• Cami11a87

Min 3-månaders bebis sover ENDAST i min famn!

Behöver verkligen hjälp med ett STORT problem jag stött på.. :(

Åter igen har en dag passerat och Liam vaknade klockan 7 i morse och somnade för första gången klockan 19.15 nu ikväll.
    Jag har lagt ut hela dagen på att genom allt jag kan tänka mig försökt att få honom att sova. I soffan, i sängen, i vagnen..
    Han har såklart varit både jätte ledsen och även otroligt trött då han borde ha sovit i säkert 10 timmar men har bara snoozat i min famn en stund.

Så fort jag lägger honom oavsett vilket humör han är på så vägrar han att somna, är han trött så börjar han att galenskrika, är han pigg så ligger han och tittar en stund för att sedan bli \"uttråkad\" och börja skrika.
    Desto längre tiden går och han inte somnat, desto tröttare och därför skrikigare blir han men inget funkar. Så fort jag tar honom i min famn så somnar han på bara ett par minuter och sover som en stock men så fort jag lägger ner honom lite försiktigt så spärrar han upp ögonen direkt och börjar galen gråta.

Har testat att vänta ett par minuter innan jag tar upp honom igen för att se om han kanske kan somna om men ikke.

Inget funkar, vad är felet? vad kan jag göra? Detta har pågått i 2 veckor nu och varken han eller jag och min sambo får den sömn vi behöver. Vi sover ett par timmar per natt endast och det är då efter att Liam äntligen somnat efter en hel dags försök till att få honom på kudden.

Vi fasar inför varje natt som komma skall då detta problem även pågår efter matning på näterna. Kan alltså ta oss flera timmar att få honom att somna om igen och i värsta fall så har han fått sova på mitt eller min sambos bröst ett par timmar då vi gett upp hoppet om att han ska somna om i sin säng igen.

Behöver alla tips förslag och info som bara går.
    Det här funkar inte längre. Jag är ensam halva veckorna dessutom då min sambo arbetar borta och jag orkar inte vara vaken både dagar och nätter ensam flera dygn på raken..
    Behöver verkligen hjälp.

(Och ja, självklart är blöjan torr och han är mätt och belåten när jag lägger honom så det är inte problemet)

Tack på förhand!
    Mvh en lycklig men övertrött 1:a barnsmamma.

• Svar på tråden Min 3-månaders bebis sover ENDAST i min famn!
  • Julia1234

Som sagt, babyproffsen har. Känner igen det där att bara somna när det rör sig och vakna när man stannar... tassarna funkade bra för oss, speciellt nattetid. Kvällarna klarade vi inte utan en viss hatad metod...

• MalinEddie
    Cami11a87 skrev 2010-05-18 11:07:06 följande:
    Julia1234... VAAA??? VARFÖR HAR JAG ALDRIG HÖRT TALAS OM DEM :D Min lilla kille älskar när det rör sig, att gå med vagnen har funkat bra men han har vaknat så fort jag kommit hem och vagnen har blivigt stillaståendes. Kanske funkar bättre i sängen, alltså att han kan fortsätta sova vidare trots att jag slutar röra på sängen. Vart vart VART får jag tag på sådana??? *Snacka om att se ett liten ljus i tunneln haha <3
    De finns bland annat här:
    www.babyringen.se/product189-217.html
    När du är klar med de kan du ju alltid sälja de på tradera. Det gjorde vi och fick tillbaka hälften.
  • Julia1234

Variant av 5-minuters...

(Men för alla andra - nu säger jag inte att ni ska köra den, bara att vi gjorde det med lyckat resultat.)

