• Tårtsmulan

Flyga själv med 4 små barn?

Hej! Finns det regler om hur många barn man får åka själv med? Maken ska ev. på utlandsjobb till Indonesien och ev. kan jag och barnen möta upp för en gemensam semester efteråt.

Resan är alltså lååååång, till Indonesien och vi har fyra barn som är 1 år, 3 år, 4 år och 6 år när resan är aktuell och jag åker alltså själv med barnen dig och tillsammans med make och barn hem. Går/får man det?

• Svar på tråden Flyga själv med 4 små barn?
  • southernbelle
    Madicken skrev 2010-06-09 21:03:14 följande:

Jag tror fortfarande att rätt inställning är vad som behövs för att klara en sådan resa.

Om TS har 4 barn som helt plötsligt skulle springa åt varsitt håll så skulle hon inte ens tänka tanken att åka 4 barn till Indonesien själv. Har man en liten "rymmare" så finns det en sele med tillhörande koppel att köpa. Om ett barn bajsar på sig så går man allihop in i en handikapp toalett och byter. För att barnen inte ska springa omkring i planet kan man låta bli att ge dem socker innan. Man kan ha en liten utmattningslek innan planet lyfter. De kommer med stor sannolikhet att sova på planet som går till Indonesien eftersom de flesta plan mot asien går på natten. Värre blir det på vägen hem men då är de ju 2 vuxna.
    Om man inte kan tänka sig att gå på toaletten allihop samtidigt, ha sele/koppen på ett eller flera barn, planera olika scenarier i förväg så ÅK INTE. Tror TS att allt kommer att gå åt skogen så ÅK INTE.
    southernbelle skrev 2010-06-09 13:32:07 följande:
    Jag måste nog hålla med Kitty och Evaoregon här och säga att det blir nog ett riktigt projekt att flyga själv med 4 barn. Jag flyger ganska mycket själv med min 1 1/2 åring och det känns som ett projekt ibland
    Har man 4 barn så är hela ens vardag ett stort projekt. Jag tror inte att det kommer att komma som en överraskning för TS att flyga med 4 barn blir både stressigt och jobbigt.  

Några tips till TS om du bestämmer dig för att åka:
    - Se till att boka "baby cot" som är en liten korg som fästs fast i en vägg. Där kan 1-åringen ligga om han/hon väger under 10 kg. Sen sitter ni andra 4 bredvid varandra med världens benutrymme. Ni kommer även ha nära till toaletterna som ligger precis runt hörnet.
    - Finns det inga trevliga flygvärdinnor i närheten så kalla på en (finns en knapp i taket). Om det inte finns någon hjälpsam flygvärdinna så finns det säkert någon trevlig medresenär som kan hjälpa till att hålla koll på barnen i någon minut. Våga fråga! Jag fick många erbjudanden om hjälp (trots att jag bara hade 3 barn och flög till Prag ;-P )
    - Sätt så många barn du kan på en bagagevagn och kör dem när du mellanlandar. Har du ont om tid så kontakta en flygvärdinna så hjälper de er. Flygbolagen vill hemskt gärna att ni kommer med ert anslutande flyg.

Som någon skrev, du känner dina barn bäst och vet hur mycket du orkar med. Även om flygresan kommer att gå galant så kommer du mentalt vara utmattad men det kommer det förhoppningsvis vara värt.

och TS... det är ok att muta barnen i såna lägen! Lycka till!!!
    En resa till Prag och en långflygning är inte riktigt samma sak. Jag tycker inte det är flygvärdinnornas jobb att hjälpa till med barn så jag tycker inte man kan räkna med att få hjälp av dem. Att räkna med att barn sover är väldigt naivt då mitt barn aldrig har sovit på en nattflygning och han brukar inte direkt vara det enda vakna barnet på nattflygningarna.
    Om man skall byta plan två gr så är tyvärr risken ganska stor att det blir några förseningar och då står man där med fyra barn coh ett missat plan.
    Ingen flygvärdinna har någonsin hjälp mig med en connection flight utan man har fått springa själv med bebis och packning.

