Anonym (prickig) skrev 2010-05-22 00:48:11 följande:
Jag har också haft psoriasis i många år. De enda ställena på kroppen som varit någorlunda fria från det har varit ansiktet och händerna. Det som funkade bäst för mig var att växla mellan olika salvor; ibland Daivobet, ibland Elocon och ibland Dermovat. Ljusbehandlingen på sjukhuset hjälpte inte mig något nämnvärt, det fungerade bättre med vanligt solarium. Jag upptäckte även att Doves hudkräm med mild brun-utan-soleffekt var väldigt bra att använda typ varannan gång jag smorde med mjukgörande. Jag har även problem med mina leder och fick därför påbörja en behandling med väldigt svaga cellgifter, Metotrexat, för att hålla nere inflammationerna där för ca två månader sen. Det har hjälpt mig i både lederna och på huden. Nu har jag bara ett par små fläckar kvar på kroppen. Det är bara hårbotten som inte har blivit så mycket bättre. Men det kan jag leva med!Det är inte förrän nu i efterhand som jag har reflekterat över hur mycket psoriasiseksemen har styrt mitt liv. Dels för att jag skäms nåt så oerhört ifall någon sett dem och dels hur mycket tid jag har lagt ner på att smörja in mig. Alltid gå runt med en fet hinna över hela kroppen, salvor har kletat av sig på både kläder och lakan osv. Långärmade tröjor och långbyxor somrarna igenom har varit min melodi. En tråkig sådan men det var hur jag löste det hela. Hoppas att du vågar visa dig lite mer än vad jag gjort, för solens strålar ska ju vara bra.
Men fick du alltså inga biverkningar av Metotrexat? Jag har exakt som du då solning på sjukhuset knappt hjälper mig alls. Hudläkaren har nämnt den medicienen som du pratade om men jag blev lite rädd då biverkningar var håravfall...=(. Har du märkt något av det?