• Cami11a87

Min 3-månaders bebis sover ENDAST i min famn!

Behöver verkligen hjälp med ett STORT problem jag stött på.. :(

Åter igen har en dag passerat och Liam vaknade klockan 7 i morse och somnade för första gången klockan 19.15 nu ikväll.
    Jag har lagt ut hela dagen på att genom allt jag kan tänka mig försökt att få honom att sova. I soffan, i sängen, i vagnen..
    Han har såklart varit både jätte ledsen och även otroligt trött då han borde ha sovit i säkert 10 timmar men har bara snoozat i min famn en stund.

Så fort jag lägger honom oavsett vilket humör han är på så vägrar han att somna, är han trött så börjar han att galenskrika, är han pigg så ligger han och tittar en stund för att sedan bli \"uttråkad\" och börja skrika.
    Desto längre tiden går och han inte somnat, desto tröttare och därför skrikigare blir han men inget funkar. Så fort jag tar honom i min famn så somnar han på bara ett par minuter och sover som en stock men så fort jag lägger ner honom lite försiktigt så spärrar han upp ögonen direkt och börjar galen gråta.

Har testat att vänta ett par minuter innan jag tar upp honom igen för att se om han kanske kan somna om men ikke.

Inget funkar, vad är felet? vad kan jag göra? Detta har pågått i 2 veckor nu och varken han eller jag och min sambo får den sömn vi behöver. Vi sover ett par timmar per natt endast och det är då efter att Liam äntligen somnat efter en hel dags försök till att få honom på kudden.

Vi fasar inför varje natt som komma skall då detta problem även pågår efter matning på näterna. Kan alltså ta oss flera timmar att få honom att somna om igen och i värsta fall så har han fått sova på mitt eller min sambos bröst ett par timmar då vi gett upp hoppet om att han ska somna om i sin säng igen.

Behöver alla tips förslag och info som bara går.
    Det här funkar inte längre. Jag är ensam halva veckorna dessutom då min sambo arbetar borta och jag orkar inte vara vaken både dagar och nätter ensam flera dygn på raken..
    Behöver verkligen hjälp.

(Och ja, självklart är blöjan torr och han är mätt och belåten när jag lägger honom så det är inte problemet)

Tack på förhand!
    Mvh en lycklig men övertrött 1:a barnsmamma.

• Svar på tråden Min 3-månaders bebis sover ENDAST i min famn!
  • Anatha

Har du provat att samsova? När min dotter har svårt att sova lägger jag mig ner med henne och liggammar tills vi för det mesta båda somnar. Om bara hon somnar kan jag också glida bort utan att hon märker det för det mesta.

• Kya

skippa tanken på att få din bebis att sova själv! inhandla en bärsjal eller bärsele (bara inte babybjörns standard, den är hemsk mot din rygg) och bär honom på dagarna. så får han sova hos dig, och du kan ändå göra det du vill. på nätterna så samsover ni med honom.

han är på tok för liten för något annat, han behöver din närhet för att känna sig trygg helt enkelt. det håller inte på för evigt, men just nu är ju läget som det är. skippa alla måsten, och se till din sons behov istället.

det smäller bara till, så sitter du och undrar var tiden tagit vägen och sörjer att din tonåring aldrig vill vara nära och mysa med dig mer.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Anatha

Kom även på att skit i dygnsrytmer för din egen del. Sov när du får möjlighet när barnet sover då orkar du mer.

• allakantralla

Hej din stackare!

Gör såhär: Ge honom mat, så mycket som bara går ner. Lek och busa med honom, ha honom på mage på golvet/bordet så han får röra på HELA kroppen, så han får anstränga sig. Håll på en halvtimma till en timma. 
    Lägg honom sedan på sidan (bulla upp ordentligt runt honom så det blir ombonat och mysigt). Stå/sitt med ryggen mot honom, och så att hans huvud är åt ditt vänstra håll. Med din vänstra handflata håller du honom över korsryggen (nedre delen av ryggen). Tryck liksom, han ska känna att du är där (en hand på det sättet är väldigt tryggt). Med din högra hand buffar du honom i rumpan, så han skumpar. Buffa nerifrån och upp, som att du buffar under rumpan för att skuffa upp honom i vagnen. Buffa inte för löst, utan långsamt och kraftigt så att hans kropp liksom skumpar lite (som den gör när man rullar vagnen över kullerstenar).
    Han kommer somna, jag kan nästan lova detta. 
    Låt honom sova 1,5-2 timmar. Upprepa proceduren.
  • Sandrisen80

