När lägger ni er 2 åring?
Vilken tid lägger ni er tvååring? Vi har en väldigt kvälls pigg tjej som vaknar kl 06.30 för att göra sig klar för dagis, men somnar inte förens 20.00-21.00 iaf. (ca 1 h vila på dagen) Hur ser det ut hemma hos er?
Vilken tid lägger ni er tvååring? Vi har en väldigt kvälls pigg tjej som vaknar kl 06.30 för att göra sig klar för dagis, men somnar inte förens 20.00-21.00 iaf. (ca 1 h vila på dagen) Hur ser det ut hemma hos er?
19.30-20.00 och sover ca 1 timme på dagen hos dagmamman (när vi är hemma sover de inte så ofta på dagen längre).
När vi kliver upp varierar men som tidigast 06 oftast 06.30-06.45.
Vi har nyligen fått flytta läggning från 19-1930 till 20-2030 efterom hon ändå låg och pratade i 1-1½ timme. Tror snart vi får plocka bort sovtimmen mitt på dagen för läggningarna möts oftare och oftare av sura miner och det gjorde de nästan aldrig tidigare...
Valter vaknar vid 6-tiden, sover ca 2½ tim. nån gång mellan 12 och 16 och sen somnar han kring 20.
Det går absolut inte att väcka honom tidigare, han måste vakna själv men han är för det mesta rätt trött ändå vid 20 så det är inga problem (än!)
Min nyss fyllda tvååring somnar vid 21 eller ofta lite senare. Han går inte på förskola än och jag tycker att det är lyxigt att ha möjlighet att låta sonens dygnsrytm/behov styra. Han sover ca 12-13 timmar på natten och ytterligare ca 1 tmme på dagen.
Jag har nog en liten tröttis. Han vaknar vid 7.30 ca. Sen sover han 1½h under dagen och så somnar han igen vid 19.30. Sover han inte på dagen så somnar han 18 på kvällen istället. Är 26 mån.
Dottern är 2 år och lägger sig strax efter 19. Samma vanliga rutiner alla kvällar. Somnar oftast på 5 minuter. Vaknar ca 06.30 på morgonen men kan ligga kvar hos mig en stund och mysa (ibland upp till en timma)
Vila på dagen...tja hon säger oftast till när hon vill vila framåt 11 tiden och då blir det 1 1/2 timma.
Tycker detta fungerar utmärkt och har gkort ett tag. Är väldigt strikt med rutiner....nästan lite väl ibland jag vet :)
Sen händer det givetvis att vi har besök eller är bortbjudna och då lägger hon sig senare.....
Igår somnade dottern redan kl 18 och vaknade kl 7.45 på morgonen, haha
Hon var så trött så hon däckade i pappas famn vid tvn och missade kvällsgröten och allt, tänkte att det nog var viktigare att hon fick sova än att väcka henne bara för att hålla på rutinerna... jag tror ärligt talat att det är viktigare att man ser till hur trött barnet är än att man nödvändigtvis ska lägga dem samma tid varje kväll. Är man så inrutad så tror jag att man gör vardagen svårare än nödvändigt för sig...
Hej! Båda mina tjejer har varit väldigt aktiva hela livet. Vaknat tidigt, knappt sovit middag på dagis, och om de har det så kan de knappast sova vid den tid man själv vill.
Min lilla (2år) brukar jag försöka lägga 19.30 senast och storasyster (4år) 20.00
Det är svårt det där. Alla barn är ju olika. Men enligt min erfarenhet så tror jag att vissa barn helt enkelt inte behöver sova middag på dagen i den åldern, man kan istället "varva ner" med en bok.
Alla faser är ju också övergångsfaser, det tar ju ofta en tid innan barnet ställer om för nya vanor så att säga.
vänliga hälsningar
när min yngsta var 2år så la sig båda (den äldre var då 3år) kl.18 eller tidigare. den yngre har alltid behövt sova mer än sitt syskon och har ibland somnat 16.30-17 för att sen sova hela natten till ca kl.5.30-6. nu är barnen 5 och 6år och lägger sig efter bolibompa, kl.18.45 på vardagar. då sover de till ca kl.6 på morgonen (eller så väcks de då).
Hon sover fortfarande inte klockan är nu 21.38
Vår pojke är snart 19 månader och han somnar nu oftast mellan 20.00-20.30 (fast i kväll var det 21.15...). Det är tidigt för honom, han har varit en inbiten nattuggla. Men nu kan han äntligen somna själv i sin spjälsäng då vi lägger honom. Det brukar ta c:a 15 minuter för honom att komma till ro (han sitter och bläddrar i en bok etc. en stund).
Han vaknar vid 07.30 och sover därmed 11 timmar per natt. På dagen sover han vanligen 1-1 1/2 timme, ibland längre och ibland kortare. Så han får m a o 12-13 timmars sömn per dygn.
ca. 19:30
Sover på dagen allt mellan 1½ h tille 2½ h.. och ändå somnar tidigt på kvällen.
Går upp 06:30.. tror att han är i nån fas och behöver mkt sömn nu.
vi har det så med alla tre . först bolibompa sedan kvällsfika sedan i borsta tänder , godnatt saga sedan sova . Så det brukar var så att min 2 åring somnar runt 20-20,30
Nattnigen brukar vara klar runt 19,30-19,45 . DE äldre är 6 och 4
Har haft dessa rutiner enda sedan de varit små och det fungerar . Visst de stora gör allt för att var vaken men vid 21 brukar det bara var vara vuxna vakna
Har en nyss fyllda 2 årig tjej. Som nu det sista har blivit rätt kämpig att få att sova på kvällarna tar från en halvtimme till två timmar. Vi lägger henne vi 20.00 men somnar efter 21.00 eller senare. Har varit mycket enkel å lägga innan detta.
Så nu är funderingarn att vi ska ta bort lunchvilan.Å hoppas på att hon är trött p kvällen å vill sova. så vi får se
Vi lägger vår tjej kring 19.30 och hon brukar somna en stund senare, hon ligger ofta vaken och pratar för sig själv och med sina gosedjur en stund. Hon brukar vakna kring 06.30-07 och sover en timme på dagen.
Kl 20 när han var två och sov då en timmes middag. Nu när han snart är två och ett halvt lägger vi honom sju halvåtta, eftersom han inte sover middag längre...