• pickles

Fyraåring som inte lyssnar/lyder.

Hur gör ni med era fyraåringar som inte lyssnar på er? Som inte lyder utan ignorerar och struntar i både vädjan och hot?
    Min fyraåring är inne i en period där jag känner att jag delvis tappat kontrollen över honom. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att få honom att lyssna när han är inne i sin trotsbubbla. Tyvärr slutar det ofta med hot om att inte få se på tv innan läggdags eller att inte få höra saga. Det känns bara så fel att straffa på det sättet men samtidigt känner jag att det är det enda som faktiskt biter, i alla fall för stunden. Några dagar senare gör han ju om det så det funkar ju inte långsiktigt!

Det kan gå flera dagar när allt är superbra och han är världens mysigaste pojke som är så förståndig, klok och omtänksam och så helt plötsligt, som en blixt från en klar himmel, blir han trotsig, uppstudsig, fullkomligt olydig och röjig. Jag gillar INTE den sidan av honom och det är så svårt att prata och resonera med honom när han är så. Då verkar han inte alls bry sig vad jag säger. Oftast händer detta på eftermiddagen/kvällen.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Fyraåring som inte lyssnar/lyder.
  • Sapho

Jag har också en son på 4år. När min son trotsar hjälper bara en sak, att vara konsekvent. Den här åldern handlar inte som många tror om att bara testa vad som händer om man gör på olika sätt, utan det handlar mer om (tror jag) att barnet faktiskt vill ha det precis på han/hennes sätt. Iaf just i denna ålder. Så...får han eller får han inte? Får han inte så finns det bara en lösning, tala om och var konsekvent. Skriker barnet, låt det skrika. Var lugn, prata lugnt och locka honom till att komma in i din lunga bubbla istället. "Jag ser att du är upprörd men det är ingen fara, kom hit till mig istället".
    Men..är det något som måste göras t.ex. att klä på sig så det ju såklart svårare. Kanske handlar det om att ta till andra knep då, tänka lite vidare. Min son får lägga sina kläder fint på golvet innan läggdags, det gör att han gillar att kliva upp sedan och se precis i vilken ordning han ska ta på kläderna. Och med en massa beröm får han sedan som belöning se på barnprogram. Gör han inte det så blir det inge barnprogram. Och anledningen är klockren, vi hinner ju inte. Det lärde han sig snabbt.
    I största möjliga mån försöker jag att inte straffa på något sätt, men ibland måste man visa vem som bestämmer. Det gör barnet tryggare i sig. Det kan också vara rent av nödvändigt för att t.ex. de ska plocka upp efter sig, vara snäll mot andra osv som är viktigt för framtiden. Det är rutiner som kan skapas för ett lugnare hem och en tryggare miljö.
    Men om du ger en konsekvens av ett handlande så ge alltid valet att följa eller inte följa din "order" först. Det tror jag är det största fel många gör...antingen att de hotar och inte fullföljer eller att barnet plötsligt får en konsenves utan att de vet varför eller var förberedd.

• lövet2

Jag vill inte ha lydiga barn; jag vill ha barn som tänker själva. Enda gången jag vill se blind lydnad hos en 4-åring, är när det gäller livsfarliga situationer.

Så nej, jag varken hotar eller vädjar. Om jag ber en 4-åring att göra något, så har h*n alltid valet att säga nej. Om det rör sig om något icke förhandlingsbart, så säger jag hur jag vill ha det och ser sedan till att det blir genomfört.

• RosaNapp
    lövet2 skrev 2010-05-20 14:33:11 följande:
    Jag vill inte ha lydiga barn; jag vill ha barn som tänker själva. Enda gången jag vill se blind lydnad hos en 4-åring, är när det gäller livsfarliga situationer. Så nej, jag varken hotar eller vädjar. Om jag ber en 4-åring att göra något, så har h*n alltid valet att säga nej. Om det rör sig om något icke förhandlingsbart, så säger jag hur jag vill ha det och ser sedan till att det blir genomfört.
    Mitt tänk också.

Om jag ber så måste jag kunna ta ett nej.

Samt att jag mycket väl kan förhandla med en 4-åring och försöka komma fram till något gemensamt.
  • Sapho

Så om barnet inte vill ta på sig kläderna så klär ni på barnet?

• lövet2
    Sapho skrev 2010-05-20 16:13:45 följande:
    Om barnet inte vill ta på sig kläderna, så får h*n väl frysa då? Det är sällan som kläder blir en så viktig fråga att jag måste genomdriva min vilja till varje pris.

• Sapho

Okej..ja det beror nog på vad man har för barn helt enkelt.

• lövet2
    Sapho skrev 2010-05-20 20:20:21 följande:
    Okej..ja det beror nog på vad man har för barn helt enkelt.
    Det beror snarare på vilken inställning man har som förälder.

• kutiom

Min dotter kan också studsa omkring på eftermiddag/kvällstid men det ser jag som ren trötthet. Att få henne till att varva ner då är lagom svårt. Resonera går inte då, oftast utan då brukar vi sätta oss och läsa en bok t.ex. så att hon tar det lite lugnt så kan vi prata sedan.

När hon inte lyssnar på mig eller helt enkelt inte svarar på tilltal som jag önskar tror jag att det oftast är för att hon inte tänkt klart - så utrycker hon det själv i varje fall. Hon har t.ex. inte så bråttom med att sluta gunga och komma och borsta tänderna förrän jag ställer ulitmatum. Så klara valmöjligheter kanske kan underlätta.

Min lilla vill inte alltid ta på sig kläder och nej, för oss finns inte alternativet att gå ut utan kläder utan då får man stanna hemma (vilket inte heller är ett alternativ på vardagsmorgnar). Jag kan däremot hjälpa henne att ta på sig för att underlätta lite/göra det lite roligare.

• Majsan70

Jag måste säga att jag håller med lövet i precis allt hon skriver här.

Det finns alltid sätt att kompromissa och andra val att ge. Att hota med straff om ditt o datt är verkligen inget alternativ hos oss. Vad ger det lixom? Tar du inte på dig kläderna nu så får du inte se på tv ikväll? Ja vart är relevansen i det?

Välj dina strider istället o försök att se på saken lite annorlunda så tror jag att en hel del löser sig.

• Fridayyy
    Sapho skrev 2010-05-20 16:13:45 följande:
    Jag brukar ibland hjälpa min 4-åring med kläderna om hon ber mig, ofta börjar jag hjälpa henne då, sen tycker hon nog det är lättare att göra det själv. Det är väl oftare som hon kämpar med allt själv än att be om hjälp!
Svar på tråden Fyraåring som inte lyssnar/lyder.