• MrsMurphy

Gigantiska myggbett

Hej!

Vill mest kolla läget och se om fler har barn som fått rätt rejäla blaffor av betten nu på vårkanten? Hur lindra/undvika?

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Svar på tråden Gigantiska myggbett
  • lövet2

Jag använder Vademecuum på myggbetten. En kompis använder kylbalsam och tycker det är bra. Brorsan kör med Salubrin, men den tycker jag stinker så förbaskat ...

• MrsMurphy
    lövet2 skrev 2010-05-22 21:10:48 följande:
    Jag använder Vademecuum på myggbetten. En kompis använder kylbalsam och tycker det är bra. Brorsan kör med Salubrin, men den tycker jag stinker så förbaskat ...
    Har du lagt märke till att det blivit eländigare blaffor nu på försommarenkvisten?

Till saken hör att imorse vaknaden lilltjejen (3 år efter sommaren) upp med ett totalt igenmurat öga och betten var som stora bölder. Vi ringde vårdguiden och de skickade oss till "lättakuten" där vi stöter på en till tjej med identiska blaffor och igenmurat öga. Läkaren sa att betten upplevs lite giftigare så här tidigt. Hemskickade med med instruktionerna att badda med alsolsprit och någon form av allergitablett. Nu har det dock inte blivit någon skillnad under dagen så nya tag imorgon. (ska återkomma då om ingen förbättring sker under morgondagen)

Min fundering var väl mest om fler drabbats lika hårt och upplevt detta? Helt bisarrt.

Ska dock testa kylbalsam inatt om det blir oroligt igen, tack för tipset!
  • lövet2
    MrsMurphy skrev 2010-05-22 21:42:26 följande:
    Har du lagt märke till att det blivit eländigare blaffor nu på försommarenkvisten?
    Jodå. Här sägs det att "tjälamoijen" (myggor som dyker upp medan tjälen är kvar i marken) är giftigare än andra myggor. Sanningen är nog hellre att kroppen inte har kvar någon motståndskraft mot myggor efter den långa vintern. Efter några myggbett, så reagerar inte kroppen lika häftigt längre. Det skulle också förklara varför turister ofta får större myggbett än infödda norrlänningar på somrarna ...

• MrsMurphy
    lövet2 skrev 2010-05-22 21:46:53 följande:
    Jodå. Här sägs det att "tjälamoijen" (myggor som dyker upp medan tjälen är kvar i marken) är giftigare än andra myggor. Sanningen är nog hellre att kroppen inte har kvar någon motståndskraft mot myggor efter den långa vintern. Efter några myggbett, så reagerar inte kroppen lika häftigt längre. Det skulle också förklara varför turister ofta får större myggbett än infödda norrlänningar på somrarna ...
    Det där har jag helt missat! Och jag är uppvuxen i jämtland, mitt starkaste minne därifrån är nog antagligen svärmarna av knotten dock. Hua!

Man blir bara så frustrerad, verkligen riktiga blaffor. Lite synd om stackaren också och jag undrar verkligen hur det kan sätta sig på ett öga också. Där syns inget bett så lite halvskumt känns det, men som vanligt så hänger nog allt ihop.
  • sarsparis

Jag själv är en känslighet mot myggbett och allgeri mot geting och bi stick. blir jag biten av en mygga vilket jag ofta blir är det  hyddrokortison som gäller, smörjer med den vanliga från apoteket och har även en som jag har på recept för riktigt stora blaffor. På ett öga kan man såklart inte smörja med kortison, då kan man få kortison i tablettform.  en gång har jag till och med varit tvugen att ta min kortisonspruta jag mot geting och bistick då jag blev illa biten på läppen av en mygga och jag börja svälla upp mycket.

Har men en känslighet mot myggbett är det inte ovanligt att man är känslig mot alla insektsbett, fortsätter det att bli blaffor av varje myggbett skulle jag råda er att uppsöka läkare för att göra ett test. Om blafforna i tex ögat inte blir bättre inom ett dygn uppsök läkare.

• Carrie

Sonen har fruktansvärda blaffor på både ben, rygg & mage! Har sett ngt litet svart kryp som verkar suga blod, jag har själv ont av detta. Brukar smörja med lite Xylocain för att lindra den värsta klådan.

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
Svar på tråden Gigantiska myggbett