Som jag skrev så känner TS sina barn bäst själv och vad hon klarar, det är bara bra om hon har i sinnet att hon nog inte kan ta hjälp från andra förgivet (även om många är hjälpsamma) och flyga själv med packning för fyra barn är som sagt ett projekt!
  • Wagram

Några tips till TS om du bestämmer dig för att åka:
    - Se till att boka "baby cot" som är en liten korg som fästs fast i en vägg. Där kan 1-åringen ligga om han/hon väger under 10 kg. Sen sitter ni andra 4 bredvid varandra med världens benutrymme. Ni kommer även ha nära till toaletterna som ligger precis runt hörnet.
    - Finns det inga trevliga flygvärdinnor i närheten så kalla på en (finns en knapp i taket). Om det inte finns någon hjälpsam flygvärdinna så finns det säkert någon trevlig medresenär som kan hjälpa till att hålla koll på barnen i någon minut. Våga fråga! Jag fick många erbjudanden om hjälp (trots att jag bara hade 3 barn och flög till Prag ;-P )
    - Sätt så många barn du kan på en bagagevagn och kör dem när du mellanlandar. Har du ont om tid så kontakta en flygvärdinna så hjälper de er. Flygbolagen vill hemskt gärna att ni kommer med ert anslutande flyg.

Som någon skrev, du känner dina barn bäst och vet hur mycket du orkar med. Även om flygresan kommer att gå galant så kommer du mentalt vara utmattad men det kommer det förhoppningsvis vara värt.

och TS... det är ok att muta barnen i såna lägen! Lycka till!!!
    Har du varit pa ett langflyg nagon gang? Det har jag, bade med och utan barn, och det brukar inte ga till sa som du beskriver.

Nagon baby cot finns inte alltid tillganglig, sa det vill till at man har tur for att fa en sadan. Oftast kan man inte heller boka en i forvag, utan far veta forst ombord pa planet om man far en eller inte.

Det ar inte flygvardinnornas jobb att ta hand om barn, och det ar viss skillnad att halla koll pa ett-tva barn och tre eller fyra. Ivilket fall ar det absolut ingenting man kan rakna med.

Aven om barnen inte atit socker innan och inte ar rymningbenagna vet man aldrig hur de reagerar pa tidsomstallning och en ovan situation. Det jobbigaste ar nasta att ga igenom sakerhetskontrollen, for da vill de helst att man skall ga en och en (aven barnen om de kan ga) och det ar svart att ha koll pa bade handbagage och barn samtidigt. Maste man dessutom ta av sig skorna och visa upp vatskor blir det extra "roligt". I en sadan situation har jag ALDRIG fatt hjalp av nagon (jag tror for ovrigt att de som jobbar dar inte far ta i vaskorna for att inte bli anklagade for att ha placerat nagot dar). Vid en mellanlandning intraffar garna detta mitt i natten, och vill barnen inte samarbeta (eller ens vakna) hjalper inte varldens basta installning till!

Det ar inte alltid det finns bagagevagnar tillgangliga och i vilket fall far man inte ta dem genom metalldetektorerna. Flygvardinnorna eskorterar vanligtvis inte manniskor till flygen och struntar vanligtvis i om man missar planet eller inte.
  • julmusten

Hahaha, jag tanker pa ett avsnitt av John and Kate plus 8 nar de flyger fran PA till CO, (en 4 timmar lang flygning kanske).

De var tva vuxna, och en kompis pa 8 barn, men det hjalpte foga. Planet blev forsenat och de fick sitta i flygplanet i flera timmar innan de kom ivag. Vid ett tillfalle sa grat alla barnen samtidigt. Ahhh, total mardrom...

• evaoregon
    southernbelle skrev 2010-06-10 00:54:31 följande:
    Ingen flygvärdinna har någonsin hjälp mig med en connection flight utan man har fått springa själv med bebis och packning.
    Jag kan bara hålla med.

Oftast är det väl också så att flygvärdinnorna jobbar på en flygning (om den är lång) och sedan är deras arbetsdag slut?  Vem vill ägna fritiden åt att hjälpa passagerare att hinna i tid till nästa flygning? Även om flygbolagen vill att man kommer med sitt flyg så tror jag knappast att flygvärdinnorna hjälper till med det.
  • Wagram

Inte ens "handikapptoaletten" pa planet kan for ovrigt hysa fyra barn och en vuxen. Vad menar du med att man skall ha sele eller koppel pa barnen om man inte kan ga med alla pa toaletten samtidigt (vilket alltsa ar omojligt, med tva gar det, men da ar det trangt) skall man binda fast barnen i kopplet utanfor toaletten da, eller vad hade du tankt dig?? Harlig resa det kommer att bli for barnen!

