Inlägg från: josu |Visa alla inlägg
  • josu

Aggressiv hund

Usch ts, förstår att det måste vara jobbigt och du ska så klart inte behöva ha det såhär. Många verkar ha problem med just hundmöten och det finns massor av olika sätt att hantera problemet.

En del lägger eller sätter hunden på lagom avstånd och lägger en godis framför hunden. Tanken är att avleda och ge hunden en annan uppgift än att vara förbannad på den mötande hunden.
    Man kan också skvallerträna, du kan googla det. Om du lyckas får du en hund som tittar på dig vid hundmöten.
    En del tillrättavisar hunden och använder negativ förstärkning, något som många idag tycker är ganska omodernt.
    Vi har använt klicker vid hundmöten och haft framgång med det, men då har vår hund aldrig visat ilska eller rädsla.

Som många skriver kan en del av lösningen vara aktivering som höjer självförtroendet, och förbättrar er kontakt. Att gå en kurs eller ta hjälp av ett proffs kan också vara en lösning. Jag tror att ni kan arbeta bort det, men om jag var er skulle jag börja med att ge min hund en "paus". Inled med att under en period helt undvika hundmöten, när ni ser en hund byt riktning. Försök få lite distans till problemet, hitta sedan en metod och använd denna konsekvent, jag förespråkar vamt metoder som bygger på posetiv förstärkning.              

Svar på tråden Aggressiv hund