• carolina36

Frågor ang behandling med pergotime

Ni som fått Pergotime, har ni egen menstruation? Jag har varken egen menstruation (äter p-piller och får blödning av det varje månad) eller ägglossning.
    Nu har jag fått provera och pergotime utskrivet men vet inte när jag ska börja med det.

Bör man man ha uppehåll efter p-piller innan man startar med behandlingen? Ringde gyn men fick en telefontid till min läkare först den 2 juni och hon jag pratade med kunde inte svara på mina frågor.

Om man inte lyckas bli gravid med pergotime vad är då nästa steg?

Tacksam för svar :o)

• Svar på tråden Frågor ang behandling med pergotime
  • Sarasvensson87

Jag ska försöka svara på dina funderingar/frågor! Jag är absolut inget proffs, men försöka duger!:)

Jag har egen menstruation, men den är så lång 55-60 dagar är en cykel för mig, vi försöker bli gravida och har försökt i 20 månader, utan resultat! Jag har väldigt dåligt ägglossning, mindre än 1,5% chans att bli gravid vid varje äl, så är inte mkt! Jag har ätit pergotime och provera förut, då jag började med proveran så hade jag mens, men dock väldigt oregelbunden.. Eftersom vi vill ha barn så fick jag därför börja äta provera, för att få mer regelbunden mens och även för att få bättre ägglossning.

Pergotimen ska du börja ta på mensens 5e dag, så äter du upp hela kartan. Så från dag 5 till dag 9 tar du en tablett. Proveran kommer jag inte riktigt i håg tyvärr, men det står ju på "innehållsförteckningen" som följer med provera.

Eftersom att din doktor skrivit ut detta till dig, så borde väl även din doktor veta om att du ätit p-piller? Tror inte doktorn skulle skriva ut det till dig om du inte kan börja äta det direkt..

Jag och min sambo har ju inte lyckats med pergotime, så just nu ska vi börja på dubbelkur och vänta på att utredningen ska börja som börjar i början av hösten.

Så lyckas man inte med pergotime så är det väl undersökningar som väntar på både dig och killen och sedan eventuellt utredning skulle jag tro

• LuPeRo

När jag först sökte hjälp fick jag varken ÄL eller mens av mig själv. Den dagen jag var hos läkaren fick jag recept på både Provera och Pergotime och jag tog den första tabletten Provera när jag kom hem. Dessa åt jag i 10 dagar. Ca 5 dagar efter sista tabletten fick jag mensen och dag 5 till 9 åt jag Pergotime.
    Med hjälp av Provera och Pergotime så lyckades jag få en regelbunden mens varje månad och kunde då sluta med Proveran efter ett par månader (3 tror jag).

För mig fungerade inte enkelkur så bra då slemhinnan var alldeles för tunn och äggblåsorna små. Men dubbelkur gick bra och nu är jag gravid i vecka 17.

Oftast är det så att när man provat enkelkur, dubbelkur och trippelkur så går man över till sprutor. Det är i stort sätt samma ämne som Pergotime fast högre dos (tror jag).

Önskar er lycka till {#lang_emotions_sunny}

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.
  • carolina36

Tack snälla... När brukar man få ägglossning när man äter provera/pergotime? Bör man ha sex varje dag för att öka chansen? Frågvis jag vet men det e ju ni som gått igenom detta själva som vet bäst {#lang_emotions_smile} Bättre att fråga för mkt än för lite {#lang_emotions_wink}

• LuPeRo

Jag fick ägglossning allt mellan dag 12-22, men oftast runt dag 15.
    I början hade vi sex som kaniner för att öka våra chanser
    Men det räcker med varannan dag egentligen!
    Om du ska äta Pergotime kan du även testa med ägglossnings test för att se när du får stegring och då ha sex just den dagen och dagen efter. ÄL-test är tillförlitliga i kombination med Pergotime så du behöver inte oroa dig för falska streck

• LuPeRo
    carolina36 skrev 2010-05-18 13:38:20 följande:
    Ok! Tack!
    Varsågod och lycka till med allt {#lang_emotions_sunny}
  • Lille Gris

