• carolina36

Frågor ang behandling med pergotime

Ni som fått Pergotime, har ni egen menstruation? Jag har varken egen menstruation (äter p-piller och får blödning av det varje månad) eller ägglossning.
    Nu har jag fått provera och pergotime utskrivet men vet inte när jag ska börja med det.

Bör man man ha uppehåll efter p-piller innan man startar med behandlingen? Ringde gyn men fick en telefontid till min läkare först den 2 juni och hon jag pratade med kunde inte svara på mina frågor.

Om man inte lyckas bli gravid med pergotime vad är då nästa steg?

Tacksam för svar :o)

• Svar på tråden Frågor ang behandling med pergotime
  • carolina36

Tack snälla... När brukar man få ägglossning när man äter provera/pergotime? Bör man ha sex varje dag för att öka chansen? Frågvis jag vet men det e ju ni som gått igenom detta själva som vet bäst {#lang_emotions_smile} Bättre att fråga för mkt än för lite {#lang_emotions_wink}

• carolina36

Ja du lät onekligen lite syrlig, lite onödigt kanske?

Jag har har varken egen menstruation el ägglossning och har ätit p-piller i 16 år pga att min kropp behöver östrogenet inte för att skydda mot graviditet. Gjorde en fertilitetsutredning när jag var 20 år pga att min mens bara försvann och inte kom tillbaka. Finns inget svar på varför. Jag fick då veta att jag inte skulle kunna bli gravid så vi valde att adoptera. Fick då ingen info om denna behandling. Av en slump läste jag om det i vintras och tog kontakt med min gynläkare som då sa att man inte visste så mkt om behandlingen då som man gör nu (16 år sen) och därför hade jag inte erbjudits det då. Bittert kan jag tycka nu efter allt man gått igenom (känslomässigt) men nu finns möjligheten och det har fått mig att hoppas att det kan fungera, att min son kan få ett syskon.

Jag har fått recept utskrivet men inte börjat med dem men lite dålig info. Har ringt kvinnokliniken och fått en telefontid men det är inte förren om 2 veckor och då tycker jag man kan få fråga de som vet och själva gått igenom det.

• carolina36
    Babe skrev 2010-05-21 11:04:33 följande:
    Hej! Jag vet inte varför du ska behöva äta provera... Den har för mig gett bara oregelbundna småblödningar, men funkar för många att få igång en blödning...  Jag tar nu istället Pergotime på blödningsdag 5-9 och det är mensen efter en karta p-piller. Min dr menar att det är viktigt att ta pergotimen "i rätt tidpunkt" i cykeln och då är det för mig med oregelbundna blödningar enklast att ta det efter en karta p-piller.  En fråga till dig om det är ok: du skriver i inlägget till caroline:  Om du har konstaterad östrogenbrist borde du väl också ta tillskott av detta nu, ska du det? Pergotime i sig kan ge förtunnad slemhinna, om den är tunn redan innan pga östrogenet ger det inga bra förutsättningar att kunna ta emot ett ev befruktat ägg om du skulle lyckas få ägglossning. ...har inte hört(läst) om att någon fått tillskott av östrogen samtidigt med pergotime, men det kanske skulle vara gynnsamt... Har du erfarenhet så snälla skriv gärna :) Jag har fått ta extra östrogen i samband med IVF men nu fick jag enbart pergotime... Lycka till :)
    Hej, Läste din presentation och såg att du har tre barn :o) Åt du pergotime för att bli gravid med dem? Låter lite konstigt att äta p-piller och pergotime men har det funkat för dig så är det ju inget att ifrågasätta, bara lite nyfiken... Har du inte heller egen menstruation/ägglossning?
Svar på tråden Frågor ang behandling med pergotime