• evaoregon
    Wagram skrev 2010-06-10 01:09:46 följande:
    Inte ens "handikapptoaletten" pa planet kan for ovrigt hysa fyra barn och en vuxen. Vad menar du med att man skall ha sele eller koppel pa barnen om man inte kan ga med alla pa toaletten samtidigt (vilket alltsa ar omojligt, med tva gar det, men da ar det trangt) skall man binda fast barnen i kopplet utanfor toaletten da, eller vad hade du tankt dig?? Harlig resa det kommer att bli for barnen!
    Ja, toaletterna på flygplanen är ju väldigt små.  När jag gått in för att hjälpa ETT barn där så har det varit  så trångt att man knappt kan röra på sig...
  • southernbelle
    evaoregon skrev 2010-06-10 01:19:22 följande:
    Ja, toaletterna på flygplanen är ju väldigt små.  När jag gått in för att hjälpa ETT barn där så har det varit  så trångt att man knappt kan röra på sig...
    Det mest underbara är när det barnet man får plats med fingrar i allt äckel på toan!

Jag trodde jag skulle spy i somras när sonen fingrade i nåt riktigt äckligt när vi var på toan
  • LAMadde
    Tårtsmulan skrev 2010-05-22 22:15:43 följande:
    Hej! Finns det regler om hur många barn man får åka själv med? Maken ska ev. på utlandsjobb till Indonesien och ev. kan jag och barnen möta upp för en gemensam semester efteråt.

Resan är alltså lååååång, till Indonesien och vi har fyra barn som är 1 år, 3 år, 4 år och 6 år när resan är aktuell och jag åker alltså själv med barnen dig och tillsammans med make och barn hem. Går/får man det?
    Jag tycker du är helt galen om du åker själv med 4 barn. Jag (som alla i andra tråden nu haha) har åkt flera ggr med ETT barn mellan californien och sverige. Det är INTE roligt och man är helt slut när man väl kommer fram. Jag ska ha bebis nr.2 om någa veckor och jag kommer nog inte åka ensam med båda barnen förrens dom är äldre. Flyget kan kanske vara ok om du har barn som lyssnar? Du kan ha dvd spelare.etc. Men bytena är det som kan vara jobbigt + att dina flygningar är oootroligt långa. Har ni flugit tillsammans förut (med eller utan pappa)? Hur gick det? Om jag vore du skulle jag absolut betala lite extra för att få med mormor/farmor/kompis så ni har 2 barn var.
  • Resande

Jag skulle inte flyga själv med fyra barn! Jag tyckte det var jobbigt nog att flyga till Australien (från Sv) med ett barn när vi var två vuxna! Även om det skulle funka ok på själva flygningen och man t.o.m skulle ha tur att barnen sover så är det en mardröm på flygplatsen. Packa upp allt vid säkerhetskontrollen, ta av alla skorna och sen få med sig allt och alla är ju en mardröm. Jag tycker det är tufft med bara ett barn och med minimalt handbagage. Reser man själv med fyra barn så behöver man ju släpa med en hel del extra kläder, tilltugg och pyssel så någon lätt packning kan man ju knappast få med sig. 

Jag har även rest kortare sträckor ensam med sonen och vi har aldrig blivit erbjuda någon hjälp. Flygvärdinnorna erbjöd inte ens hjälp för att sätta fast sonen i bältet utan tog för givet att jag rest förut och visste hur jag skulle göra.  

Det spelar ingen roll om man inte ger barnen något socker, blir de övertrötta och hungriga så kan de bli speedade ändå och det är inte kul att ta i 20+ timmar...

Om du ändå skulle bestämma dig för att åka så kolla upp om du ens får ha med dig så många barn själv. Ni kanske inte har möjlighet att ens sitta brevid varandra eftersom en vuxen person har svårt att ta hand om fyra barn. Jag skulle definitivt försöka få med mig någon som hjälper till under resan! Lycka till vad du än bestämmer dig för.  