Hoppas du ursäktar att jag frågar...
    Hur länge har du ätit p-piller? Hur vet du att du inte kommer få någon ägglossning eller menstruation när du slutar? Vad är det för läkare som skriver ut Pergotime till någon som äter p-piller, låter jättekonstigt i mina öron men du har kanske en bra anledning? Låter också riktigt dumt att du inte har fått tydliga instruktioner om hur de ska tas, då gissar jag att du inte heller ska på någon förkontroll eller uppföljning för att se om och hur du svarar på läkemedlet? Har ni kollat mannens spermier, så att allt är bra där? För om inte han funkar så är det ju ingen idé att stimulera fram någon ägglossning hos dig, då kommer det ju ändå inte att bli någon graviditet...

Ja, du bör ha ett uppehåll efter p-pillren och helst få minst en egen mens innan du börjar med Pergotime, alternativt starta med Provera om mensen inte kommer på "några" månader. Den skyddande effekten från p-piller kan sitta kvar ett tag om man har otur. Vanligast brukar man ge kroppen runt 6 månader på sig att komma igång efter man har slutat med p-piller innan man får någon hjälp till att starta mens och/eller ägglossning.

Vad som händer sen om man inte blir gravid efter att ha tagit Pergotime några kurer beror förstås på vad anledningen är... Har man inte fått fram någon ägglossning pga att äggblåsorna inte växer så kan man prova stimulera med sprutor istället. Om blåsorna växer men inte släpper kan man prova med sk ägglossningsspruta som ger blåsorna en sista skjuts i mognaden (förutsätter att man både har kollat tillväxten före samt progesteronprov efter förväntad ägglossning). Är det dålig tillväxt på slemhinnan så att ett ev befruktat ägg inte kan fästa kan man prova östrogen för att stimulera denna.
    Är allt ovanstående utan anmärkning, och självklart då också mannens spermieprov, och förutsatt att man har gjort full utredning med tex kontroll av passage i äggledarna osv så är det bara ivf som återstår. I vissa fall kan man prova inseminering ett par gånger först, men då det bara ger en marginell ökning av chanserna hoppar många över det steget och går direkt på ivf.

All sådan här info får man när man gör en fertilitetsutredning. Går du bara hos en vanlig gyn tycker jag att du och din man som par ska söka till en "riktig" utredning istället. Framför allt kan man då få svar på sina frågor lite snabbare än att behöva vänta 2 veckor på en telefontid för att få ett enkelt svar...

Ursäkta igen om jag låter syrlig i mitt inlägg, jag tycker bara det är synd att folk ibland slösar en massa tid på att gå hos någon som inte riktigt har den rätta kunskapen om fertilitetsproblem och tillhörande behandlingar, som inte kan ge bra och utförlig information om hur det ska gå till och vad som ska hända. Jag hoppas i alla fall att du/ni får den hjälp ni behöver och att ni inte ska behöva stanna i denna "cirkusen" med behandlingar alltför länge.

• carolina36

Ja du lät onekligen lite syrlig, lite onödigt kanske?

Jag har har varken egen menstruation el ägglossning och har ätit p-piller i 16 år pga att min kropp behöver östrogenet inte för att skydda mot graviditet. Gjorde en fertilitetsutredning när jag var 20 år pga att min mens bara försvann och inte kom tillbaka. Finns inget svar på varför. Jag fick då veta att jag inte skulle kunna bli gravid så vi valde att adoptera. Fick då ingen info om denna behandling. Av en slump läste jag om det i vintras och tog kontakt med min gynläkare som då sa att man inte visste så mkt om behandlingen då som man gör nu (16 år sen) och därför hade jag inte erbjudits det då. Bittert kan jag tycka nu efter allt man gått igenom (känslomässigt) men nu finns möjligheten och det har fått mig att hoppas att det kan fungera, att min son kan få ett syskon.

Jag har fått recept utskrivet men inte börjat med dem men lite dålig info. Har ringt kvinnokliniken och fått en telefontid men det är inte förren om 2 veckor och då tycker jag man kan få fråga de som vet och själva gått igenom det.

