Inlägg från: Anonym (=(.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (=(.)

Ni som har psoriasis över hela kroppen...se hit!

Jag har psoriasis över hela kroppen kan man säga...har guttat psoriasis och de enda ställen som inte är drabbade är ansiktet, på bröstet förutom brösten där jag har, armarna, fötterna och i hårbotten. Nu när det börjar bli dags att klä av sig och bada bland folk så mår jag jättedåligt och skäms. Känner mig äcklig=(=(.
    Dessvärre har jag barn så jag måste ju försöka tvinga iväg mig men jag märker att folk tittar..bor ju även på ett litet ställe. Är annars mån om mitt utseende och tränar mycket och försöker hålla mig i form...
    Men detta gör mig jättedeppig.
    Det måste ju finnas fler tjejer här på fl då det är en folksjukdom men det är sällan som jag ser något skrivas om det......

Hur mår ni andra nu i värmen och solen??

• Svar på tråden Ni som har psoriasis över hela kroppen...se hit!
  • Anonym (=(.)

Ingen?? Känner mig verkligen ensam om detta=(.....

• Anonym (=(.)
    Gradin skrev 2010-05-20 15:53:17 följande:
    Har en annan form av eksem men man kan klassa den som psoriasis då min sort är väldigt ovanlig.Har precis i samma utsträckning som dig plus ansikte och hårbotten!Det som fungerar är som ovan skrev saltvatten och sol!!Om inte annat så har jag ÄNTLIGEN hittat en salva sen många många års sökande, kan du tänka dig att testa den?
    Ja om den hjälper så kan det inte skada att testa den Vad heter den?
  • Anonym (=(.)

Jag har ingen medicin alls förutom utvärtes salvor som inte hjälper=(. Men Enbrel ger det biverkningar som håravfall eller att man inte kan vara ute  i solen? Har även känslig mage men det kan väl inte påverka?

• Anonym (=(.)
    Drakenberg skrev 2010-05-21 10:21:23 följande:
    Biverkningar med Enbrel är ovanligt (enligt min läkare iaf) och jag fick inga biverkningar alls av det. Dyra sprutor dock. Ca 12500kr/st och två stycken i veckan. :)
    OJ!! vilket pris! Men det går väl på högkostnadskortet och då blir det inte så dyrt. Är det svårt att få den behandlingen och hur länge tar man dem?
  • Anonym (=(.)
    Drakenberg skrev 2010-05-21 10:21:23 följande:
    Biverkningar med Enbrel är ovanligt (enligt min läkare iaf) och jag fick inga biverkningar alls av det. Dyra sprutor dock. Ca 12500kr/st och två stycken i veckan. :)
    Blev du helt fri då från psoriasisen och vilken typ av psoriasis har du?
  • Anonym (=(.)
    Anonym (prickig) skrev 2010-05-22 00:48:11 följande:
    Jag har också haft psoriasis i många år. De enda ställena på kroppen som varit någorlunda fria från det har varit ansiktet och händerna. Det som funkade bäst för mig var att växla mellan olika salvor; ibland Daivobet, ibland Elocon och ibland Dermovat. Ljusbehandlingen på sjukhuset hjälpte inte mig något nämnvärt, det fungerade bättre med vanligt solarium. Jag upptäckte även att Doves hudkräm med mild brun-utan-soleffekt var väldigt bra att använda typ varannan gång jag smorde med mjukgörande. Jag har även problem med mina leder och fick därför påbörja en behandling med väldigt svaga cellgifter, Metotrexat, för att hålla nere inflammationerna där för ca två månader sen. Det har hjälpt mig i både lederna och på huden. Nu har jag bara ett par små fläckar kvar på kroppen. Det är bara hårbotten som inte har blivit så mycket bättre. Men det kan jag leva med!Det är inte förrän nu i efterhand som jag har reflekterat över hur mycket psoriasiseksemen har styrt mitt liv. Dels för att jag skäms nåt så oerhört ifall någon sett dem och dels hur mycket tid jag har lagt ner på att smörja in mig. Alltid gå runt med en fet hinna över hela kroppen, salvor har kletat av sig på både kläder och lakan osv. Långärmade tröjor och långbyxor somrarna igenom har varit min melodi. En tråkig sådan men det var hur jag löste det hela. Hoppas att du vågar visa dig lite mer än vad jag gjort, för solens strålar ska ju vara bra.
    Men fick du alltså inga biverkningar av Metotrexat? Jag har exakt som du då solning på sjukhuset knappt hjälper mig alls. Hudläkaren har nämnt den medicienen som du pratade om men jag blev lite rädd då biverkningar var håravfall...=(. Har du märkt något av det?
  • Anonym (=(.)
    Anonym (prickig) skrev 2010-05-23 00:41:47 följande:
    De enda biverkningarna jag känner av är att jag kan må lite illa dagen efter jag har tagit tabletterna (man tar dem en gång i veckan) samt att jag blir lite yr då och då. Men jag har aldrig mått så illa att jag har behövt kräkas eller så. Absolut inget håravfall eller dylikt. Har lika mycket hår som jag alltid har haft. Läkarna sa att man får försämrat immunförsvar men jag har inte märkt något av det alls. Nu i början får jag lämna blodprover varannan vecka för att kolla så att alla värdena är okej. Sen blir det mer och mer sällan som proverna ska lämnas. Man får helst inte dricka någon alkohol när man går på den här behandlingen. Att bli gravid är också uteslutet. Planerar man att bli gravid ska man helst vänta tills sex månader efter avslutad behandling på grund av den ökade risken för fosterskador. Jag är så glad att jag fick börja med den här behandlingen och att den har hjälpt mig så mycket. Om du har chansen och om du är väl införstådd med eventuella biverkningar så ta den.

Ok kanske ska överväga att ta den medicinen då...det är sällan som jag dricker alkohol men har ju astma och det står att man inte ska ha någon lungsjukdom vilket gör mig lite orolig. Men är det så att man enbart mår lite illa så är det ju värt!

Dela gärna med er om ni har fler råd och tips!! Är jätteglad att så många har svarat på min tråd=)!

Svar på tråden Ni som har psoriasis över hela kroppen...se hit!