• Tingeli

vägrar äta annat än bröstet!

Hej!
    min son på snart 11 månader vägrar äta något annat än tutte (bröstet)
    Han har alltid varit väldigt tuttig och har inte tagit flaska förren vid ca 6 månader och bara vatten, ersättning o välling tycker han e så äckligt att han spyr, har tillomed testat fruktdrycker men nej bara vatten i flaska( inte bröstmjölk heller funkar) men nu har han varit mycket sjuk sista 2 månaderna och nästan bara levt på bröstmjölk...... men har kunnat fått i honom nåt litet annat men nu sista veckan så när jag försöker ge honom mat (mata eller äta själv) så går kanske om man har tur någon tugga men sen får han kvälningar och ibland spyr han!
    Jag vet inte hur jag skall gå till väga, vill inte amma längre! han sover med mig på nätterna oxå och vaknar flera ggr per natt och vill ha tutte!  försökt med  fem min metoden en omgång 2 nätter men han blev sjuk ihög feber, lunginflammation o öroninflammation, sen har han varit sjuk flera ggr efter det, nu har han varir rätt så pigg i veckan men hostar massor på nätter! HJÄLP!!!
    Mvh/Jenny

• Svar på tråden vägrar äta annat än bröstet!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Du har fått vänta länge på svar och det låter som om du har en jobbig situation med din son och hans ätande. Det låter också som om han varit sjuk en del vilket förstås försvårat situationen både när det gäller mat och sömn.
    Det framgår inte om du är ensam med ditt barn eller har en pappa som stöd.  En annan fråga jag har är hur det ser ut med sonens viktkurva. Jag antar att du går på BVC och väger honom så att du vet hur han ligger till.
    Du säger att du vill sluta amma men att han inte äter något annat än tutte. Du säger också att du prövat 5-minutersmetoden, vet ej riktigt vad det innebär. Är det att han får skrika i 5 minuter innan du tar upp honom?

Det är alltid svårt att göra förändringar i ett barns liv när de är infekterade eller sjuka, så mitt tips är att du avvaktar tills han är riktigt frisk.

För att sluta amma brukar det vara lättast om pappa tar hand om sonen under några dagar. Förutsatt att han inte ligger långt under sin viktkurva  (i så fall bör ni kontakta BVC och prata med sjuksköterskan) så kan pappa ge honom det han tar emot. Vatten, juice, glass, saft, välling, mosad banan etc. Erbjud ofta, men tvinga inte i honom något.
    När mamma är hemma igen, eller om hon har hela ansvaret, lägg pojken i en egen säng, helst i eget rum. Ge honom till att börja med vatten om han är ledsen, men försök att övergå till att ge honom så mycket det går innan han lägger sig och därefter ingenting under natten. Trösta honom alltid om han vaknar på natten,ge honom kroppskontakt och lägg ner honom igen. Belöna honom inte för att han vaknar.
    Kontrollera kontinuerligt hans viktkurva på BVC för att slippa din egen oro. Barn som är friska, (ej infekterade), äter annan mat om de ej erbjuds bröstet. Men de kämpar för sin rätt till bröstet med större eller mindre styrka, så stå emot ska du se att det går bra och att det också är bra för honom.
    Lycka till
    Margit

Svar på tråden vägrar äta annat än bröstet!