• LinaTed

Aggressiv hund

Nu börjar jag tröttna på våran hund. Eller igentligen har jag tröttnat för längesen men jag har alltid tänkt att med träning blir det bättre.
    Men det blir de inte...

Han har alltid varit aggressiv mot andra hundar. När vi är ute på promenad och möter en hund så kastar han sej emot hunden å gör utfall, skäller å morrar som en galning å visar tänderna. Näe jag tar tag i han för att lugna honom så morrar han åt mej å visar tänderna. Jag försöker trycka ner honom å lägga honom på rygg för att han ska bli underlägsen men de är omöjligt. Han är stark och morrar bara ännu mer åt mej. Han hotar verkligen med att bita mej,och det har han gjort oxå. Så nu för tiden vågar jag knappt röra han när han får sina anfall för jag är rädd att bli biten igen. Det är inge nafs vi snackar om då alltså, utan ett riktigt bett. Sist gick det hål och jag fick ett sjujävla blåmärke. Då tog jag inte ens tag i han utan ryckte bara till i kopplet.

Han är inte alltid så... vissa gånger kan de gå bra när vi möter en hund, tex småhundar kan gå bra. Men stora hundar funkar inte. Han biter mej ju såklart inte hela tiden heller för då skulle vi ju såklart inte ha honom kvar, men det har hänt 2-3 gånger iaf och det är 2-3 gånger för mycket.

Idag fick vi besök av nåra med hund, vi släppte ihop dom för att dom skulle få bekanta sej. Det brukar gå bättre när han och den andra hunden är lösa. Det gick bra först, men han morrade en hel del å reste ragg. Efter nån timme trodde vi att de va lugnt med då small de å dom började slåss, de va då MIN hund som började.

Den andra hunden visade inte alls nå intresse för att bråka eller så men min hund verkligen tigger om stryk.

Och så en till sak... Han gör utfall mot cyklande och springande människor.... ibland... inte jämt men ibland, nåra gånger har de hänt. Tex förra sommaren när vi satt ute. Han satt fast, trodde jag, men tydligen så hade kopplet lossnat. Då kommer min granne förbi cyklande och då får han ett anfall å bara kutar rakt ut mot cykeln och börjar jaga min granne, morrar å visar tänder.

Idag va vi ute men honom, min sambo höll kopplet, vi satt på en gräsmatta å hunden låg å vilade, så kom en kille joggande förbi å hunden reste sej direkt å stack. Min sambo hann inte reagera så han tappade ju kopplet å hunden efter killen, skällande å morrande och hoppade å högg mot hans ben. Han högg inte killen nu men han högg lixom i luften.

Vad fan är de för fel på våran hund!?!?! Vad ska vi göra? Vi kan inte ha de så här.
    Han är 6 år gammal och vi har haft honom sen han va valp.

Vi har verkligen försökt vänja han vid andra hundar, vi har verkligen tränat, men de hjälper inte.

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden Aggressiv hund
  • hmcc

Ni har tränat helt vansinnigt fel.

Att lägga en hund på rygg GÖR den aggresiv eftersom att han tappar förtroendet för er.

Har han blivit utsatt för detta i 6 ¨år är det inte alls konstigt att han beter sig som han gör, tvärtom ni visar honom att ni är osäkra och han får ta allt ansvar på sina axlar.

En annan sak, släpp inte ihop hundar, mina får inte leka med andra, det finns ingen anledning, det visar att ni inte vågatr möta den andra hunden själva och låter er flockmedlem ta hand om det.

Det är NI som ska skydda HONOM och inte tvärtom.

Ni behöver hjälp av nån som kan hund så ni får ändrat ert beteende innan han blir ännu mer otrygg och måste ta hand om flocken så illa att han biter någon ordentligt.

• dezibel

Jag tycker inte alls det låter som en aggressiv hund utan en osäker hund som tagit på sig att skydda "flocken" från främlingar.

Sluta tryck ner honom det löser ingenting. En osäker hund behöver bygga självförtroende och tillit och det raserar du varje gång du trycker ner honom, klart han försvarar sig. Försök att avleda istället, bygg upp eran kommunikation så du kan läsa honom.

Du skriver att ni tränar. Vad tränar ni och hur aktiverar ni honom om dagarna förutom promenader?

Det låter som ni hamnat i ett ekorrhjul som du inte klarar av att träna bort själv. Ta kontakt med en kunnig privatinstruktör innan problemen förvärras.
    Och glöm inte bort att det är aldrig hundens fel  ;)

• Zezana

Min första fråga: Vad är det för ras på hunden ?

Det låter verkligen som att ni behöver proffisionell hjälp med vovven, tänk om det är ett barn han ger sig på nästa gång ? VAD är det ni tränar & vad gör ni med vovven om dagarna ? Många frågor blir det, men tror jag väntar på att få veta vilken ras det är innan jag fortsätter

• Kinya

Jag håller med de som redan svarat och undrar som Zezana vilken ras det är.

• logg81

Jag har en blandishane med det berömda hanhundsilskan. Han gör utfall och gör sig stor när man är på promenad och träffar på andra hanar... i synnerhet svarta hanar. Herregud!!! Man får vira kopplet runt första bästa stolpe för att man inte ska tappa honom.

Vi kontaktade veterinär för vi var tvugna att ha en lösning ganska snabbt. Min mamma som går ut med honom mest är sjuk och vi ville inte att det skulle hända något. Vi hade tränat i 2 år utan större resultat...

