45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???
Jag har en väninna som ska göra operation. Hon trodde sig ha provat allt och hade gett upp och såg det som enda utvägen, vägde då närmare 130kg och är runt 160cm lång. Vi vägde in oss på viktväktarna och började med deras nya system och hon har gått ner över 10kg sedan januari och det syns jätte stor skillnad på henne. Förut var viktväktarna som en "kur" men idag har det hjälpt både henne och mig att karlägga vanorna och sakta men säkert förändra dem. Som folk alltid säger att man ska göra så har vi börjat kontrollera intaget och börjat röra oss mer. Finns dagar då vi inte räknar pointsen och då vi tänkt att vi ätit bra men när vi sedan sätter oss ner på kvällen och räknar ihop dem så ligger vi långt över det som man ska. Och ändå har man idag MASSOR med points att dela ut varje dag samt ännu mer i bonus som man får dela ut under veckan som man vill.
Sen tycker jag att du borde testa köldkörteln. Det gjorde de på mig när jag skulle få reductil så det är lite konstigt att de inte kollade din. Jag hade inga problem med den men tabletterna hjälpte mig inte något. Sedan jag började på vikväktarna har jag gått ner nästan 8kg men nu har jag varit seg i 4 veckor och gått upp 3 av dem vilket bara visar att jag inte alls fixar detta själv utan behöver den kontrollen som man får på deras hemsida (fylla i points, få dem uträknade i recept etc). Jag har inte ätit dåligt under dessa veckor men jag vet att jag ätit för sällan så att kroppen ställt in sig på svält och när jag väl ätit något har kroppen sugit åt sig all energi ur maten. Jag måste förändra mina vanor rejält om det ska funka. Kanske är det så för dig med?
Min väninna kommer fortfarande göra operationen men fortsätter hon att gå ner så här kommer hon inte att behöva den eftersom väntettiden är 12 månader här och hon kan ha gått ner 25kg till tills dess. Men skulle detta inte funka för henne kommer hon att göra den.
Det läskiga med den är att man MÅSTE äta var 3e timme och klarar man det inte nu kommer man få riktigt svårt då. Portionerna är små och man kan inte med tiden töja ut säcken så att man kan äta mer när man gått ner färdigt utan 3 köttbullar och 1 potatis är det som gäller för resten av livet. Äter man inte som man ska eller tex dricker vatten till maten så får man lätt näringsbrist. Hela livet måste man ta mitt val kvinna tabletter samt järnspruta ca var 3e månad. Men det ÄR en bra lösning för folk som verkligen inte kan fixa vikten själv men man måste tänka på allvaret och konsekvenserna i längden. Jag gillar att äta och hellre lär jag mig äta regelbundet samt begränsa vad jag äter än att behöva äta var 3e timme för att inte bli sjuk, behöva äta på ett visst sätt hela livet så att jag inte tex kan njuta av julbord, bufféer etc och jag vill inte heller binda mig till vitaminer och sprutor hela livet för att kroppen ska fungera.
Övervikt är en sjukdom. Kanske inte några få kilo men när det börjar belasta en.