carolina36 skrev 2010-05-19 11:49:05 följande:
Ja du lät onekligen lite syrlig, lite onödigt kanske? Jag har har varken egen menstruation el ägglossning och har ätit p-piller i 16 år pga att min kropp behöver östrogenet inte för att skydda mot graviditet. Gjorde en fertilitetsutredning när jag var 20 år pga att min mens bara försvann och inte kom tillbaka. Finns inget svar på varför. Jag fick då veta att jag inte skulle kunna bli gravid så vi valde att adoptera. Fick då ingen info om denna behandling. Av en slump läste jag om det i vintras och tog kontakt med min gynläkare som då sa att man inte visste så mkt om behandlingen då som man gör nu (16 år sen) och därför hade jag inte erbjudits det då. Bittert kan jag tycka nu efter allt man gått igenom (känslomässigt) men nu finns möjligheten och det har fått mig att hoppas att det kan fungera, att min son kan få ett syskon. Jag har fått recept utskrivet men inte börjat med dem men lite dålig info. Har ringt kvinnokliniken och fått en telefontid men det är inte förren om 2 veckor och då tycker jag man kan få fråga de som vet och själva gått igenom det.
Jo det var därför jag bad om ursäkt, för att det inte var meningen att låta syrlig. Jag såg ju själv att det kunde läsas fel, men jag hittade inget annat sätt att formulera mig i skrift just då. Det är ju så mycket lättare att prata öga mot öga så att man får med nyanserna i språket.
Anledningen till att jag frågade är att det finns så många konstiga läkare runt om i landet som skriver ut läkemedel (ofta då Pergotime) till höger och vänster bara för att patienten ber om det, eller för att testa för att de har hört att det ska vara bra, utan att egentligen veta så mycket om det och utan att göra ordentliga undersökningar varken före, under tiden eller efter behandlingen. Vilket jag tycker är helt sjukt då det dels inte är helt riskfritt att proppa i sig hormoner hur som helst och dels är det kanske inte den rätta behandlingen för just den patienten så att man slösar på patientens tid och skapar onödig frustration.
Jag vidhåller att du nog borde prova att vara utan p-pillren ett tag och sen göra nya undersökningar innan du börjar med Pergotime. Som jag skrev så är det vanligast att man måste vänta 6 månader innan man får någon hjälp med utebliven mens. Att din kropp fungerade på ett sätt för 16 år sen betyder inte att den garanterat fungerar likadant nu, hormoner har en förmåga att förändras med åldern. Det lät ju som att de då inte riktigt kunde säga vad det var, kanske är din hormonstörning av den typen som blir bättre med åren, har ni pratat något om det? Eller har du gjort regelbundna undersökningar genom åren och sett att läget är oförändrat? Om inte, så kan kanske en ny utredning ge dig andra, bättre svar då det säkert finns bättre tekniker och större kunskap nu.
Och jag tycker också att det är rent förskräckligt dåligt av kliniken att inte ge dig ordentlig info och att du ska behöva vänta på en enkel telefontid i två veckor för att få den info du borde ha fått från början! Vore det jag skulle jag ringt igen och varit lite "tjatig". 2 veckor känns som rätt lång tid i dessa sammanhang, det är ju bra att allt görs rätt från början så att man inte stökar till det ännu mera (om det är möjligt).
Men man vill ju gärna tro att läkarna vet vad de gör så säger de att du kan köra direkt så ska du ju göra det. Det låter bara konstigt i mina öron då det går emot allt jag har känt till tidigare.
Om du har konstaterad östrogenbrist borde du väl också ta tillskott av detta nu, ska du det? Pergotime i sig kan ge förtunnad slemhinna, om den är tunn redan innan pga östrogenet ger det inga bra förutsättningar att kunna ta emot ett ev befruktat ägg om du skulle lyckas få ägglossning. Därför borde det vara extra viktigt för just dig att göra kontroller under behandlingen så att ni ser att slemhinnan följer med tillväxten.
Jag hoppas i alla fall att du får den info du behöver, så snart som det bara är möjligt! Det är stressande nog att vara i den här sitsen som det är, man behöver inte krånglande läkare och oklara besked ovanpå det.
(jag menar inte att du behöver svara på allt jag skriver, även om jag är nyfiken och gärna vill lära mig mer om andra fertilitetsåkommor än min egen

Meningen är bara att väcka funderingar som ni kanske inte har tänkt på, men om ni redan har tänkt på allt så bortse från mitt svammel

)