Fyraåring som inte lyssnar/lyder.
Hur gör ni med era fyraåringar som inte lyssnar på er? Som inte lyder utan ignorerar och struntar i både vädjan och hot?
Min fyraåring är inne i en period där jag känner att jag delvis tappat kontrollen över honom. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att få honom att lyssna när han är inne i sin trotsbubbla. Tyvärr slutar det ofta med hot om att inte få se på tv innan läggdags eller att inte få höra saga. Det känns bara så fel att straffa på det sättet men samtidigt känner jag att det är det enda som faktiskt biter, i alla fall för stunden. Några dagar senare gör han ju om det så det funkar ju inte långsiktigt!
Det kan gå flera dagar när allt är superbra och han är världens mysigaste pojke som är så förståndig, klok och omtänksam och så helt plötsligt, som en blixt från en klar himmel, blir han trotsig, uppstudsig, fullkomligt olydig och röjig. Jag gillar INTE den sidan av honom och det är så svårt att prata och resonera med honom när han är så. Då verkar han inte alls bry sig vad jag säger. Oftast händer detta på eftermiddagen/kvällen.
Hur gör ni?