• MalinEddie
    Julia1234 skrev 2010-05-18 12:37:48 följande:
    Variant av 5-minuters... (Men för alla andra - nu säger jag inte att ni ska köra den, bara att vi gjorde det med lyckat resultat.)
    Nej, det vore ju rätt hemskt om TS skulle använda den på en 3 månader gammal bebis. Den rekommenderas tidigast från 5 månader av grundaren.
  • Anatha
    MalinEddie skrev 2010-05-18 12:43:26 följande:
    Nej, det vore ju rätt hemskt om TS skulle använda den på en 3 månader gammal bebis. Den rekommenderas tidigast från 5 månader av grundaren.
    Nu är jag inte insatt i just femminutersmetoden men som jag har uppfattat det rycker man inte upp barnet vid minsta pip utan låter det ligga i fem minuter. Den metoden tycker jag funkar utmärkt för en tremånaders. Om jag ryckte upp henne på en gång hade hon aldrig fått ro att somna. Hon gnäller, jollrar eller skriker lite innan hon somnar nästan varje gång.
  • Anatha

Jag kom på att jag nog ska läsa på om metoden innan jag uttalar mig om metoder.

• Julia1234
    Anatha skrev 2010-05-18 12:46:24 följande:
    Nu är jag inte insatt i just femminutersmetoden men som jag har uppfattat det rycker man inte upp barnet vid minsta pip utan låter det ligga i fem minuter. Den metoden tycker jag funkar utmärkt för en tremånaders. Om jag ryckte upp henne på en gång hade hon aldrig fått ro att somna. Hon gnäller, jollrar eller skriker lite innan hon somnar nästan varje gång.
    Håller med, läser man på om 5-minutersmetoden inser man att den inte är vidare snäll... Men som sagt, en variant där barnet faktiskt får lov att gnälla en stund innan det somnar. (ingen hysterisk panikgråt, utan som sagt gnäll) Våra barn blev lugna när jag satt brevid dem och klappade dem. Enligt riktiga 5-minuters får man inte vidröra eller prata med barnen och ja - den rekommenderas från 5 månader.
  • MalinEddie
    Anatha skrev 2010-05-18 12:46:24 följande:
    Med en regelrätt 5mm så låter man barnet skrika ensamt. Var 5 minut går du inte till barnet och säger nåt i stil med "nu ska du så sova". Sen går man ut igen för att gå in 5 minuter senare för att säga samma fras. Detta upprepar man tills barnet sover. En del barn skriker mycket och länge. Det handlar oftast inte om några 5 minuter alltså utan 5 minuter gånger flera. Ingen kroppskontakt är tillåten. Det finns nog en anledning till att grundraren inte rekommenderar denna typ av behandling om barnet är under 5 månader.
  • MalinEddie

Personligen skulle jag inte behandla mina barn så även om de var över 5 månader. Det finns så många bra metoder som inte innebär att barnet måste ligga och skrika ensamt så jag ser inte anledningen.

• Anatha
    Julia1234 skrev 2010-05-18 12:55:12 följande:
    Håller med, läser man på om 5-minutersmetoden inser man att den inte är vidare snäll... Men som sagt, en variant där barnet faktiskt får lov att gnälla en stund innan det somnar. (ingen hysterisk panikgråt, utan som sagt gnäll) Våra barn blev lugna när jag satt brevid dem och klappade dem. Enligt riktiga 5-minuters får man inte vidröra eller prata med barnen och ja - den rekommenderas från 5 månader.
    Ja jag läst lite mer om femminutersmetoden och nej den känndes inte bra för min del. Men som du skriver så länge det inte är hysteriskt panikgråt så tror jag inte att en bebis mår dåligt av att få gnälla eller gråta lite.
  • FruMadde4barnTätt

låt sonen sova hos dig, samsov med honom.

på dagen kan du ha honom i bärselen, och kanske han gillar en babygunga lite som är elektrisk och vibrerar och lite leksaker, snuttefilt.

har själv en sån son, han är 4 mån nu, men ska bäras och ligga hos mig, går lite i perioder.

