Inlägg från: Anonym (Heja ts!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Heja ts!)

45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???

Det första jag tänker när jag läser det du skriver är att du ger upp för fort. Tre veckor på en diet är ingenting. Det tar månader. Du skriver också att du efter du ätit ett normalt mål så går du upp allt igen. Det kan inte stämma, för rent fysiskt kan du inte gå upp så mycket i fett av en måltid. Det du ser på vågen är vätska, så låt det inte få dig att ge upp. Om du bara fortsätter kämpa på så kommer det att fortsätta neråt. Man får inte ge upp.

Vad gäller pulver så ska du inte blanda pulverdiet med sallader. Det förstör fettförbränningen. Måste du äta nåt förutom pulvret ska det vara rena proteiner.

Ta gärna blodprov som du fått tips om här för att veta att det inte är nåt medicinskt. Jag tror mest det gäller för dig att bara hålla i. Du har ju gått ner flera kilon vid flera tillfällen, så jag tror ABSOLUT du kan gå ner. Är helt övertygad att du fixar det. Du ska heller inte jämföra dig med din man eller andra. Män går oftast ner fortare än kvinnor. Ta det i din egen takt så kommer det att gå fint. Jag vägde själv för ett år sedan 125,7 kilo. Jag är 1,60. Imorse vägde jag in på 69,7. Visst har det varit en jobbig resa som ännu inte är över, men det är värt det. Det gäller att bestämma sig bara och sedan köra den metod som du känner dig mest bekväm med.

Lycka till ts, jag tror på dig!

• Anonym (Heja ts!)
    Anonym (Fet) skrev 2010-05-23 16:37:45 följande:
    Tack för alla peppande ord! Det ligger nog mycket i det att jag tappar glöden och ger upp...Starkt jobbat utav dig!!! Hur gjorde du?
    Tack själv

Ja det är ju så himla lätt att tappa sugen när man inte får de resultat man vill ha. Fast håller man i så kommer alltid kilona försvinna, med råge. Man står stilla några veckor och så plötsligt rasar man massor på en gång. Kroppen är ingen maskin, man måste ge den lite tid. TYVÄRR!! Blir så trött på den ibland

De första 20 kilona tog jag med Cambrigde på ren kur. Efter det har jag inte följt någon särskilt metod utan bara dragit ner portionerna ORDENTLIGT och naturligvis tänkt på vad jag äter. Har försökt läsa allt jag kommer över som har med näring att göra, så att jag ska veta bättre hur jag äter. Tyckte nämligen förrut att jag åt rätt bra, men det visade ju sig att jag inte gjorde. Eller jag åt väl inte helt fel, men alldeles åt skogen för mycket. Så har jag blivit en träningsgalning. Tränar minst en timme om dagen, spinning, crosstrainer eller joggar.
  • Anonym (Heja ts!)
    Anonym (Heja ts!) skrev 2010-05-23 17:38:59 följande:
    Tack själv Ja det är ju så himla lätt att tappa sugen när man inte får de resultat man vill ha. Fast håller man i så kommer alltid kilona försvinna, med råge. Man står stilla några veckor och så plötsligt rasar man massor på en gång. Kroppen är ingen maskin, man måste ge den lite tid. TYVÄRR!! Blir så trött på den ibland De första 20 kilona tog jag med Cambrigde på ren kur. Efter det har jag inte följt någon särskilt metod utan bara dragit ner portionerna ORDENTLIGT och naturligvis tänkt på vad jag äter. Har försökt läsa allt jag kommer över som har med näring att göra, så att jag ska veta bättre hur jag äter. Tyckte nämligen förrut att jag åt rätt bra, men det visade ju sig att jag inte gjorde. Eller jag åt väl inte helt fel, men alldeles åt skogen för mycket. Så har jag blivit en träningsgalning. Tränar minst en timme om dagen, spinning, crosstrainer eller joggar.
    Nej förresten, inte varje dag. Vilar en dag
  • Anonym (Heja ts!)
    Cecese skrev 2010-05-23 18:54:05 följande:
    Jag gjorde en gbp-operation och nej man kan inte tänja magsäcken men med tiden lär sig tarmen att ta emot maten fortare så då kan man automatiskt äta mera mat.Direkt efter operationen så bestod en måltid för min del av t.ex. 0,5 knäckemacka med pålägg eller max 0,5 banan. Nu 1 år senare kan jag äta 1 knäckemacka utan problem och ibland faktiskt 2 st. 1-1,5 banan kan jag äta på ca 4-5 minuter.Sen det med att dumpa så kan man faktiskt vänja bort. Äter man mycket fett och socker så dumpar man till en början men till sist vänjer kroppen sig vid det och så dumpar man inte längre. Det går att få tillbaka dumpandet igen genom att avstå från fett och socker några dagar.
    En fundering jag haft, kan inget om dessa operationer.