• Sarasvensson87
    carolina36 skrev 2010-05-18 13:10:11 följande:
    Tack snälla... När brukar man få ägglossning när man äter provera/pergotime? Bör man ha sex varje dag för att öka chansen? Frågvis jag vet men det e ju ni som gått igenom detta själva som vet bäst  Bättre att fråga för mkt än för lite
    Om det funkar som det ska med pergotime, så sa min doktor att då ska äl ska runt dag 14, så jag fick äl kring dag 14-15! Men det där är väl individuellt med. Men kring de dagarna.. Jag skulle ha sex varannan dag till varje dag, just för att ha sex varje dag kan det bli så att man känner sig "tvingad" att ha sex, för att kanske bli gravid.. då blir det ett jobb att ha sex i stället för att ha sex då man är sugen och vill:) Hänger du med? Så gjorde jag och min sambo i början, då blir pressen större och man känner sig som tvingad att ha sex, så varannan dag skulle jag vilja säga!:)
  • Lille Gris
    carolina36 skrev 2010-05-19 11:49:05 följande:
    Ja du lät onekligen lite syrlig, lite onödigt kanske? Jag har har varken egen menstruation el ägglossning och har ätit p-piller i 16 år pga att min kropp behöver östrogenet inte för att skydda mot graviditet. Gjorde en fertilitetsutredning när jag var 20 år pga att min mens bara försvann och inte kom tillbaka. Finns inget svar på varför. Jag fick då veta att jag inte skulle kunna bli gravid så vi valde att adoptera. Fick då ingen info om denna behandling. Av en slump läste jag om det i vintras och tog kontakt med min gynläkare som då sa att man inte visste så mkt om behandlingen då som man gör nu (16 år sen) och därför hade jag inte erbjudits det då. Bittert kan jag tycka nu efter allt man gått igenom (känslomässigt) men nu finns möjligheten och det har fått mig att hoppas att det kan fungera, att min son kan få ett syskon. Jag har fått recept utskrivet men inte börjat med dem men lite dålig info. Har ringt kvinnokliniken och fått en telefontid men det är inte förren om 2 veckor och då tycker jag man kan få fråga de som vet och själva gått igenom det.
    Jo det var därför jag bad om ursäkt, för att det inte var meningen att låta syrlig. Jag såg ju själv att det kunde läsas fel, men jag hittade inget annat sätt att formulera mig i skrift just då. Det är ju så mycket lättare att prata öga mot öga så att man får med nyanserna i språket.
    Anledningen till att jag frågade är att det finns så många konstiga läkare runt om i landet som skriver ut läkemedel (ofta då Pergotime) till höger och vänster bara för att patienten ber om det, eller för att testa för att de har hört att det ska vara bra, utan att egentligen veta så mycket om det och utan att göra ordentliga undersökningar varken före, under tiden eller efter behandlingen. Vilket jag tycker är helt sjukt då det dels inte är helt riskfritt att proppa i sig hormoner hur som helst och dels är det kanske inte den rätta behandlingen för just den patienten så att man slösar på patientens tid och skapar onödig frustration.

Jag vidhåller att du nog borde prova att vara utan p-pillren ett tag och sen göra nya undersökningar innan du börjar med Pergotime. Som jag skrev så är det vanligast att man måste vänta 6 månader innan man får någon hjälp med utebliven mens. Att din kropp fungerade på ett sätt för 16 år sen betyder inte att den garanterat fungerar likadant nu, hormoner har en förmåga att förändras med åldern. Det lät ju som att de då inte riktigt kunde säga vad det var, kanske är din hormonstörning av den typen som blir bättre med åren, har ni pratat något om det? Eller har du gjort regelbundna undersökningar genom åren och sett att läget är oförändrat? Om inte, så kan kanske en ny utredning ge dig andra, bättre svar då det säkert finns bättre tekniker och större kunskap nu.
    Och jag tycker också att det är rent förskräckligt dåligt av kliniken att inte ge dig ordentlig info och att du ska behöva vänta på en enkel telefontid i två veckor för att få den info du borde ha fått från början! Vore det jag skulle jag ringt igen och varit lite "tjatig". 2 veckor känns som rätt lång tid i dessa sammanhang, det är ju bra att allt görs rätt från början så att man inte stökar till det ännu mera (om det är möjligt).
    Men man vill ju gärna tro att läkarna vet vad de gör så säger de att du kan köra direkt så ska du ju göra det. Det låter bara konstigt i mina öron då det går emot allt jag har känt till tidigare.

