• Skehamn2010

Slopa barnbidrag och studiebidrag/studiemedel till dom rika! Eller?

Ja dom behöver inte pengarna. Det tycker jag inte.

Jag varför ska en rik få bidrag från CSN när dom inte behöver pengarna egentligen.

Samma med barnbidrag/studiebidrag. Nej det är inte rätt.

Rik är man om man har mer pengar än medelsvensson anser jag. Är man mer eller mindre ekonomiskt oberoende. Ja då är man rik.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Slopa barnbidrag och studiebidrag/studiemedel till dom rika! Eller?
  • Clobberella

Det finns redan en gräns för hur mycket pengar du får tjäna och ändå få pengar från CSN.

• Argo
    Annat: Om något så tycker jag att man ska slopa barnbidraget helt och hållet och ersätta det med ett skatteavdrag på inkomsten istället. Fungerar bra i Frankrike har jag för mig. De som inte kan dra av på skatten för att de saknar inkomst kan istället erhålla motsvarande bidrag.

Nåt sånt tror jag på.

CSN-bidraget är inga stora pengar i sammanhanget så det tycker jag inte man behöver bråka om.
  • Argo
    Clobberella skrev 2010-05-18 16:57:16 följande:
    Det finns redan en gräns för hur mycket pengar du får tjäna och ändå få pengar från CSN.
    Fast har du mycket pengar på banken får du fortfarande CSN-bidrag (om du inte tjänar för mycket på räntan förståss).
  • ElmaJ

Fast det känns inte som ett "bidrag" (när man snackar barnbidrag), efter som alla får det.
    Alltså behöver jag inte känna mig fattig bara för att jag faktiskt är beroende av de där pengarna.
    Om af gullenbyxa får pengar för att de har barn och jag får pengar för att jag har barn, då känner jag mig inte fattig och tar tacksamt emot dem. Hade de däremot varit inkomstprövande för att få ut pengarna hade jag aldrig sökt. Vill inte ligga samhället till last mer än vad som är absolut nödvändigt.

Så ja, alla sak få det, men tycker dock att man borde byta namn... För nått bidrag känns det inte som. Just eftersom alla får det, oavsätt hur mycket du tjänar.

Studiebidraget har jag inte någon åsikt om.

• Jollybolly

Har för mig att man räknat på det där med barnbidragen och kommit fram till att det skulle kosta mer att hålla på att räkna på folks inkomster och pröva vilka ungar som ska ha bidrag eller inte.

• Skehamn2010

Jag tycker så här. Om man behöver barnbidraget och använder det så JA då ska man få det.

Men om man inte behöver det utan lägger undan det istället då ska man inte få det. För då behövs det uppenbarligen inte.

• enlitenbitkaka

Barnbidrag är till för barnen - inga barn är rika.

Och om barnens föräldrar tjänar så bra att de kan spara undan hela bidraget så är det väl bra. Barnen ska inte straffas för att deras föräldrar har skaffat sig en bra ekonomisk grund innan de skaffade barn.

• Tecken

Nej, det finns ju redan en inkomstgräns för CSN. Jag tycker man kan slopa det extra CSN-bidraget till föräldrar, och lägga det på lånedelen istället.

Barnbidraget kan gott slopas helt. Istället borde det införas mer ekonomiskt bistånd till familjer som har det svårt ekonomiskt.

• BlommyNess12
    Skehamn2010 skrev 2010-05-18 17:13:53 följande:
    Jag tycker så här. Om man behöver barnbidraget och använder det så JA då ska man få det.Men om man inte behöver det utan lägger undan det istället då ska man inte få det. För då behövs det uppenbarligen inte.
    Fast, här lever vi på en inkomst på ca 19 000 före skatt, och vi lägger ändå undan barnbidraget, eller iallafall samma summa som barnbidraget, och man kan ju knappast kalla oss rika för det.
  • Jennie med ie

Att man inte använder barnbidraget är inte detsamma som att man behöver det mindre än de som använder det, de som använder det kanske inte heller behöver det egentligen men använder det ändå. Familj A kan ha lägre inkomster än familj B och ändå para barnbidraget p ga att de prioriterar så t ex medans familj B gör av med mer pengar på sånt som familj A väljer bort.

Att ha mer pengar än medelsvensson betyder inte heller automatiskt att man kan studera utan inkomst.

Svar på tråden Slopa barnbidrag och studiebidrag/studiemedel till dom rika! Eller?