• vittra

När lägger ni er 2 åring?

Vanliga vardagar lägger vi henne runt 19.30-20.00 och då sover hon ca 11-12 timmar, hon sover då inget på dagen. Men under ledighet, långhelger eller liknande så kan det likaväl vara kl 20 som 23, då lägger vi henne helt enkelt när hon blir trött och vi bryr oss inte så mycket om klockan. Då kan hon även sova dagtid för att ta igen om hon missat lite sömn under natten.

Långa nattningar var det förövrigt längesedan vi hade nu, sen vi tog bort regelbunden dagsvila (även på dagis) så har kvällarna blivit mycket lugna och harmoniska

• vittra
    Sencha skrev 2010-05-17 22:37:18 följande:
    Röstade på 20.30-21, men det blir ofta aningens senare också. Man kan ju inte få honom att somna förrän han är trött nog... Han vaknar också runt 06.30 på morgonen. Sover nog ungefär en timme hos dagmamman. Hemmadagar brukar han vara svårsövd mitt på dagen, men sover ofta rätt länge - eller inte alls (börjar väl nart vara dags att skippa dagssömnen, tror jag). Han är 22 månader.
    Skulle tipsa om att rätt omgående ta bort dagssömnen om ni vill ha enklare kvällar, personligen ville vi hellre att dottern sov bra och länge på nätterna istället och särskilt när vi märkte att hon började bli rätt svårsövd dagtid så kändes det rätt dumt att fortsätta bråka med det. Så fort vi slutade låta henne sova på dagarna så blev hon ju såklart trött snabbare på kvällen istället.
  • vittra

Igår somnade dottern redan kl 18 och vaknade kl 7.45 på morgonen, haha
    Hon var så trött så hon däckade i pappas famn vid tvn och missade kvällsgröten och allt, tänkte att det nog var viktigare att hon fick sova än att väcka henne bara för att hålla på rutinerna... jag tror ärligt talat att det är viktigare att man ser till hur trött barnet är än att man nödvändigtvis ska lägga dem samma tid varje kväll. Är man så inrutad så tror jag att man gör vardagen svårare än nödvändigt för sig...

• vittra
    Sencha skrev 2010-05-18 12:53:33 följande:
    Ja, fast de dagar han inte sover på dagen så är han ruskigt trött och gnällig på sen eftermiddag-kväll. Och vi lyckas inte få honom att somna tidigare på kvällen ändå. Det känns som att det inte riktigt är dags ännu. Men ja, vi funderar på det.
    Det kan ju vara en omställningsfas också iofs som snabbt går över, men ni känner ju bästa själva vad som är lämpligt. Det kan ju ibland bli en ganska långdragen övergångsperiod just där när man skulle behöva ta bort dagsviljan men att det inte riktigt räcker ända fram än. I början när vi tog bort dagsvilan så kom det sig automatiskt att hon vilade kanske var tredje- var fjärde dag. Vet inte riktigt varför det just blev så, men kanske hon på något sätt tog igen sig lite då eller nåt.
Svar på tråden När lägger ni er 2 åring?