Inlägg från: allakantralla |Visa alla inlägg
  • allakantralla

Min 3-månaders bebis sover ENDAST i min famn!

Hej din stackare!

Gör såhär: Ge honom mat, så mycket som bara går ner. Lek och busa med honom, ha honom på mage på golvet/bordet så han får röra på HELA kroppen, så han får anstränga sig. Håll på en halvtimma till en timma. 
    Lägg honom sedan på sidan (bulla upp ordentligt runt honom så det blir ombonat och mysigt). Stå/sitt med ryggen mot honom, och så att hans huvud är åt ditt vänstra håll. Med din vänstra handflata håller du honom över korsryggen (nedre delen av ryggen). Tryck liksom, han ska känna att du är där (en hand på det sättet är väldigt tryggt). Med din högra hand buffar du honom i rumpan, så han skumpar. Buffa nerifrån och upp, som att du buffar under rumpan för att skuffa upp honom i vagnen. Buffa inte för löst, utan långsamt och kraftigt så att hans kropp liksom skumpar lite (som den gör när man rullar vagnen över kullerstenar).
    Han kommer somna, jag kan nästan lova detta. 
    Låt honom sova 1,5-2 timmar. Upprepa proceduren.
  • allakantralla
    Cami11a87 skrev 2010-05-18 10:25:34 följande:
    Hej allesammans och tack för alla råd. Vill inte på något sett låta negativ men måste nog skriva ett litet tilläggs inlägg. Nr 1: Jag ammar inte så att låta honom ligga brevid och amma och på så sätt somna i sängen blir ju ganska svårt ;) Nr 2: Jag har en bärsele och absolut sover han som en liten gris i den. Problemet är ju då att det blir sjukt jobbigt för mig att varje dag/vaje gång han ska sova behöva bära på honom, visst han väger "bara" 5,3 kilo men i längden blir det jätte jobbigt. Dessutom har jag hört att det inte alls är bra att låta honom sova i den mot min kroppp varje gång då han vänjer sig vid det och man kan då få stora problem med att få honom att sova ensam. Det blir dessutom ganska svårt natt tid då han inte vill somna om efter måltiden att ha honom i bärsele. Då måste jag ju vara uppe hela natten trots att han faktiskt sover för en gång skull. Och det är omöjligt att förflytta honom från selen till sängen trots att han ligger i djupsömn, vaknar direkt. Nr 3: Absolut vilar jag alla stunder jag kan MEN... någon nämnde, passa på att vila du också när han väl sover, Självklart skulle jag det MEN HAN SOVER INTE ALLS hehe. Nr.4 Dessa problem har ju uppstått de senaste 2 veckorna och tiden innan dess har det inte varit några problem alls, Vi har lagt honom i sängen. puffat lite i rumpan och smekt huvudet och han har somnat in hur enkelt som helst. Nr: 5 Samsovning funkar inte. Gör absolut ingen skillnad tyvärr. Nr 6 Brukar testa att ta ett bad med honom så att han blir sådär varm och avslappnad men tyvärr gör det ingen skillnad när man sedan lägger honom. 7: Han har en snuttefilt som luktar mig och även lite mjölk och så. Han älskar den filten och vill absolut ha den hos sig när han ska sova, den hjälper honom dock inte att SOMNA. 8: Hade det inte varit så att det faktiskt kan vara farligt att låta en sådan liten krabat sova på mage så hade man kunnat testa, nu spelar det dock ingen roll då Liam avskyr att ligga på mage. Han blir galen varje gång man provar haha. Ska testa det där med att värma upp sängen innan han ska sova, vet att vi gjorde det de första 2 veckorna efter att han föds eftersom han gillade att sova varmt. Efter de första 2 veckorna behövdes det inte längre, han somnade lika bra utan men får se om det åter igen hjälper. Som sagt, tack för alla försök att hjälpa till. Kom gärna med tillägg om ni kommer på fler saker man kan testa.
    Då upprepar jag mina råd, du kanske missade dem:
    Gör såhär: Ge honom mat, så mycket som bara går ner. Lek och busa med honom, ha honom på mage på golvet/bordet så han får röra på HELA kroppen, så han får anstränga sig. Håll på en halvtimma till en timma. 

Lägg honom sedan på sidan (bulla upp ordentligt runt honom så det blir ombonat och mysigt). Stå/sitt med ryggen mot honom, och så att hans huvud är åt ditt vänstra håll. Med din vänstra handflata håller du honom över korsryggen (nedre delen av ryggen). Tryck liksom, han ska känna att du är där (en hand på det sättet är väldigt tryggt). Med din högra hand buffar du honom i rumpan, så han skumpar. Buffa nerifrån och upp, som att du buffar under rumpan för att skuffa upp honom i vagnen. Buffa inte för löst, utan långsamt och kraftigt så att hans kropp liksom skumpar lite (som den gör när man rullar vagnen över kullerstenar).

Han kommer somna, jag kan nästan lova detta. 

Låt honom sova 1,5-2 timmar. Upprepa proceduren.
Svar på tråden Min 3-månaders bebis sover ENDAST i min famn!