• Anonym (Fet)

45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???

Är 27 år gammal, 159 cm lång och väger 106 kg.

Jag var normalviktig ända fram tills jag var runt 20 år, då jag helt plötsligt gick upp 20-25 kg på ett år, till synes utan orsak.

Jag har kämpat på alla sätt att gå ner i vikt, men resultatet är att jag på dessa sju år ökat ytterligare 20 kg i vikt.

Jag har gjort allt - Viktväktarna, LCHF, GI, diverse konstiga dieter, pulver till och med provat receptbelagda tabletter som Xenical och Reductil - men jag går inte ner!

Nu sista veckorna har jag uteslutande levt på pulver och sallader, resultatet är att jag går ner 2-3 kg men sedan äter jag ETT normalt mål mat och vikten är uppe på samma 106 kg igen.

Jag vill inte ha det så här längre. Jag vill snart bli gravid, men innan dess vill jag kunna vara någorlunda normalviktig.

Har varit en stor motståndare till GP-operationer och muttrat att det där kan man klara på egen hand - men nu börjar jag tveka...

Är en operation mitt enda alternativ?

Finns det någon som varit i liknande situation som kan ge något råd?
    Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre.

• Svar på tråden 45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???
  • Lena

Har du kollat att du har normalfunktion på sköldskörteln?

• Birgitta2

Läs tjockblirsmal.blogspot.com där en väninna till mig under drygt ett går lyckats gå ner från 120 kg till drygt 80. Här kan du hämta inspiration. Här är inga konstiga dieter. Hon äter gott, men nyttigt för det mesta, hon motionerar och har helt lagt om livsstil. ibland har vikten stått still, och hon har till och med ibland gått upp, men hon har varit envis och kämpat på. Läs och hämta inspiration.

• Anonym (Fet)

Tack, nej jag har ej kollar sköldkörtlen. Jag har varit hos läkare i samband med att jag fick tabletterna, (Reductil) och tyckte att de kanske borde ha reagerat på att jag gick upp så mycket så fort, jag har förstått i efterhand att det kanske inte är så normalt...

Känns bara pinsamt att gå till läkaren, för det känns som att man söker efter något att skylla på. Å andra sidan är det mycket väl något sådant som kan ligga till grund för saker och ting.

90 % av tiden äter jag bra/till och med lite, och tränar gör jag till och från, men inget händer på vågen.

Tack Birgitta2 - ska kika där!

• RiNan

Jag har en väninna som ska göra operation. Hon trodde sig ha provat allt och hade gett upp och såg det som enda utvägen, vägde då närmare 130kg och är runt 160cm lång. Vi vägde in oss på viktväktarna och började med deras nya system och hon har gått ner över 10kg sedan januari och det syns jätte stor skillnad på henne. Förut var viktväktarna som en "kur" men idag har det hjälpt både henne och mig att karlägga vanorna och sakta men säkert förändra dem. Som folk alltid säger att man ska göra så har vi börjat kontrollera intaget och börjat röra oss mer. Finns dagar då vi inte räknar pointsen och då vi tänkt att vi ätit bra men när vi sedan sätter oss ner på kvällen och räknar ihop dem så ligger vi långt över det som man ska. Och ändå har man idag MASSOR med points att dela ut varje dag samt ännu mer i bonus som man får dela ut under veckan som man vill.

Sen tycker jag att du borde testa köldkörteln. Det gjorde de på mig när jag skulle få reductil så det är lite konstigt att de inte kollade din. Jag hade inga problem med den men tabletterna hjälpte mig inte något. Sedan jag började på vikväktarna har jag gått ner nästan 8kg men nu har jag varit seg i 4 veckor och gått upp 3 av dem vilket bara visar att jag inte alls fixar detta själv utan behöver den kontrollen som man får på deras hemsida (fylla i points, få dem uträknade i recept etc). Jag har inte ätit dåligt under dessa veckor men jag vet att jag ätit för sällan så att kroppen ställt in sig på svält och när jag väl ätit något har kroppen sugit åt sig all energi ur maten. Jag måste förändra mina vanor rejält om det ska funka. Kanske är det så för dig med?

