• Verkligen

45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???

TS, det skulle kunna vara jag som skrev tråden. Jag gick upp närmare 30 kilo på 1 år när jag var 20 år.. Nu sitter man här som en valross och kilona har kilat fast.
    Jag går ca 1 mil 5 dagar i veckan, tränar gympa samt rider 1 gång i veckan. Äter mindre och sunt osv.. Inget händer.
    Dock var det inget fel på min sköldkörtel. Ska till läkaren idag pga ett annat problem och tänkte ta upp det men dom hara ldrig brytt sig så nån hjälp räknar jag inte med.

Hoppas verkligen att du kommer till rätta med vikten. Om det är så att din sköldkörtel inte fungerar som den ska så finns det ju stora chanser att du lättare går ner med hjälp av mediciner..

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Verkligen
    RiNan skrev 2010-05-24 07:49:49 följande:
    Om du tar upp det i samband med ett annat problem så bryr de sig inte eftersom de tar en sak i taget. Vill du söka för vikten så söker du enbart för den och då lägger de allt tid som ni har för just det. Hur ser ditt matintag ut dagsmässigt? Får du i dig tillräckligt med proteiner för den mängden som du rör dig? Det har varit min största miss under alla åren jag kämpat. Inte förrän jag började på gym och träffade deras personliga tränare för en konsultation och ett program fattade jag hur viktigt det är. Och när jag vägde mig hos dem och såg att jag gått ner 0,6kg muskler vilket är superdåligt. Det räcker inte med att gå ner i vikt, det är av rätt sak som det måste tas också. Tas det av muskler förbränner man mindre och tas de av fett så att man har mer muskler kvar förbränner man mer. 2kg extra muskler förbränner 7000kcal i veckan eller hur det nu var. Så det är viktigt att inte förlora muskler medan man går ner för då står det rätt still.
    En normal dag ser ut såhär med kost & motion.

Frukost: 2 smörgåsar med grönsaker på. 1 stort glas vatten.
    Lunch: Ofta en sallad med kyckling eller ibland pulvershake beroende på om jag har tid att laga mat, har en krävande dotter. Brukar avsluta med ett äpple. 1 stort glas vatten.
    Mellanmål: Fruktsallad, ej banan. Eller havregrynsgröt.
    Middag: Kyckling eller fläskfilé, halva tallriken grönsaker och lite ris/potatis/pasta.

Dricker 1,5 liter vatten/dag. Godis på helgerna ca 20 kronors lösgodis.

Sen är jag ute runt 5 timmar/dag varav jag promenerar ca 3 timmar. Rider 1 gång i veckan och går på Friskis när jag hinner.

Ibland när jag är extra hungrig så brukar jag tillaga en kycklingfilé och äta bara den. Småäter inte.
    Tycker det är konstigt att jag inte ens gått ner ett hekto. Första 3 månaderna gick jag ner 6 kilo och de 3 månaderna efter så har det stått still.
    Enligt min dietist så äter jag perfekt och motionerar bra. Har 1-2 vilodagar dock även om det alltid blir lite promenerande ändå eftersom jag har hund..
  • Verkligen
    RiNan skrev 2010-05-31 15:12:01 följande:
    Tycker att det låter som att du får i dig alldeles för lite protein speciellt med tanke på hur mycket du rör dig. Men något hekto borde du ändå ha gått ner. Konstigt.
    Bra att du fixar till en kyckling ibland, det är ju protein
    Vad har du för shake? Det är stor skillnad på shake och shake. Herbalife tex innehåller mycket mer protein än tex nutrilett. Modifast vet jag inte, den har jag aldrig testat.

Hur kommer det sig att du skippar bananer etc? Visserligen innehåller den 100kcal men sällan har någon gått upp för att de ätit för mycket frukt eller inte gått ner för att man ätit en banan

Vad har din dietist att komma med vad gäller varför du inte går ner? Hade du kollat medicinska orsaker?
    Jag tycker inte om bananer så mycket. Föredrar äpplen som är sura..
    Dricker NOKA och Modifast. Noka ska vara en av de bättre på marknaden, ganska nytt märke.
    Jag behöver inte gå hos dietist mer eftersom att min kost & motion var så bra samt att jag själv är utbildad inom näringslära. Var dock hos läkaren förra veckan som konstaterade att han inte kan hjälpa mig för han behandlar sjukdomar. Inte övervikt. Och att jag ska äta större frukost och mindre på dagarna. Att jag helst ska hålla mig till sallad och frukt dagtid. Så hans råd gav jag inte mycket för. Han konstaterade att min övervikt kan vara orsaken till att jag tappat känseln i stora delar av fötterna sen nästan 1 år tillbaka och att jag bör gå ner lite. Jag har 22 kilos övervikt men han ville inte skriva ut Xenical för han kunde inte motivera en sån prescription (vet inte svenska ordet)... Så jag får väl vara fet då..
    Nej, men seriöst. Funderar på att dra ner ännu mer på maten och sluta motionera med sånt som bygger muskler.
    Sköldkörteln är kollad och den såg ok ut. Däremot är det nåt konstigt med mina röda blodkroppar men det skulle dom inte kolla upp.
Svar på tråden 45 kg övervik, har provat ALLT men går inte ner - är gastric bypass det enda alternativet jag har kvar???