Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

hur ofta duschar ni?

Ungefär var tredje dag, ofare om jag skitat/svettat ner mig.
    Självklart sköter jag min hygien ändå, det krävs inte helkroppsdush flera gånger varje dag för det. Varför tvätta knäskålarna i onödan om det är armhålorna som behöver tvättas, typ.

• Veladis

Jag undrar vad siffrorna är på hur många som tvättar händerna efter att ha varit på toa. Jag har träffat folk som duschar två gånger om dan, men som inte tvättar händerna alls när de har varit och skitit... Det tycker jag är ohygineskt däremot!

Att duscha varje dag har helt enkelt blivit norm. Något man "ska" göra, utan att egentligen reflektera över om det behövs. Då sitter ju renlighetskänslan i hjärnan och inte i kroppen. Tråkigt, då det tär på både hud och miljö.

• Veladis

Apropå det, läser man många av inläggen ovan så formulerar sig folk ofta "Jag känner mig inte fräsch annars". Inte "Annars luktar jag illa" eller "Annars är jag inte ren" helt enkelt.

Själv reflekterar jag faktist över min kropp, hur smutsig jag verkligen är (eller inte är) och duschar helt enkelt när jag behöver tvätta hela kroppen. Annars tvättar jag ju utsatta ställen varje dag, morgon och kväll och händerna stup i kvarten. Och nej, det är inte bökigt. Det tar kanske 30 sekunder att tvätta underlivet respektive armhålorna, och ansiktet går på mindre än en minut. Massor av vatten spar man också. och ja, det blir rent. Varför slösa flera hundra liter vatten på att tvätta sådant som smalbenen och armbågarna två gånger om dagen?

• Veladis
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 18:44:48 följande:
    Den basala hygienen är lika för alla.
    Alltså, på dina inlägg låter det som att det bara väller ut en massa skit ur muttan...

Jag har aldrig haft mutt-problem. Blaskar av med lite vatten då och då. Tvättar oftare och med intimtvål vid mens.
  • Veladis
    Trynträ skrev 2010-05-22 18:52:37 följande:
    Hur tvättar man underlivet om man inte duschar undrar jag? Det måste man väl ändå tvätta varje dag och då är det ju enklast att ställa sig i duschen. Fötterna blir ju också rätt svettiga. Nä det blir bara bök och inte duscha.
    Det är ju jättelätt när man t ex sitter på toa...
  • Veladis

Klart att det finns en gräns.
    Men varför duscha i tid och otid bara för att det är norm att göra det, istället för att verkligen hålla koll på gränsen och duscha för att man behöver och int slita på huden i onödan. Återigen, många i den här tråden säger ju att de behöver duscha minst en gång om dagen för att känna sig fräscha, inte bli fräscha. Då sitter ju renlighetsbehovet i hjärnan.

• Veladis
    Björnmossa skrev 2010-05-23 15:12:21 följande:
    Jag vet alltid hur min snippa luktar. Dels av lång erfarenhet (vet sambandet mellan hur kroppen känns och hur den luktar), dels för att jag då och då kontrollerar nyssnämnda genom att göra snifftestet på väl valda kroppsdelar. Finns tre lukter: 1) Helt nytvättat, nästan bara vatten och hud. 2) Luktar kön på ett friskt och sexigt sätt, brukar vara ett dygn efter tvätten ungefär, som längst två. Den lukt jag föredrar, både på mig och partners. 3) Mustigare variant, dags att tvätta! Svett har inget med saken att göra, vem svettas mellan blygdläpparna? Inte jag iaf.
    Instämmer.

Klart man håller koll på hur muttan luktar. Behöver man stoppa näsan i den för att känna någon doft överhuvudtaget så är det ju defintivt ingen fara på taket och inget tvättbehov föreligger. När man ska sätta sig på toa och drar ner brallor och trosor får man ju ofta en fläkt underifrån. När man sitter på toan lite lätt framåtbäjd har man ju näsan några decimeter från muttan. Det räcker ju som check, för närmare än så släpper man ju inte folk i allmänhet.
  • Veladis

Från vårdguiden:
    "Det är inte ovanligt att kvinnor tycker att könet luktar för mycket och därför tvålar in sig och tvättar frenetiskt för att få bort kroppsdoften. Tyvärr har det motsatt effekt. Överdriven hygien förändrar den normala, sunda, bakteriefloran i underlivet och leder inte sällan till obehagliga slidkatarrer.

Underlivet ska lukta på sitt alldeles speciella sätt. Var uppmärksam på när lukten förändras. Det kan lukta annorlunda olika perioder i månaden, men förändrad lukt kan också vara tecken på infektion."

Apotekets råd:

"Särskilt för kvinnor är det viktigt att tvätta underlivet försiktigt och inte för ofta, så att inte huden och slemhinnorna i underlivet blir uttorkade. Uttorkning gör att man blir mer mottaglig för bakterieangrepp i bland annat urinvägarna.

Överdriven tvättning kan också orsaka klåda i underlivet. Det är då lätt att hamna i en ond cirkel. Ju mer det kliar, desto mer tvättar man sig och till slut blir huden uttorkad och kliar ännu mer. Duscha aldrig vatten upp i slidan."

1177.se:

"Flytningen är en del av kroppens infektionsskydd. Den ökar slemhinnornas motståndskraft mot bakterieangrepp och har en surhetsgrad, ett pH-värde, som minskar risken för att sjukdomsalstrande bakterier kan växa.

En normal flytning är oftast vit eller svagt gul och kan vara lite grynig. Den brukar lukta svagt och lite syrligt, ungefär som filmjölk luktar."

• Veladis
    Heavenly Divine skrev 2010-05-25 14:27:25 följande:
    Det e ta mig fan äckligt!! usch ...trodde det hörde till uppfostran att man lär sig tvätta underlivet var dag och byta underkläder men vad jag har förstått är det inte så...för mig obegripligt. En sak om man inte vill duscha hela kroppen varje dag men underlivet som sagt....aja
    Eftersom hälsovården rekommederar att man tvättar underlivet max 1-2 ggr dag, bara med vatten och endast i undantagsfall med intimtvål eller liknande, finns det säkert underliv som inte behöver tvättas varje dag.

Byta underkläder behöver väl inte nödvändigtvis höra ihop med tvättning?

Egentligen mår underlivet bäst utan underkläder.
Svar på tråden hur ofta duschar ni?