• Anonym

Arg på mitt barn :(

Det har varit trassel med det ena och det andra med våran lilla dotter på ett halvår. Ibland blir jag bara så less att jag tappar humöret och blir arg på henne. Hon känner naturligtvis av det och skriker/gråter ännu värre.

Jag har alltid så sjukligt dåligt samvete efteråt. Igår skrek hon så jag höll på få ett psykbryt. Jag hade sån lust att kasta ut barnet eller skaka om henne men naturligtvis gjorde jag det inte. Jag mår skitdåligt idag för att jag blev så arg på henne.

Sen hjälper det inte att jag lider av tvångstankar och tänker "tänk om jag hade skakat henne eller gjort henne illa".

Det känns inte okej att bli så arg på ett litet barn. Okej att vara lite arg och irriterad känns det som men. Hon skrek som en galning när jag var tvungen byta blöja på henne. Jag tänkte bara ta det lugnt och snabbade mig allt jag kunde och lät henne helt enkelt skrika. Jag var ju där så det var bara ren tjurighet. Men ändå..

• Svar på tråden Arg på mitt barn :(
  • Anonym (oxå mamma)

Jag tror inte att det finns en enda förälder (jo kanske ngn om de själva får säga det) som tappat tålamodet, blir arga, ledsna och frustrerade... Helt normala känslor. MEN det viktiga är att man har spärren som gör att man inte kastar ut barnet genom fönstret eller skakar det...!
    Bara för man blir förälder innebär det inte att man slutar känna känslor. Man får bli frustrerad om ens barn skriker i timmar mm.
    Man slutar heller inte känna glädje, sorg, ilska, frustration mm bara för att man fött barn.

• Starkast
    Anonym (oxå mamma) skrev 2010-05-20 11:09:52 följande:
    Jag tror inte att det finns en enda förälder (jo kanske ngn om de själva får säga det) som tappat tålamodet, blir arga, ledsna och frustrerade... Helt normala känslor. MEN det viktiga är att man har spärren som gör att man inte kastar ut barnet genom fönstret eller skakar det...!Bara för man blir förälder innebär det inte att man slutar känna känslor. Man får bli frustrerad om ens barn skriker i timmar mm.Man slutar heller inte känna glädje, sorg, ilska, frustration mm bara för att man fött barn.
    Exakt.
  • Anonym
    Anonym (En annan mamma) skrev 2010-05-19 23:55:00 följande:
    Jag har inte skrivit att du inte skulle byta blöja på henne. Men att skriva att en 6 månader gammal flicka blir tjurig?! Något kanske var fel, det kanske var kallt? Hon kanske behövde närhet, att du höll henne intill dig? Om man behöver göra något som att blöja då har jag haft hörselskydd på mig. Lättare att hålla sig lugn och inte bli irriterad och kanske barnet slutar gråta för att man har något konstigt på huvudet. Min pojke gjorde det flera gånger. Du gör ditt barn illa genom att bli arg och irriterad på en så liten tjej! Tro sjutton att hon gråter och skriker när den som skall representera tryggheten för henne blir arg på henne. Ja, jag har också läst om mammor som blir arga irriterade på sina spädbarn och JA jag tycker man skall söka hjälp om man inte kan kontrollera sig så pass och inte låta det gå ut över någon som inte kan försvara sig. Det är att göra det lite väl lätt för sig att bara säga att alla mammor (föräldrar) tappar kontrollen och blir arga på sina spädbarn. Så är det inte, de flesta försöker mer än så. Det är ingen som begär att någon skall bli en perfekt förälder men att misslyckas och ge upp? Varför inte söka hjälp så att du gör det bättre än att bli arg på ett spädbarn?! En ny chans med det barn du har? Och alla blir inte lugna och trygga när de har hysteriska mammor. Klarar jag, efter att ha fått hjälp, hålla mig lugn eller i alla fall inte bli arg på min lilla pojke trots att jag inte har någon avlastning, borde väl två föräldrar kunna stötta varandra så att de inte blir arga på spädbarn?! Jag har tid och ork att svara då min pojke sover bättre nu. Tyvärr förstår jag att du inte har en tanke på att söka hjälp då du inte verkar tycka att du gör fel, trots att du mådde skitdåligt över vad du gjorde.
    Öh?

