• ääni

Hur äter du sushi?

Kan ätas på flera sätt och vissa föredrar man framför andra. Kanske behärskar man inte alla tekniker...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur äter du sushi?
  • ääni
    Strommingen skrev 2010-05-21 10:42:08 följande:
    Pinnar! Det var hemskt knepigt att få till det med pinnarna i början, men eftersom jag är sushiholic (?), envis som få och tycker det ser så läckert ut att äta med pinnar så äter jag nu sushi och all annan mat med pinnar utan problem.  Ja, inte soppa då. 
    Så du bemödar dig om att äta även annan mat med pinnar? Trevligt på japan- och kinaställen förstås.
  • ääni
    Agent 355 skrev 2010-05-21 10:28:44 följande:
    Jag brukade använda pinnar. Men efter att en japansk kompis som också är sushi chef sa att man ska använda händerna så varvar jag. Man "ska" heller aldrig hälla soya på och egentligan bara doppa sparsamt...
    Ah! Toppen Måste reasersha reasearcha detta nogrannare! Jag kan inte med att äta med fingrarna på reastaurang men överallt annars. Dock får man ju blickar ibland.
  • rosenknopp09

aldrig testat sushi...
    men tror att jag skulle tycka om det...

• parvati

Jag har också läst att man äter Sushi med händerna i Japan. Jag tänker mig att det ser lika elegant ut som när indier äter med händerna. Jag äter sushi med pinnar men man har ju varit med om en del fadäser när rulllen går av, fisken åker ut och skvätter runt soja och man känner sig som en 1-åring som nyss lärt sig äta själv. Jag gillar att äta asiatisk mat med pinnar jag är väldigt snabb när jag äter så pinnarna hjälper mig att slå ner på takten.

• ääni

Undrar hur folk undgår sushi. Det är ju vanlig lunchmat och hur ofta får man inte frågan om man ska med och köpa sushi.

• rosenknopp09
    ääni skrev 2010-05-21 10:56:18 följande:
    Undrar hur folk undgår sushi. Det är ju vanlig lunchmat och hur ofta får man inte frågan om man ska med och köpa sushi.
    jag har en stor kompis skara men bara ett få tal av dem äter sushi...
    jag har en syster som älskar det men själv har jag aldrig smakat.... jag har aldrig fått frågan om man skall med och äta sushi på en lunch...
  • ääni
    parvati skrev 2010-05-21 10:55:09 följande:
    Jag har också läst att man äter Sushi med händerna i Japan. Jag tänker mig att det ser lika elegant ut som när indier äter med händerna. Jag äter sushi med pinnar men man har ju varit med om en del fadäser när rulllen går av, fisken åker ut och skvätter runt soja och man känner sig som en 1-åring som nyss lärt sig äta själv. Jag gillar att äta asiatisk mat med pinnar jag är väldigt snabb när jag äter så pinnarna hjälper mig att slå ner på takten.
    Just det att man känner sig/ser ut som en ettåring är vad jag vill undvika. Det är de stora bitarna som är svåra. Läste just denna gamla artikel: http://manolo.se/2006/04/23/at-sushi-med-stil/ Enligt den äter jag i alla fall sushi fel. Man ska tydligen ha ingefäran mellan bitarna... och jag som vill ha den på varje bit och till och med ber om extra. Får väl prova något nytt nästa gång.

Gud vad hungrig jag blir nu... Prata mat kl 11...
  • ääni
    rosenknopp09 skrev 2010-05-21 10:58:29 följande:
    jag har en stor kompis skara men bara ett få tal av dem äter sushi...jag har en syster som älskar det men själv har jag aldrig smakat.... jag har aldrig fått frågan om man skall med och äta sushi på en lunch...
    Beror säkert på vad man har för sysselsättning, vilka man umgås med, vilka matställen som finns i närheten osv... Bland mina kursare är det en av de vanligaste luncherna.
  • parvati
    ääni skrev 2010-05-21 10:56:18 följande:
    Fast inte överallt. Jag är född i en stad som liger på 10-listan över de stärsta städerna i Sverige och de har fortfarande inget sushiställe vad jag vet. För några år sen fick de trist-sushi på hemköp.
  • parvati
    ääni skrev 2010-05-21 11:00:19 följande:
    Just det att man känner sig/ser ut som en ettåring är vad jag vill undvika. Det är de stora bitarna som är svåra. Läste just denna gamla artikel: manolo.se/2006/04/23/at-sushi-med-stil/ Enligt den äter jag i alla fall sushi fel. Man ska tydligen ha ingefäran mellan bitarna... och jag som vill ha den på varje bit och till och med ber om extra. Får väl prova något nytt nästa gång. Gud vad hungrig jag blir nu... Prata mat kl 11...
    Ja ingefäran ska neutralisera smaken mellan sushibitarna har jag läst
Svar på tråden Hur äter du sushi?