45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???
RiNan skrev 2010-05-21 13:49:34 följande:
Det läskiga med den är att man MÅSTE äta var 3e timme och klarar man det inte nu kommer man få riktigt svårt då. Portionerna är små och man kan inte med tiden töja ut säcken så att man kan äta mer när man gått ner färdigt utan 3 köttbullar och 1 potatis är det som gäller för resten av livet. Äter man inte som man ska eller tex dricker vatten till maten så får man lätt näringsbrist. Hela livet måste man ta mitt val kvinna tabletter samt järnspruta ca var 3e månad. Men det ÄR en bra lösning för folk som verkligen inte kan fixa vikten själv men man måste tänka på allvaret och konsekvenserna i längden. Jag gillar att äta och hellre lär jag mig äta regelbundet samt begränsa vad jag äter än att behöva äta var 3e timme för att inte bli sjuk, behöva äta på ett visst sätt hela livet så att jag inte tex kan njuta av julbord, bufféer etc och jag vill inte heller binda mig till vitaminer och sprutor hela livet för att kroppen ska fungera.Jag kan njuta av både julbord och buffe utan problem. Visst jag får väl inte i mej lika mycket som en som inte är opad men helt ok mängder får jag i mej och många "normala" människor äter ju lite väl mycket så fort det är sånt. Redan förra sommaren när jag bara varit opad ett par månader åt vi buffe och jag fick i mej rätt mycket då. Som sagt, a och o vid såna tillfällen är att äta sakta, låta maten sjunka ner en stund och sen kan jag äta lika mycket till typ.
Målet efter operationen är att man med tiden ska komma upp i hyfsat normala portioner mat och inte att man ska äta som en mygga resten av livet.