TS...Du gör INTE ditt barn illa genom att bli irriterad och arg ibland. Alla är människor, alla blir irriterade och arga ibland. Det verkar ju inte precis vara så att du står och skriker tillbaka på din dotter...Men tyvärr är det bara att vänja sig, för tro mig...det blir värre. Jag har en sjövild, trotsande tvååring hemma och han har varit BILLIG flera gånger kan jag säga. Jag kan också tänka att jag bara vill lämna honom skrikande i sitt rum på kvällarna när han är tjurig och slåss och vägrar ligga i sängen. Men det är bara att bita ihop och gilla läget.

HAn var dessutom alltifrån lugn när han var liten också. Började krypa, gå och prata jättetidigt och det har alltid varit full rulle. Jag kunde bli helt vansinnig ibland när han var i den där åldern och kände flera gånger att jag inte orkade med honom.

Det är väl ändå bra att du accepterar dom här känslorna och inser att du kanske tänker fel. Att förtränga gör bara saken värre...
  • Anonym
    Anonym (oxå mamma) skrev 2010-05-20 11:09:52 följande:
    Jag tror inte att det finns en enda förälder (jo kanske ngn om de själva får säga det) som tappat tålamodet, blir arga, ledsna och frustrerade... Helt normala känslor. MEN det viktiga är att man har spärren som gör att man inte kastar ut barnet genom fönstret eller skakar det...!Bara för man blir förälder innebär det inte att man slutar känna känslor. Man får bli frustrerad om ens barn skriker i timmar mm.Man slutar heller inte känna glädje, sorg, ilska, frustration mm bara för att man fött barn.
    Det var väl det jag också tänkte, men för en stund kände jag mig väldigt ensam om saken. Jag har ju den där spärren, jag skulle aldrig göra illa henne. Men det kan flyga genom huvudet för en halv sekund och sen mår jag både dåligt över det och har dåligt samvete. Jag mår fortfarande jättedåligt för att jag blev så arg. Sen kan jag sitta och tänka att "tänk om jag gjorde illa henne men inte minns det för att jag var arg". Jag vet ju att det inte är så men kan ändå inte släppa det.

Idag har hon också varit gnällig men det har gått mycket bättre. Jag har bara tagit ett djupt andetag och pratat lugnt och försökt roa henne under blöjbyten och sånt som måste göras. Hon har ylat men jag har fortsatt vara lugn som en filbunke!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-20 12:48:46 följande:
    Öh?TS...Du gör INTE ditt barn illa genom att bli irriterad och arg ibland. Alla är människor, alla blir irriterade och arga ibland. Det verkar ju inte precis vara så att du står och skriker tillbaka på din dotter...Men tyvärr är det bara att vänja sig, för tro mig...det blir värre. Jag har en sjövild, trotsande tvååring hemma och han har varit BILLIG flera gånger kan jag säga. Jag kan också tänka att jag bara vill lämna honom skrikande i sitt rum på kvällarna när han är tjurig och slåss och vägrar ligga i sängen. Men det är bara att bita ihop och gilla läget.HAn var dessutom alltifrån lugn när han var liten också. Började krypa, gå och prata jättetidigt och det har alltid varit full rulle. Jag kunde bli helt vansinnig ibland när han var i den där åldern och kände flera gånger att jag inte orkade med honom.Det är väl ändå bra att du accepterar dom här känslorna och inser att du kanske tänker fel. Att förtränga gör bara saken värre...
    Nej jag står inte och skriker tillbaka haha. Jag tänker mest att jag ooorkar inte!

Haha ja det ska bli spännande när trotsen dyker upp. Fy sjuttsingen :) Hoppas din sjövilda lille blir lugnare snart :)

Har du rätt i, men jag mår dåligt så fort jag varit less, arg eller det minsta irriterad på henne. Hela dagen är förstörd och jag känner mig som världens sämsta mamma :(
  • Anonym (En annan mamma)
    Anonym skrev 2010-05-20 08:10:21 följande:
    Så jag vet inte om mitt barn är tjurigt eller om det behöver något säger du?Jo jag tycker det är fel att bli arg på ett så litet barn. MEN, jag har lite svårt att köpa din historia du sitter här och skriver till alla. "Jag sökte hjälp innan jag blev arg och irriterad". Är det så att du redan hade gjort illa ditt barn när du var arg?Även om jag känner mig så arg så skulle jag ALDRIG göra henne illa. Det är bara den där känslan jag mår dåligt över.Och jag är inte alltid arg och hysteriskt, utan väldigt sällan så kom nu inte här och säg att mitt barn är otryggt för att jag alltid är arg för det vet du absolut ingenting om.

