• Tårtsmulan

Flyga själv med 4 små barn?

Hej! Finns det regler om hur många barn man får åka själv med? Maken ska ev. på utlandsjobb till Indonesien och ev. kan jag och barnen möta upp för en gemensam semester efteråt.

Resan är alltså lååååång, till Indonesien och vi har fyra barn som är 1 år, 3 år, 4 år och 6 år när resan är aktuell och jag åker alltså själv med barnen dig och tillsammans med make och barn hem. Går/får man det?

• Svar på tråden Flyga själv med 4 små barn?
  • Mama Africa

Det får du ju såklart kolla med flygbolaget, men jag TROR att enda begränsningen är att du får ha max ett barn som är under 2 år, dvs inte har egen plats. De som har egna stolar borde inte spela någon roll, men är som sagt inte helt säker.

• evaoregon
    Mama Africa skrev 2010-05-22 22:22:02 följande:
    Det får du ju såklart kolla med flygbolaget, men jag TROR att enda begränsningen är att du får ha max ett barn som är under 2 år, dvs inte har egen plats. De som har egna stolar borde inte spela någon roll, men är som sagt inte helt säker.
    Jag tror samma! 
  • ysteresther

jag har sett pa en del flygbolag att det ar max 2 barn per vuxen. kan ha fel, och alder kan spela in.. ring o kolla emd det bolad du tanker flyga emd!

• evaoregon

Jag kan ju berätta att jag känner mammor som flugit själva med tre eller fler barn så om det finns någon regel om att man bara får ha två barn med sig så måste det gälla enbart ett fåtal bolag.

• Tårtsmulan

Tack så jättemycket för era svar! Ska ringa till några flygbolag och kolla imorgon. Mest orolig är jag för hur jag ska klara av alla fyra busungar, inklusive mellanlandningar och sådant... Ett-åringen vill ju gärna klättra både högt och lågt : )

• Mama Africa
    Tårtsmulan skrev 2010-05-23 16:27:22 följande:
    Tack så jättemycket för era svar! Ska ringa till några flygbolag och kolla imorgon. Mest orolig är jag för hur jag ska klara av alla fyra busungar, inklusive mellanlandningar och sådant... Ett-åringen vill ju gärna klättra både högt och lågt : )
    Haha, ja, det kan jag verkligen förstå! Så lite bagage som möjligt, bärstol till den minsta, mutor till de äldre och en stor portion tålamod kanske kan vara bra att ta med sig... :)
  • evaoregon
    ysteresther skrev 2010-05-23 00:19:20 följande:
    jag har sett pa en del flygbolag att det ar max 2 barn per vuxen. kan ha fel, och alder kan spela in.. ring o kolla emd det bolad du tanker flyga emd!
    Nu har jag kollat runt på nätet och de enda restriktioner som jag hittat är att man bara får ha ett barn under 2 år i knäet per vuxen (skulle väl knappast gå med fler heller) så en vuxen får köpa vanlig biljett till de andra barnen om de har mer än ett barn under 2 år.  Plus att man med easyJet (och säkert med fler bolag) måste ha en vuxen på 10 barn (gäller väl klassresor och dylikt, gissar jag). 

Med vilka flygbolag har du sett att man bara får ha 2 barn per vuxen?
  • evaoregon
    Mama Africa skrev 2010-05-23 16:28:31 följande:
    Haha, ja, det kan jag verkligen förstå! Så lite bagage som möjligt, bärstol till den minsta, mutor till de äldre och en stor portion tålamod kanske kan vara bra att ta med sig... :)
    Ja, det kan nog behövas!  Jag har haft fullt upp när jag flugit ensam med två barn, men då var det mellanlandning och långflygning och det gick!
  • Wagram

Aven om det ar tillatet sa skulle jag nog av ren sjalvbevarelsedrift lata bli. Jag har precis flygit fran Frankrike till USA ensam med tva barn (snart fem och snart tva) och det gick men var valdigt jobbigt. Jag kan inte ens tanka mig hur det skulle vara med ytterligare tva. Har man tur far man hjalp av flygpersonal och andra resenarer, men det ar ju ingenting man kan rakna med. Bara att ga pa toaletten blir ett helt foretag! Behover du dessutom byta flyg blir det annu krangligare. Finns det ingen som kan folja med dig och hjalpa dig?

• evaoregon
    Wagram skrev 2010-05-29 17:50:25 följande:
    Aven om det ar tillatet sa skulle jag nog av ren sjalvbevarelsedrift lata bli. Jag har precis flygit fran Frankrike till USA ensam med tva barn (snart fem och snart tva) och det gick men var valdigt jobbigt. Jag kan inte ens tanka mig hur det skulle vara med ytterligare tva. Har man tur far man hjalp av flygpersonal och andra resenarer, men det ar ju ingenting man kan rakna med. Bara att ga pa toaletten blir ett helt foretag! Behover du dessutom byta flyg blir det annu krangligare. Finns det ingen som kan folja med dig och hjalpa dig?
    Jag får nog hålla med, speciellt eftersom det gäller små barn.  Om det finns någon som kan följa med och hjälpa till så vore det ju toppen!  Annars skulle jag i alla fall försöka välja flyg med så få byten som möjligt.  Kanske kan man ta med en hjälpsam tonåring som sedan också kan vara barnvakt på plats eller någon släkting eller vän kan följa med? 

Jag håller med om att man inte kan räkna med att få hjälp.  Jag har råkat hamna på flyg med flygpersonal som var stressad och knappt synts till så då fanns det ingen möjlighet till hjälp alls.  Sedan kan man också ha oturen och hamna bredvid medpassagerare som inte kan engelska eller som inte alls gillar barn och då finns det ingen som helst hjälp att få där heller.  {#lang_emotions_frown}
Svar på tråden Flyga själv med 4 små barn?