lövet2 skrev 2010-05-20 20:21:37 följande:
Det beror snarare på vilken inställning man har som förälder.
Jag håller inte alls med dig. Det är möjligt att det i vissa fall är så, men min personliga erfarenhet är tt det handlar om barnets personlighet och temperament.
Jag har tvillingar på snart 5 år. En liten tjej som (oftast) lyssnar och som det nästan alltid går att prata med, resonera och förklara ut ur situationer. Sen har vi sonen, världens charmigaste lille vildtorning. Full fart, hetsigt temperament och MASSOR med egen vilja och humör.
Hur anser ni att jag ska hantera situationen som följande på bästa sätt. Behöver tips och uppslag för jag känner mig fullkomligt uppgiven.
Härom var det dotterns tur att få ta med sig en kompis hem efter dagis. Önskemålet från dottern och kompisen var att få leka en stund på lekplatsen innan vi gick hem.
Vi går till favoritlekplatsen. Dotten ska åka först, vilket inte sonen klarar av, så han kastar sig ut i ruschkanan, åker rakt in i dottern som får ont och blir ledsen. Jag tröstar och förklarar att det är viktigt att ta det lugnt så man inte råkar göra någon illa. Sen säger jag att vi gör så att jag står vid sidan av ruschkanan och är min arm uppe då får man åka, är min arm nere då får man vänta. Det går bra i två varv. Sen anser sonen att dottern inte ska åka före honom. Han SKA vara först. Så han knuffar undan henne och sätter sig på kanen för att åka. Jag säger STOPP, det är Ediths tur, du får vänta. -Nej, jag ska åka först, säger sonen. -Du väntar, ska du åka mer ruschkana får du hålla dig till reglerna. Sonen tittar på mig, hånflinar och puttar åter undan dottern och åker ner. Sen rusar han till stegen för att klättra upp igen. Jag rusar efter, tar tag i honom och lyfter med möda ner honom medan han slåss och sparkar mig. Jag håller i honom medan jag säger till tjejerna att dom får åka 2 gånger till, sedan är det dags att gå.
Vi går därifrån, jag är tvungen att hålla honom i armen för att han inte ska rusa där ifrån och för att han inte ska sparka mig på smalbenen. Han tycker jag är dum och elak, jag känner mig bara helt uppgiven och som världen sämsta mamma. Så här är det ofta. Igår hände det igen, och vi är tvugna att gå där ifrån.
Vad ska jag göra för att få det hela att funka?