LinaTed skrev 2010-05-23 13:52:27 följande:
Jag ska nog klargöra nåra saker... vi trycker inte ner honom varje gång. Har absolut inte gjort så i 6 år utan bara nån enstaka gång. jag har sett på olika hundprogramm att de har gjort så och såklart trott att vi gjort rätt... men tydligen inte. Trodde att hunden blev underlägsen då? För nu är de ju helt klart att han tror att det är han som är kung i huset å bestämmer....Och som ni säger så, ja, han är väl säkert väldigt osäker. Men varför? Min sambo kan bli spänd på promenader om de kommer en hund, men jag är helt avslappnad å lugn. Jag brukar inte bry mej utan bara vara som vanligt å bara gå, oftast går de bra, men min sambo, eller min svärmor brukar tex börja dra i kopplet och svärmor säger alltid åhhh titta vilken fin vovve...bla bla... å då blir han tokig!!! Jag har sagt åt dom att låsas som ingenting å bara gå som vanligt, inte dra i kopplet å inte säga nånting, men dom lyssnar inte. Det går ju bra när jag gör så, så då borde de väl funka för dom med?ibland får han ju sina anfall ändå.. och det är klart att jag blir arg då. jag har inge tålamod nu för tiden när jag är gravid plus att jag alltid har min dotter med i vagnen så det är inte lätt att hålla reda på en rasande hund plus en vagn. Inte kan jag stanna å parkera vagnen heller för då blir han ju ännu mer rasande, vi måste gå förbi fort så den andra hunden försvinner å de är inte lätt med en vagn i ena handen å en hund som kastar sej ut å flyger i luften i den andra...Det är en mellanstor hund, en blandras mellan beagle å tibetansk spaniel. Inte stor men inte jätte liten heller. Han är stark som en oxe. Väldigt kompakt med massa
muskler.Ni undrar hur vi tränar... ja nu tränar vi ju inget speciellt utan bara på att han ska vänja sej och bli bättre på att träffa andra hundar. Vi har gått lydnadskurs med honom och förut en valpkurs. Han har fått prova på agility och spår oxå. Spår var han väldigt duktig på och gillade det. Men som sagt eftersom vi har barn nu och min sambo jobbar hela tiden så blir de inte mycke tid över till sånt just nu.Han är mycket ute på landet hos min svärmor. Hon har en stoooooooor gård med massa mark, massa ängar å åkrar som han springer lös på. Han är där väldigt ofta så visst gör han av med sin energi.När han är hemma så går vi promenad minst 4 gånger om dagen och då ungefär 20 min åt gången, en av promenaderna brukar bli lite längre, upp mot en timme, plus att han får vara mycket lös på gården oxå. Ibland på kvällen eller så kan de bli en snabbis bara.Han är ju väldigt lugn å snäll annars
Att trycka ner honom en gång är en gång för mycket och precis som du säger så gör dom så på tv så du är absolut inte ensam om att tro att det är rätt.
På 70-talet trodde man på den metoden men utvecklingen har gått framåt.
Du har 2 väldigt svåra raser i din hund, bägge är kända för att ha väldigt mycket egen vilja så man behöver vara extremt konsekvent med en sån hund.
Det bästa är att ta hjälp av någon som kan se er "live" ihop så dom vet vart dom ska göra förändringar.
Att hunden beter sig olika beroende vem som går med den är helt normalt, hundar känner av hur vi är och anpassar sig därefter så även om någon inte kan eller vill föröndra sig så behöve det inte betyda att han blir sämre ihop med dig.