• allakantralla
    Cami11a87 skrev 2010-05-18 10:25:34 följande:
    Hej allesammans och tack för alla råd. Vill inte på något sett låta negativ men måste nog skriva ett litet tilläggs inlägg. Nr 1: Jag ammar inte så att låta honom ligga brevid och amma och på så sätt somna i sängen blir ju ganska svårt ;) Nr 2: Jag har en bärsele och absolut sover han som en liten gris i den. Problemet är ju då att det blir sjukt jobbigt för mig att varje dag/vaje gång han ska sova behöva bära på honom, visst han väger "bara" 5,3 kilo men i längden blir det jätte jobbigt. Dessutom har jag hört att det inte alls är bra att låta honom sova i den mot min kroppp varje gång då han vänjer sig vid det och man kan då få stora problem med att få honom att sova ensam. Det blir dessutom ganska svårt natt tid då han inte vill somna om efter måltiden att ha honom i bärsele. Då måste jag ju vara uppe hela natten trots att han faktiskt sover för en gång skull. Och det är omöjligt att förflytta honom från selen till sängen trots att han ligger i djupsömn, vaknar direkt. Nr 3: Absolut vilar jag alla stunder jag kan MEN... någon nämnde, passa på att vila du också när han väl sover, Självklart skulle jag det MEN HAN SOVER INTE ALLS hehe. Nr.4 Dessa problem har ju uppstått de senaste 2 veckorna och tiden innan dess har det inte varit några problem alls, Vi har lagt honom i sängen. puffat lite i rumpan och smekt huvudet och han har somnat in hur enkelt som helst. Nr: 5 Samsovning funkar inte. Gör absolut ingen skillnad tyvärr. Nr 6 Brukar testa att ta ett bad med honom så att han blir sådär varm och avslappnad men tyvärr gör det ingen skillnad när man sedan lägger honom. 7: Han har en snuttefilt som luktar mig och även lite mjölk och så. Han älskar den filten och vill absolut ha den hos sig när han ska sova, den hjälper honom dock inte att SOMNA. 8: Hade det inte varit så att det faktiskt kan vara farligt att låta en sådan liten krabat sova på mage så hade man kunnat testa, nu spelar det dock ingen roll då Liam avskyr att ligga på mage. Han blir galen varje gång man provar haha. Ska testa det där med att värma upp sängen innan han ska sova, vet att vi gjorde det de första 2 veckorna efter att han föds eftersom han gillade att sova varmt. Efter de första 2 veckorna behövdes det inte längre, han somnade lika bra utan men får se om det åter igen hjälper. Som sagt, tack för alla försök att hjälpa till. Kom gärna med tillägg om ni kommer på fler saker man kan testa.
    Då upprepar jag mina råd, du kanske missade dem:
    Gör såhär: Ge honom mat, så mycket som bara går ner. Lek och busa med honom, ha honom på mage på golvet/bordet så han får röra på HELA kroppen, så han får anstränga sig. Håll på en halvtimma till en timma. 

Lägg honom sedan på sidan (bulla upp ordentligt runt honom så det blir ombonat och mysigt). Stå/sitt med ryggen mot honom, och så att hans huvud är åt ditt vänstra håll. Med din vänstra handflata håller du honom över korsryggen (nedre delen av ryggen). Tryck liksom, han ska känna att du är där (en hand på det sättet är väldigt tryggt). Med din högra hand buffar du honom i rumpan, så han skumpar. Buffa nerifrån och upp, som att du buffar under rumpan för att skuffa upp honom i vagnen. Buffa inte för löst, utan långsamt och kraftigt så att hans kropp liksom skumpar lite (som den gör när man rullar vagnen över kullerstenar).

Han kommer somna, jag kan nästan lova detta. 

Låt honom sova 1,5-2 timmar. Upprepa proceduren.
  • lastchristmas

Istället för bärsele, skaffa en sjal. Min lille kille sov enbart i sjalen de första månaderna men jag fick aldrig ont. Alternativt kan du prova att lägga honom på mage i dubbelsängen och sedan själv sitta bredvid med ex en bok eller datorn så att du övervakar sömnen. Så gjorde vi på dagarna ibland. Många barn sover ju bättre på mage även fast man inte ska lägga dem så.

Nu är min son snart 6 mån och han somnar jättefint både vagnen på dagen och i sin säng på kvällen, så teorin att de vänjer sig att vara nära tror jag inte på. Snarare tvärtom, ju snabbare de får bekräftelse på det de behöver desto tryggare bli de.

Svar på tråden Min 3-månaders bebis sover ENDAST i min famn!