Nej jag har aldrig gjort mitt barn illa. Jag har heller inte blivit arg på honom.

När jag kände att jag inte hade mycket ork kvar och mitt tålamod började tryta sökte jag hjälp hos bvc-psykologen för att förebygga. Nu tror jag inte att jag hade kunnat göra min pojke illa men jag ville inte ta risken med min bakgrund av misshandel.

Det är väl klart att du gör henne illa genom att vara så arg och irriterad på henne. Förstår du inte det? Vad hon behöver är en mamma som är lugn och trygg när hon blir så ledsen. Någon som kan trösta och hålla om.

Du kanske inte alltid är arg och irriterad men så du beskriver det är det ändå för ofta.
    Hon är bara ett litet oskyddat barn. Varför blir du så arg på din egen lilla dotter? Ville du inte ha barn egentligen?

• Anonym (En annan mamma)
    Starkast skrev 2010-05-20 10:57:38 följande:
    Sen när kan inte alla människor ha olika humör?Alla kan vara glada, ledsena, arga och tjuriga.Och nej, det är inte fel för en förälder att ha olika känslor och olika sinnestillstånd

Visst har alla människor olika humör men alla kan behandla sina barn med respekt och kärlek. Om de vill. Och om de inte kan så kan de söka hjälp för att lära sig att kontrollera sig så de inte gör något så lågt som att skrika på ett spädbarn.

• Anonym
    Anonym (En annan mamma) skrev 2010-05-20 22:32:59 följande:
    Nej jag har aldrig gjort mitt barn illa. Jag har heller inte blivit arg på honom. När jag kände att jag inte hade mycket ork kvar och mitt tålamod började tryta sökte jag hjälp hos bvc-psykologen för att förebygga. Nu tror jag inte att jag hade kunnat göra min pojke illa men jag ville inte ta risken med min bakgrund av misshandel. Det är väl klart att du gör henne illa genom att vara så arg och irriterad på henne. Förstår du inte det? Vad hon behöver är en mamma som är lugn och trygg när hon blir så ledsen. Någon som kan trösta och hålla om. Du kanske inte alltid är arg och irriterad men så du beskriver det är det ändå för ofta. Hon är bara ett litet oskyddat barn. Varför blir du så arg på din egen lilla dotter? Ville du inte ha barn egentligen?
    Okej, jag ber om ursäkt för mina förhastade slutsatser.

Nej, det händer inte särskilt ofta att jag är arg på henne. Less och slutkörd kan jag däremot känna mig men då är det bara bita ihop! Så är det väl för alla antar jag? Och jo, jag ville ha barn och hon var hemskt efterlängtad. Och jag tröstar och håller om mitt barn när hon är ledsen, det är som sagt väldigt få gånger jag blir arg och inte orkar.
  • BlommyNess12

Alla föräldrar blir frustrerade, man kan känna sig helt usel och vara jätteirriterad osv.
    Senast idag tappade jag tålamodet påväg till dagis när han satte sig ner och skrek "dumma dumma dumma mamma" och vägrade följa med trots 10 minuters lirkande med min son och röt i. Sånt händer. Man tappar tålamodet, man blir arg. Så länge man inte skadar barnet så är det helt normalt. Och ja, det har de sagt på bvc till mig när jag lyfte frågan där.

• Anonym
    BlommyNess12 skrev 2010-05-20 22:54:47 följande:
    Alla föräldrar blir frustrerade, man kan känna sig helt usel och vara jätteirriterad osv.Senast idag tappade jag tålamodet påväg till dagis när han satte sig ner och skrek "dumma dumma dumma mamma" och vägrade följa med trots 10 minuters lirkande med min son och röt i. Sånt händer. Man tappar tålamodet, man blir arg. Så länge man inte skadar barnet så är det helt normalt. Och ja, det har de sagt på bvc till mig när jag lyfte frågan där.
    Tack! Det känns lite bättre att höra att jag inte är ensam om saken. Men det är klart , det är inte så många som pratar om sånt här så det finns väl många fler.
Svar på tråden Arg på mitt barn :(