Inlägg från: figurehead |Visa alla inlägg
  • figurehead

Aggressiv hund

logg81 skrev 2010-05-23 09:20:49 följande:
    Jag har en blandishane med det berömda hanhundsilskan. Han gör utfall och gör sig stor när man är på promenad och träffar på andra hanar... i synnerhet svarta hanar. Herregud!!! Man får vira kopplet runt första bästa stolpe för att man inte ska tappa honom. Vi kontaktade veterinär för vi var tvugna att ha en lösning ganska snabbt. Min mamma som går ut med honom mest är sjuk och vi ville inte att det skulle hända något. Vi hade tränat i 2 år utan större resultat... Han fick en hormonspruta. Det är samma hormoner som det är i katters p-sprutor. På en vecka märkte vi skillnad. Han reagerade mindre kraftigt. Nu knappt 2 månader efter sprutan så är han en ycket trevlig herre på promenaderna. Visst kommer det bakslag emellanåt när han träffar på någon extremt ful hanhund men han blockerar sig inte utan lyssnar och gör ett försök att bättra sig. Sprutan kostade 400 kr och räcker ett halvår. Sen får man ge en ny. Vi vill inte kastrera honom eftersom han är född med kulorna... Dessutom är det dyrare att kastrera än att ge sprutan. Jag rekommenderar att du rådfrågar en veterinär om denna hormonspruta. Även om det är en enkel väg ut så kanske den är lösningen...
    Det finns dock tyvärr lite kopplingar mellan hormoninjektioner och cancer. Jag skulle heller föreslå en kastrering om han inte ska användas i avel.
Svar på tråden Aggressiv hund