kommer disk som jag inte har lust med) och om man ska typ ut på utflykt eller nåt så måste termosen med kaffe med och det tar onödig tid att göra i ordning.

Jag är egentligen ingen arg människa men detta har pyrt inom mig många år...
  • Nigella
    Anonyhm skrev 2010-05-17 14:10:46 följande:
    Dessutom är det en färskvara och vi arbetar hela veckorna och har oftast inte gäster mer än en gång i månaden typ...så vi springer inte och köper hem kaffe som vi sedan slänger för att köpa nytt osv osv bara för att det ska finnas ifallattom Jag är en så dålig värdinna att om folk ringer och säger att de vill titta förbi ber jag dem att ta med sig kaffe
    Underbart! Det ska jag nog börja med!
  • Nigella
    Shmone skrev 2010-05-17 14:12:15 följande:
    Jag är själv kaffedrickare men tycker ändå det hör till rim o reson att ha te och juice eller saft som alternativ när man har gäster. Vi dricker hemskt sällan te men har ändå alltid några sorter hemma. Så krångligt är det ju liksom inte.Sen att "kaffe på maten" ibland ingår utan att man blir erbjuden nåt annat. Det tycker jag nog inte är så konstigt. Och det är just för att de flesta som dricker kaffe dricker det just "på maten" medan de som inte dricker kaffe inte lika ofta har som vana att dricka "ett glas juice på maten".
    Nej men ofta är det en kaka till "kaffet på maten" och jag tar gärna lite extra läsk, saft, juice, mineralvatten, mjölk till den kakan. Torrt att äta kaka utan dryck till. 
  • Nigella
    bangkok skrev 2010-05-17 14:17:30 följande:
    Hoppas du inte dricker te överhuvudtaget - det är också beroendeframkallande och gift- innehåller  tein. Fö bryr jag mig inte ett dugg vad folk dricker eller vad som ingår i menyn - ibland ingår öl och vin och det dricker inte jag -men inte bryr jag mej.Finns värre saker att hetsa upp sig över.
    Jo det finns betydligt värre saker men tänk om politiker skulle tänka så i alla "mindre frågor". Då får man ju aldrig nån förändring till det bättre.
  • Nigella
    sstv skrev 2010-05-17 14:40:07 följande:
    Haha. Blir det så mycket mer disk om de vill ha en kopp kaffe än ett glas vatten? Egentligen inte va?
    Jo, perkulatorn ska diskas efteråt och vatten vet jag inte många som dricker lika ofta som folk dricker kaffe.
  • Nigella
    bangkok skrev 2010-05-17 14:53:36 följande:
    Men herregud är detta en politisk fråga? Då måste jag verkligen ha missat något i valrörelsen
    Tänk att det ska missförstås hela tiden... Suck. Jag menade att man måste väl få ifrågasätta även mindre saker (trots att det finns värre saker i livet)?
  • Nigella
    Kazeer skrev 2010-05-17 15:56:55 följande:
    Nu blir jag lite nyfiken ... i vilka situationer är det inte tillåtet att tacka nej till en kopp kaffe?
    Tillåtet är det väl alltid men jag har hört en del tvinga i sig kaffe hos äldre människor som ansträngt sig och gjort fika och att de av respekt inte velat säga att de inte dricker kaffe. Själv har jag dock aldrig tvingat i mig det och skulle aldrig kunna göra det.
  • Nigella
    bangkok skrev 2010-05-17 16:17:37 följande:
    Jag missförstod inte - har lite högre tilltro för våra politiker MEN jag var ironisk!Men det är svårt här på fl med ironi - måste man skriva bakefter i klartext.
    Okej då {#lang_emotions_wink}
  • Nigella
    Trollet Ludenben skrev 2010-05-17 17:29:43 följande:
    Du kanske behöver en kopp kaffe för att lugna nerverna??
       {#lang_emotions_tongue_out}
  • Nigella
    Rosa30 skrev 2010-05-18 10:42:43 följande:
    Att man orkar bli irriterad för att andra vill dricka nåt man inte själv vill dricka!!! Om du är gravid. blir du irriterad över att andra dricker öl? Jag äter inte kött, men inte går jag runt och irriterar mig på att restauranger har mage att servera kött FAST jag inte gillar det.Jag kan däremot irritera mig på att folk har så oerhört låg toleransnivå mot andras beteenden
    Det va lite roligt att du frågade om öl. Jag är nykterist så nej, jag stör mig inte på om folk dricker öl när jag är gravid. (Men däremot tycker jag alkohol borde totalförbjudas men det är en helt annan femma.)

Och för övrigt ville jag med tråden belysa att alla dricker inte kaffe eller te och det borde folk tänka på när de har kurser,bjuder hem folk etc.  
  • Nigella
    MomInLove skrev 2010-05-18 14:34:46 följande:
    TS, jag håller med dig fullständigt! :)
    Skönt att höra!
  • Nigella
    Maggimou skrev 2010-05-18 11:59:53 följande:
    Alltid: Men vaaa? Dricker du inte kaffe!?!!? Du är fortarande ett barn alltså? Va vill du ha då då? Vatten? *suck*
    Ja det är helt bedrövligt att nästan alla kaffedrickare man möter ska fälla den kommentaren! Jag är minsann mer vuxen än dem för jag gnäller inte när jag inte fått dricka saft/juice/vatten/läsk på 3 timmar!
  • Nigella
    tamate skrev 2010-05-18 12:31:50 följande:
     som sagt jag bryr mig inte eg att andra dricker kaffe men det känns snett att folk tar för givet att ALLA dricker kaffe och blir lite sne om man inte gör det.
    Dito!
  • Nigella
    sara1981 skrev 2010-05-18 17:43:51 följande:
    Fast grejen är ju inte att man retar sig på att folk dricker kaffe, de får dricka precis hur mycket de vill utan att jag bryr mig det minsta.Det är ju inställningen att när folk kommer hem på fika så förutsätts det att man ska bjuda på kaffe, trots att jag inte dricker kaffe själv. Däremot när jag besöker folk, så kan jag inte i min tur förutsätta att de bjuder på något som jag tycker om att dricka...Det är väl lika lätt för dem att ha något annat alternativ hemma (läsk/saft/juice ex) som det är för mig att ha kaffe?
    Precis! Åh, så bra sagt!
  • Nigella
    Lillismaj skrev 2010-05-18 21:19:07 följande:
    Men även om man inte dricker kaffe själv så kan man väl bjuda på det eftersom man vet att så många dricker det. Ren egoism tycker jag.Och de flesta har väl annan dricka än kaffe hemma att bjuda er som inte dricker det, läsk, juice, saft, mineralvatten, te.....
    Så då är det egoistiskt av de som inte gillar läsk att inte bjuda på det när det kommer gäster till dem vilka gillar läsk?? Du vet, det är många som gillar läsk...
Svar på tråden jag hatar kaffe!