En snutte som luktar dig? Har vi till våran kille. I början ville han bara va i min famn, både som vaken och sovandes. Höll på att bli tokig! Fick tips om snutte som luktade mig. Så vi köpte och jag hade den mycket hos mig, även när han åt, så att den luktade som mig och trygghet. Då va det inga problem efter några dagar att låta andra hålla i honom.
    Men han vill fortfarande gärna somna i famnen med snutten lite sådär halvt över ansiktet å sen lägger jag honom i hans säng med snutten. Våran kille är 10 månader
    På dagarna när jag är ute å går så somnar han i vagnen med snutte oxå.

Snutten är toppen!

Lycka Till!

• underverket 06

Tror det är vanligt att så små barn inte vill sova själva. Min son sov bara i min famn från det han var nyfödd till ca 3 mån. Jag kunde söva honom i vår säng på kvällen, men så fort jag gick därifrån vaknade han. Så det var bara att lägga sig själv samma tid som han somnade, för låg jag i samma säng sov han. Dock sov han på nätterna, så jag förstår att det blir jobbigt för dig om han inte sover på nätterna. När han blev 3-4 mån började han sova mer i sin vagn.

Hur har din son sovit sina första 2,5 mån, eftersom du skriver att problemet uppkommit de senaste 2 veckorna?Har inget råd att ge dig, annat än att jag tror de ger med sig när han blir lite äldre.

• castravete

Hej!

Jag rekomenderar att du köper boken "Växa och upptäcka världen". Barnen har tydligen 7 utvecklingssprång under första året. Symptomenarna är att de sover sämre, vill ha mer uppmärksamhet mm. Det går över efter några dagar eller 2-3 veckor. Boken hjälpte oss otroligt mycket att förstå vad vår lilla son går genom. Lycka till!

• salamanca

Hej, stackars dig!

Tag gärna ett långt varmt bad tillsammans med honom ( kan även låta honom amma samtidigt). Lägg er i er säng & mys. När han somnat så lägg en varmvattenflaska intill hans kropp gärna med ena armen över. Annan bra grej är att värma upp hans madrass med en värmedyna som du tar bort när du lägger ner honom ( de reagerar gärna på värme skillnaden ). Skall du samsova så kan du ta bort benen på sängen & ha liggunderlag runt sängen, just in case... Själv kör vi med en säng som är öppen mot vår säng så han är lätt att " glida över". Min make sover brevid sonen för annars känner han min doft ( mjölken) & vägrar ligga ensam när han väl har vaknat & blivit matad . Har ni riktigt mörkt i rummet? Detta tycker jag har funkat för längre sömn. Har också en 3 månaders. Han har fått sova i en resesäng i vardagsrummet på kvällarna där vi är men ikväll testar vi att lägga honom i vårt sovrum. La honom där för en timma sedan - hoppas att det funkar... Tror att han skall sova bättre så.  Vore skönt om han & hans storebror kan synka sovtiderna lite...
  • wilda80

En kompis hade samma problem som du tills hon kom på att dottern ville sova på mage, vet att det inte är att rekommendera med tanke på PSD men hon har ingen kudde och inte så mjuk madrass och det var det enda som funkade. 

Annars är mitt tips att bulla upp en massa kuddar bakom ryggen och sova med honom i famnen. Testa emellanåt att lägga ner honom brevid dig men vänta tills han somnat riktigt djupt.

• Dr Mupp

Skaffa en bra sele eller bärsjal och gilla läget. En del bebisar är sånna, det går över med tiden.

Svar på tråden Min 3-månaders bebis sover ENDAST i min famn!