Han fick en hormonspruta. Det är samma hormoner som det är i katters p-sprutor.
    På en vecka märkte vi skillnad. Han reagerade mindre kraftigt. Nu knappt 2 månader efter sprutan så är han en ycket trevlig herre på promenaderna. Visst kommer det bakslag emellanåt när han träffar på någon extremt ful hanhund men han blockerar sig inte utan lyssnar och gör ett försök att bättra sig.

Sprutan kostade 400 kr och räcker ett halvår. Sen får man ge en ny.
    Vi vill inte kastrera honom eftersom han är född med kulorna... Dessutom är det dyrare att kastrera än att ge sprutan.

Jag rekommenderar att du rådfrågar en veterinär om denna hormonspruta. Även om det är en enkel väg ut så kanske den är lösningen...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Godot

Glöm inte att alltid, alltid, alltid uppmuntra det GODA beteendet. :)

Om ni ser en annan hund (cyklist eller vad det nu kan vara ) och börjar tänka på att er hund kan göra utfall - då spänner ni er omedvetet och detta plockar er hund upp. 
    Ni förstärker alltså hundens beteende. Ni måste förmedla lugn. 
    Kolla in "Mannen som talar med hundar" - Den snubben jobbar med unga och gamla, små och stora hundar (och deras ägare). Han har många bra tips och praktiska råd.
    Lycka till! 
  • figurehead
    logg81 skrev 2010-05-23 09:20:49 följande:
    Jag har en blandishane med det berömda hanhundsilskan. Han gör utfall och gör sig stor när man är på promenad och träffar på andra hanar... i synnerhet svarta hanar. Herregud!!! Man får vira kopplet runt första bästa stolpe för att man inte ska tappa honom. Vi kontaktade veterinär för vi var tvugna att ha en lösning ganska snabbt. Min mamma som går ut med honom mest är sjuk och vi ville inte att det skulle hända något. Vi hade tränat i 2 år utan större resultat... Han fick en hormonspruta. Det är samma hormoner som det är i katters p-sprutor. På en vecka märkte vi skillnad. Han reagerade mindre kraftigt. Nu knappt 2 månader efter sprutan så är han en ycket trevlig herre på promenaderna. Visst kommer det bakslag emellanåt när han träffar på någon extremt ful hanhund men han blockerar sig inte utan lyssnar och gör ett försök att bättra sig. Sprutan kostade 400 kr och räcker ett halvår. Sen får man ge en ny. Vi vill inte kastrera honom eftersom han är född med kulorna... Dessutom är det dyrare att kastrera än att ge sprutan. Jag rekommenderar att du rådfrågar en veterinär om denna hormonspruta. Även om det är en enkel väg ut så kanske den är lösningen...
    Det finns dock tyvärr lite kopplingar mellan hormoninjektioner och cancer. Jag skulle heller föreslå en kastrering om han inte ska användas i avel.
  • logg81
    figurehead skrev 2010-05-23 09:45:42 följande:
    Det finns dock tyvärr lite kopplingar mellan hormoninjektioner och cancer. Jag skulle heller föreslå en kastrering om han inte ska användas i avel.
    Hormoner är självklart ett risktagande. Däremot är denna spruta vårt bästa alternativ.
    Men att sövas är ett risktagande, infektionsrisken efter en kastrering är ett risktagande. Ja allt är ett risktagande...

Man bör rådfråga sin veterinär om det är passande för ens egna hund innan man bestämmer sig.
    Det finns ju chip-kastrering oxå men det har jag blivit avrådd från. Både av veterinär och hundägare...
  • hmcc
    logg81 skrev 2010-05-23 09:57:20 följande:
    Hormoner är självklart ett risktagande. Däremot är denna spruta vårt bästa alternativ. Men att sövas är ett risktagande, infektionsrisken efter en kastrering är ett risktagande. Ja allt är ett risktagande... Man bör rådfråga sin veterinär om det är passande för ens egna hund innan man bestämmer sig. Det finns ju chip-kastrering oxå men det har jag blivit avrådd från. Både av veterinär och hundägare...
    TS ska veta också att det är VÄLDIGT få hundar där hormonsprutorna fungerar.

En kastreing är alltid det bästa, det minskar också risken för cancer.

I längden är det billigare att göra det ordentligt och inte spruta i en massa hormoner.

Nu tror jag inte det är huvudproblemet i ts fall utan den hunden har (enligt vad som går att utläsa )blivit helt galet behandlad så han behöver hjälp från en hundkunnig som kan ändra mattes och husses beteende.
  • logg81
    hmcc skrev 2010-05-23 10:04:22 följande:
    TS ska veta också att det är VÄLDIGT få hundar där hormonsprutorna fungerar. En kastreing är alltid det bästa, det minskar också risken för cancer. I längden är det billigare att göra det ordentligt och inte spruta i en massa hormoner. Nu tror jag inte det är huvudproblemet i ts fall utan den hunden har (enligt vad som går att utläsa )blivit helt galet behandlad så han behöver hjälp från en hundkunnig som kan ändra mattes och husses beteende.
    Oj... jag fick bra statistik på sprutan hos veterinären. Det var en av anledningarna till att jag tog den...

Men men... Det var bara ett alternativ.
    Jag ser det som en fördel eftersom det har gett oss ett halvårs lugn träning istället för flera års icke säker träning. Och när hormonerna går ur kroppen har vi hunden kvar som han är född... Hur ska jag uttrycka mej... hmm... Vi pasuade lite i hans drifter för att ha en trygg träning

Rätt träning och kunskap är självklart grundstenen i hundägeriet
Svar på tråden Aggressiv hund