• Anatha

Min 3-månaders bebis sover ENDAST i min famn!

Har du provat att samsova? När min dotter har svårt att sova lägger jag mig ner med henne och liggammar tills vi för det mesta båda somnar. Om bara hon somnar kan jag också glida bort utan att hon märker det för det mesta.

• Anatha

Kom även på att skit i dygnsrytmer för din egen del. Sov när du får möjlighet när barnet sover då orkar du mer.

• Anatha
    Cami11a87 skrev 2010-05-18 10:54:05 följande:
    Jag har inte testat tassarna, vet inte ens vad det är?
    Funkar inte vagnen så funkar nog inte de heller. De kostar 300 kr och finns i babybytiker och är en liten fjäder som gör att spjälsängen kan gunga lite.

Jag har också en tremånaders som går igenom en fas och har fått det svårare att somna själv. Inte i närheten av vad du har så tassarna hjälpte henne.

Hjälper inget så får du nog bara bita ihop och vänta ut den här fasen. Boken som tipsades om ovan kan nog förklara en del. Det stämmer inte så bra på min dotter men många säger att det förklarar precis vad de upplever.
  • Anatha
    MalinEddie skrev 2010-05-18 12:43:26 följande:
    Nej, det vore ju rätt hemskt om TS skulle använda den på en 3 månader gammal bebis. Den rekommenderas tidigast från 5 månader av grundaren.
    Nu är jag inte insatt i just femminutersmetoden men som jag har uppfattat det rycker man inte upp barnet vid minsta pip utan låter det ligga i fem minuter. Den metoden tycker jag funkar utmärkt för en tremånaders. Om jag ryckte upp henne på en gång hade hon aldrig fått ro att somna. Hon gnäller, jollrar eller skriker lite innan hon somnar nästan varje gång.
  • Anatha

Jag kom på att jag nog ska läsa på om metoden innan jag uttalar mig om metoder.

• Anatha
    Julia1234 skrev 2010-05-18 12:55:12 följande:
    Håller med, läser man på om 5-minutersmetoden inser man att den inte är vidare snäll... Men som sagt, en variant där barnet faktiskt får lov att gnälla en stund innan det somnar. (ingen hysterisk panikgråt, utan som sagt gnäll) Våra barn blev lugna när jag satt brevid dem och klappade dem. Enligt riktiga 5-minuters får man inte vidröra eller prata med barnen och ja - den rekommenderas från 5 månader.
    Ja jag läst lite mer om femminutersmetoden och nej den känndes inte bra för min del. Men som du skriver så länge det inte är hysteriskt panikgråt så tror jag inte att en bebis mår dåligt av att få gnälla eller gråta lite.
Svar på tråden Min 3-månaders bebis sover ENDAST i min famn!