Hur kommer det sig att vissa kan gå upp så mycket trots att de opererat sig? Har de ändrat tillvägagångsättet nu eller gör de andra typer?
  • Anonym (Heja ts!)
    RiNan skrev 2010-05-23 22:40:07 följande:
    Den förra varianten av operationen, en bindning fick dåliga resultat i längden. 60% av alla som gick ner gick upp igen bla pga att magsäcken gick att tänja ut igen. Min mamma tillhör en av dem. Nu gör de inte den operationen mer. Den operationen hade även massa andra biverkningar som man kunde få som att snöret gjorde hål i magsäcken etc. Med gbp sa de i uppsala att man på en tidslinje av 10 år går ner ca 1/4 av sin starvikt ( i snitt alltså). I början går man ner ca 1/3 men sen går man upp lite och det jämnar ut sig till 1/4.
    Aha då förstår jag. Tack för svaret
  • Anonym (Heja ts!)
    Cecese skrev 2010-05-24 06:58:22 följande:
    Ändrar man inte sitt sätt att äta och det man äter så går man upp igen. Till en början så dumpar man som sagt om man äter mycket fett och socker men gör man det tillräckligt mycket/ofta så vänjer kroppen sig vid det och ja äter man då massa kakor, glass, godis m.m. hela dagarna så går man upp igen. En viktoperation (oavsett metod för det finns många) är ingen mirakelkur som gör att man rasar i vikt och sen är smal resten av livet. En viktoperation är ett hjälpmedel för att man ska ändra sin kost och äta bättre. Sen är det inte heller så att man automatiskt går ner all övervikt genom en viktoperation, i genomsnitt går man ner 10-15 bmi-enheter och gör man det anses operationen som lyckad. Andra siffror det pratas om är att man går ner 50-75 % av övervikten och resten får man jobba sig ner precis som alla andra.Min operation räknas redan som lyckad trots att jag sitter med väldigt många kg övervikt kvar. Jag började på bmi 50,9 och ligger idag på 34,3, dvs fetma men den räknas ändå som lyckad. Jag har fortfarande 24 kg övervikt och just nu står jag stilla sen ca 1,5 månad så vette sjutton om jag kommer att gå ner mer. Oavsett så har jag iaf gått ner 43 kg så det känns rätt ok ändå.
    Tack för förklaringen och grattis till din viktminskning. Jag tror det är rätt viktigt att berätta om sånt här, får många verkar tro att det är en lätt genväg till viktminskning och några sådana finns ju inte.

Lycka till med kämpandet.
  • Anonym (Heja ts!)
    Anonym (Fet) skrev 2010-06-04 08:51:32 följande:
    Eftersom du vet hur det fungerar får du gärna dela med dig av dina metoder - skriv gärna vad du äter och hur mycket du tränar. Vad är det som du unnar dig som får vågen att stå still?

Jag unnar mig inga "saker" - jag unnar mig en normal måltid enligt tallriksmodellen, eventuellt kan jag unna mig en glass under helgen, en strut/pinne, inte en Big pack.
    Det är de två sakerna jag "unnar" mig, som egentligen inte borde påverka min vikt något, med tanke på att jag håller en väldigt låg kalorinivå i övrigt och tränar mycket - enligt de flesta dietmetoder.  Skulle jag äta enligt Viktväktarna skulle jag kunna "unna" mig detta dagligen, enligt deras metod och de propoints jag fått tilldelat.

Nej, alla viktminskningsmetoder fungerar uppenbarligen inte. Det enda som ser ut att fungera för min del är om jag lever på vatten och tränar 4 timmar om dagen, men det ser jag ej som ej hållbar diet som kommer leda mig i mål.

Jag ser det dock som något "normalt" att man ska kunna gå ner på att leva på mellan 800-1200 kcal, och minst 1 timmes träning om dagen. Jag ser det inte som att allt är normalt när jag vecka in och ut lever på 800-1200 kcal om dagen, kanske hamnar på 2000 kcal (vilket även det är under normalt) på lördagen och tränar i princip dagligen. Jag ligger back med dryga 1000 kcal om dagen mot vad jag borde äta, äter ej kolhydrater, och tränar så jag i princip med råge förbrukar det jag sätter i mig.
    Denna vecka är resultatet på detta ett helt hekto - det ser jag ej som normalt.
    Min tanke är att du kanske får i dig för lite kalorier? Att äta 800 är alldeles för lite, särskilt om du tränar. 

Hoppas du hittar nåt som passar dig.

Trevlig helg och sköt om dig!
Svar på tråden 45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???