Min väninna kommer fortfarande göra operationen men fortsätter hon att gå ner så här kommer hon inte att behöva den eftersom väntettiden är 12 månader här och hon kan ha gått ner 25kg till tills dess. Men skulle detta inte funka för henne kommer hon att göra den.

Det läskiga med den är att man MÅSTE äta var 3e timme och klarar man det inte nu kommer man få riktigt svårt då. Portionerna är små och man kan inte med tiden töja ut säcken så att man kan äta mer när man gått ner färdigt utan 3 köttbullar och 1 potatis är det som gäller för resten av livet. Äter man inte som man ska eller tex dricker vatten till maten så får man lätt näringsbrist. Hela livet måste man ta mitt val kvinna tabletter samt järnspruta ca var 3e månad. Men det ÄR en bra lösning för folk som verkligen inte kan fixa vikten själv men man måste tänka på allvaret och konsekvenserna i längden. Jag gillar att äta och hellre lär jag mig äta regelbundet samt begränsa vad jag äter än att behöva äta var 3e timme för att inte bli sjuk, behöva äta på ett visst sätt hela livet så att jag inte tex kan njuta av julbord, bufféer etc och jag vill inte heller binda mig till vitaminer och sprutor hela livet för att kroppen ska fungera.

• Anonym (Fet)

Nej, egentligen vill jag inte operera mig, vill inte heller vara beroende av vitaminer och dylikt och ev aldrig kunna äta normalt.

Viktväktarna provade jag så sent som i våras. Jag går ner något ynka kilo, sen kan det räcka med att jag unnar mig allt på en middag när jag är bortbjuden tre veckor senare och poff - alla kilon tillbaka...

• Lakino

FÖR DET FÖRSTA: piller(dvs Reductil) går man inte ner i vikt utav.
    så jag hoppas du har släng de åt h-vete!

när du provade LCHF ,hur många gram kolhydrater låg du på per dag?

• Cecese
    RiNan skrev 2010-05-21 13:49:34 följande:
    Det läskiga med den är att man MÅSTE äta var 3e timme och klarar man det inte nu kommer man få riktigt svårt då. Portionerna är små och man kan inte med tiden töja ut säcken så att man kan äta mer när man gått ner färdigt utan 3 köttbullar och 1 potatis är det som gäller för resten av livet. Äter man inte som man ska eller tex dricker vatten till maten så får man lätt näringsbrist. Hela livet måste man ta mitt val kvinna tabletter samt järnspruta ca var 3e månad. Men det ÄR en bra lösning för folk som verkligen inte kan fixa vikten själv men man måste tänka på allvaret och konsekvenserna i längden. Jag gillar att äta och hellre lär jag mig äta regelbundet samt begränsa vad jag äter än att behöva äta var 3e timme för att inte bli sjuk, behöva äta på ett visst sätt hela livet så att jag inte tex kan njuta av julbord, bufféer etc och jag vill inte heller binda mig till vitaminer och sprutor hela livet för att kroppen ska fungera.
    Jag har varit opad 1 år och jag äter ungefär dubbelt så mycket nu som när jag var nyopad, dvs jag får i mej en liten normaltportion. Man bör ju äta långsamt och när jag gör det orkar jag ju mera men är jag stressad så får jag i mej mindre mat. Jag var t.ex. ensam i helgen och då åt jag 0,5 kg räkor (visserligen med skal så vad det blir oskalad vikt vet jag inte men runt 2,5-3 dl kanske) samt massa gurka, tomat och dressing till det. Jag klarar även av att dricka till maten, i början gick det inte men nu går det bra. Visst jag sveper inte i mej 0,5 liter till maten men typ 1 dl får jag nog i mej.

