Inlägg från: SimoneEnomis |Visa alla inlägg
  • SimoneEnomis

Aggressiv hund

Mickaelablondiie skrev 2010-08-10 10:57:09 följande:
    Det är inte tal om fel uppfostran på hunden, det är tal om hur ni har gjort med honom.. 
    jag har själv en hund på snart ett år, han gillar heller inte andra hundar ..
    att lägga hunden på rygg & kolla den i ögonen & säga till den skarpt är det man ska göra, för att visa hunden "Lita på mig men det är fortfarande jag som bestämmer" att han drar & så mot cyklister/joggande personer kan vara att ni inte har vänjt honom när han var valp, man måste vara bland mycket hundar, mycket bilar, mycket cyklar vara bland mycket folk, annars förstår inte hunden riktigt ..
    jag har väldigt mycket erfarenhet, bor du nära jönköping skulle jag jätte gärna hjälpa dig med hunden, att visa dig underlägsen eller rädd för hunden är det värsta du kan göra..
    då blir det bara värre & värre, min hund går inte heller ihop med andra hundar, men han ska vänja sig vid andra hundar, jag har en kompis som också är väldigt bra på andra hundar! så fel uppfostran är det inte!! 
    Vad är det för ras?

Hur man gör med en hund och hur man uppfostrar en hund är helt och hållet samma sak, som du uppfostrar en hund blir den. Du skriver att du har erfarenhet av hundar, vilket jag ser till en viss del. Att trycka ner en hund för att denna skall känna sig underlägsen, stämmer till en viss del. Även om det är en "thing" från 70-talet. Denna metod stämmer OM man gör den på rätt sätt, och bara använder den när den ska använads. Detta är ett svårt val för oerfarna hundägare. MEN du skriver att hunden skall känna smärta för att lära sig att den gör fel, STÄMMER EJ!! Detta är djurplågeri. En hund skall tränas på rätt sätt, där det ej förekommer Våld, skrik, eller obehagliga tilllbehör. Om man tränar en hund med våld och smärta, gör detta mera ont än gott. Det du skriver om att en hund skall vänja sig vid andra hundar, som att ta med den i till staden, är korrekt. MEN inte om hunden är valp, eller för ung. Då kan den ta emot mer som negativt och sedan visa aggresivation mot just tex, cyklister. En valp har lättare för att ta emot som unghund, och blir LÄTT skrämd. Som du skrev att du hjärna hjälper denna hund är nog ingen bra ide. Läs på lite och gå en utblidning så kanske du kommer upp i samma grad som jag.
Svar på tråden Aggressiv hund