Om du har konstaterad östrogenbrist borde du väl också ta tillskott av detta nu, ska du det? Pergotime i sig kan ge förtunnad slemhinna, om den är tunn redan innan pga östrogenet ger det inga bra förutsättningar att kunna ta emot ett ev befruktat ägg om du skulle lyckas få ägglossning. Därför borde det vara extra viktigt för just dig att göra kontroller under behandlingen så att ni ser att slemhinnan följer med tillväxten.

Jag hoppas i alla fall att du får den info du behöver, så snart som det bara är möjligt! Det är stressande nog att vara i den här sitsen som det är, man behöver inte krånglande läkare och oklara besked ovanpå det.

(jag menar inte att du behöver svara på allt jag skriver, även om jag är nyfiken och gärna vill lära mig mer om andra fertilitetsåkommor än min egen Meningen är bara att väcka funderingar som ni kanske inte har tänkt på, men om ni redan har tänkt på allt så bortse från mitt svammel )
  • Babe

Hej! Jag vet inte varför du ska behöva äta provera... Den har för mig gett bara oregelbundna småblödningar, men funkar för många att få igång en blödning... 

Jag tar nu istället Pergotime på blödningsdag 5-9 och det är mensen efter en karta p-piller. Min dr menar att det är viktigt att ta pergotimen "i rätt tidpunkt" i cykeln och då är det för mig med oregelbundna blödningar enklast att ta det efter en karta p-piller. 
    En fråga till dig om det är ok: du skriver i inlägget till caroline:
     Om du har konstaterad östrogenbrist borde du väl också ta tillskott av detta nu, ska du det? Pergotime i sig kan ge förtunnad slemhinna, om den är tunn redan innan pga östrogenet ger det inga bra förutsättningar att kunna ta emot ett ev befruktat ägg om du skulle lyckas få ägglossning.

...har inte hört(läst) om att någon fått tillskott av östrogen samtidigt med pergotime, men det kanske skulle vara gynnsamt... Har du erfarenhet så snälla skriv gärna :) Jag har fått ta extra östrogen i samband med IVF men nu fick jag enbart pergotime...

Lycka till :)
    ~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • carolina36
    Babe skrev 2010-05-21 11:04:33 följande:
    Hej! Jag vet inte varför du ska behöva äta provera... Den har för mig gett bara oregelbundna småblödningar, men funkar för många att få igång en blödning...  Jag tar nu istället Pergotime på blödningsdag 5-9 och det är mensen efter en karta p-piller. Min dr menar att det är viktigt att ta pergotimen "i rätt tidpunkt" i cykeln och då är det för mig med oregelbundna blödningar enklast att ta det efter en karta p-piller.  En fråga till dig om det är ok: du skriver i inlägget till caroline:  Om du har konstaterad östrogenbrist borde du väl också ta tillskott av detta nu, ska du det? Pergotime i sig kan ge förtunnad slemhinna, om den är tunn redan innan pga östrogenet ger det inga bra förutsättningar att kunna ta emot ett ev befruktat ägg om du skulle lyckas få ägglossning. ...har inte hört(läst) om att någon fått tillskott av östrogen samtidigt med pergotime, men det kanske skulle vara gynnsamt... Har du erfarenhet så snälla skriv gärna :) Jag har fått ta extra östrogen i samband med IVF men nu fick jag enbart pergotime... Lycka till :)
    Hej, Läste din presentation och såg att du har tre barn :o) Åt du pergotime för att bli gravid med dem? Låter lite konstigt att äta p-piller och pergotime men har det funkat för dig så är det ju inget att ifrågasätta, bara lite nyfiken... Har du inte heller egen menstruation/ägglossning?
Svar på tråden Frågor ang behandling med pergotime