Frågor ang behandling med pergotime
Hoppas du ursäktar att jag frågar...
Hur länge har du ätit p-piller? Hur vet du att du inte kommer få någon ägglossning eller menstruation när du slutar? Vad är det för läkare som skriver ut Pergotime till någon som äter p-piller, låter jättekonstigt i mina öron men du har kanske en bra anledning? Låter också riktigt dumt att du inte har fått tydliga instruktioner om hur de ska tas, då gissar jag att du inte heller ska på någon förkontroll eller uppföljning för att se om och hur du svarar på läkemedlet? Har ni kollat mannens spermier, så att allt är bra där? För om inte han funkar så är det ju ingen idé att stimulera fram någon ägglossning hos dig, då kommer det ju ändå inte att bli någon graviditet...
Ja, du bör ha ett uppehåll efter p-pillren och helst få minst en egen mens innan du börjar med Pergotime, alternativt starta med Provera om mensen inte kommer på "några" månader. Den skyddande effekten från p-piller kan sitta kvar ett tag om man har otur. Vanligast brukar man ge kroppen runt 6 månader på sig att komma igång efter man har slutat med p-piller innan man får någon hjälp till att starta mens och/eller ägglossning.
Vad som händer sen om man inte blir gravid efter att ha tagit Pergotime några kurer beror förstås på vad anledningen är... Har man inte fått fram någon ägglossning pga att äggblåsorna inte växer så kan man prova stimulera med sprutor istället. Om blåsorna växer men inte släpper kan man prova med sk ägglossningsspruta som ger blåsorna en sista skjuts i mognaden (förutsätter att man både har kollat tillväxten före samt progesteronprov efter förväntad ägglossning). Är det dålig tillväxt på slemhinnan så att ett ev befruktat ägg inte kan fästa kan man prova östrogen för att stimulera denna.
Är allt ovanstående utan anmärkning, och självklart då också mannens spermieprov, och förutsatt att man har gjort full utredning med tex kontroll av passage i äggledarna osv så är det bara ivf som återstår. I vissa fall kan man prova inseminering ett par gånger först, men då det bara ger en marginell ökning av chanserna hoppar många över det steget och går direkt på ivf.
All sådan här info får man när man gör en fertilitetsutredning. Går du bara hos en vanlig gyn tycker jag att du och din man som par ska söka till en "riktig" utredning istället. Framför allt kan man då få svar på sina frågor lite snabbare än att behöva vänta 2 veckor på en telefontid för att få ett enkelt svar...
Ursäkta igen om jag låter syrlig i mitt inlägg, jag tycker bara det är synd att folk ibland slösar en massa tid på att gå hos någon som inte riktigt har den rätta kunskapen om fertilitetsproblem och tillhörande behandlingar, som inte kan ge bra och utförlig information om hur det ska gå till och vad som ska hända. Jag hoppas i alla fall att du/ni får den hjälp ni behöver och att ni inte ska behöva stanna i denna "cirkusen" med behandlingar alltför länge.