Jag kan njuta av både julbord och buffe utan problem. Visst jag får väl inte i mej lika mycket som en som inte är opad men helt ok mängder får jag i mej och många "normala" människor äter ju lite väl mycket så fort det är sånt. Redan förra sommaren när jag bara varit opad ett par månader åt vi buffe och jag fick i mej rätt mycket då. Som sagt, a och o vid såna tillfällen är att äta sakta, låta maten sjunka ner en stund och sen kan jag äta lika mycket till typ.

Målet efter operationen är att man med tiden ska komma upp i hyfsat normala portioner mat och inte att man ska äta som en mygga resten av livet.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Anonym (R)
    Lakino skrev 2010-05-21 13:56:15 följande:
    FÖR DET FÖRSTA: piller(dvs Reductil) går man inte ner i vikt utav. så jag hoppas du har släng de åt h-vete! när du provade LCHF ,hur många gram kolhydrater låg du på per dag?
    jag har ätit reductil, har gått ner 25 kg på dom. Men inte enbart av dom. De gör så man blir mätt och får lättare att reglera portionsstorlekn samt att inte småäta. De tar även bort sötsuget. Men en bra kost och mycket motion är det som fodras för att man ska gå ner. Men att säga att man INTE går ner av reductil är fel, det är som med alla andra läkemedel så vissa svarar och andra inte.
  • Cecese
    Cecese skrev 2010-05-21 13:59:31 följande:
    Jag har varit opad 1 år och jag äter ungefär dubbelt så mycket nu som när jag var nyopad, dvs jag får i mej en liten normaltportion. Man bör ju äta långsamt och när jag gör det orkar jag ju mera men är jag stressad så får jag i mej mindre mat. Jag var t.ex. ensam i helgen och då åt jag 0,5 kg räkor (visserligen med skal så vad det blir oskalad vikt vet jag inte men runt 2,5-3 dl kanske) samt massa gurka, tomat och dressing till det. Jag klarar även av att dricka till maten, i början gick det inte men nu går det bra. Visst jag sveper inte i mej 0,5 liter till maten men typ 1 dl får jag nog i mej.Jag kan njuta av både julbord och buffe utan problem. Visst jag får väl inte i mej lika mycket som en som inte är opad men helt ok mängder får jag i mej och många "normala" människor äter ju lite väl mycket så fort det är sånt. Redan förra sommaren när jag bara varit opad ett par månader åt vi buffe och jag fick i mej rätt mycket då. Som sagt, a och o vid såna tillfällen är att äta sakta, låta maten sjunka ner en stund och sen kan jag äta lika mycket till typ.Målet efter operationen är att man med tiden ska komma upp i hyfsat normala portioner mat och inte att man ska äta som en mygga resten av livet.
    Skulle även lagt till att jag tar inte någon järnspruta alls. I början tog jag 3 st b-12 sprutor med 3 månaders mellanrum men nu ligger mina värden så bra att jag inte ska ta flera på rutin utan värdet följs upp regelbundet typ 5-6 gånger om året och om behovet finns ska jag ta flera sprutor. Vitaminerna försöker jag få i mej, tyvärr slarvar jag en del med det för jag har fullt upp med att svälja thyroxinet (levaxin) men mina värden ligger bra och jag äter så pass varierat nu av allt så det går bra än så länge. Mina värden kollas som sagt upp ofta så vid minsta lilla brist upptäckt det snabbt.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Anonym (Fet)
    Lakino skrev 2010-05-21 13:56:15 följande:
    FÖR DET FÖRSTA: piller(dvs Reductil) går man inte ner i vikt utav.så jag hoppas du har släng de åt h-vete!när du provade LCHF ,hur många gram kolhydrater låg du på per dag?
    Har provat allt mellan 5-18 gr. Gick upp 3 kg första veckan jag åt strikt LC...
Svar på tråden 45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???