• evaoregon
    Resande skrev 2010-06-10 10:30:30 följande:
    Om du ändå skulle bestämma dig för att åka så kolla upp om du ens får ha med dig så många barn själv. Ni kanske inte har möjlighet att ens sitta brevid varandra eftersom en vuxen person har svårt att ta hand om fyra barn. Jag skulle definitivt försöka få med mig någon som hjälper till under resan! Lycka till vad du än bestämmer dig för.  
    Ja, en mamma som jag känner flög ensam med tre barn mellan USA och Sverige och de fick platser på olika ställen i planet!  Hon fick till slut fixat det så en man fick byta plats.  Mannen ville först inte alls flytta på sig (han satt bra där han satt!), men gjorde det efter att andra medpassagerare reagerade.
  • evaoregon

- Se till att boka "baby cot" som är en liten korg som fästs fast i en vägg. Där kan 1-åringen ligga om han/hon väger under 10 kg.
    Det är inte enbart vikten som spelar in där för när min dotter var ganska exakt ett år så fick vi en bassinett  och den fungerade inte alls för dottern.  Hon var alldeles för rörlig och höll på att trilla ur!  Rynkar på näsan

Man kan inte heller räkna med att få en bassinett även om man har förbeställt en.  Med sonen förbetällde jag en då han var 9 månader och jag flög ensam med honom, men jag fick varken bassinett, förbeställda platser eller förbokad specialmat.  Rynkar på näsan
  • Kajak

TS
    Åka o ha kul!!!

Jag har 4 barn.. men ett par år yngre än det du har. (4år, snart 3 år, 1,5år o 2 veckor)

6årig o 4 årig kan jälpa dig med att hålla ögon på yngre.
    Dom är i den ålder dom vill hjälpa till.

Så jag tror det går bra!
    Visst det blir en jäkla projekt! men du klarar det!

Kanske har du typ av sele så du kan bära den 1årig medan du o 3 barn byter flygplan? eller använder en bagagevagn
    Men säg gärna till då du ska boka biljetter o berätta att du är helt ensam med 4 barn o fråga om man kan få lite hjälp från flygvärdinnor.

ELLER

Under flygresa kan du prata med så många folk du kan så du kan få lite hjälp?

Man vet ju aldrig, våga be om hjälp.
    Jag är säker på att folk runt dig vill hjälpa till men är osäker om dom vågar gå fram o fråga om du behöver lite hjälp, för dom vill ju inte att du ska tro dom är dumma som trodde du inte klarar det själv.

Önskar dig lycka till.

Mamma till 4
  • julmusten

Kajak, har du flugit langa resor ensam med dina fyra barn??

TS, hur lang resa ar det vi snackar om egentligen, och hur manga byten handlar det om?

Det ar klart att allt gar bara man maste, men maste man inte resa sjalv med barn skulle jag ALDRIG gora det, om det an bara handlade om ett 3-timmarsflyg.

• evaoregon
    Kajak skrev 2010-06-12 07:50:53 följande:
    TS
    Åka o ha kul!!!

Jag har 4 barn.. men ett par år yngre än det du har. (4år, snart 3 år, 1,5år o 2 veckor)

6årig o 4 årig kan jälpa dig med att hålla ögon på yngre.
    Dom är i den ålder dom vill hjälpa till.

Så jag tror det går bra!
    Visst det blir en jäkla projekt! men du klarar det!

Kanske har du typ av sele så du kan bära den 1årig medan du o 3 barn byter flygplan? eller använder en bagagevagn
    Men säg gärna till då du ska boka biljetter o berätta att du är helt ensam med 4 barn o fråga om man kan få lite hjälp från flygvärdinnor.

ELLER

Under flygresa kan du prata med så många folk du kan så du kan få lite hjälp?

Man vet ju aldrig, våga be om hjälp.
    Jag är säker på att folk runt dig vill hjälpa till men är osäker om dom vågar gå fram o fråga om du behöver lite hjälp, för dom vill ju inte att du ska tro dom är dumma som trodde du inte klarar det själv.

Önskar dig lycka till.
    Har du flugit på 25 timmars långresa med två byten med dina fyra barn?  Om inte så tror jag nog tyvärr inte att du vet vad du pratar om!

Flygvärdinnorna är inte till för att vara barnvakter utan har annat att göra, som många har skrivit tidigare så kan man inte räkna med att få hjälp där. 

Bagagevagnar är inte till för att köra runt barn på (det är faktiskt direkt farligt) och man får inte ens ta med de genom tull och passkontroll. 
  • evaoregon
    julmusten skrev 2010-06-12 14:23:11 följande:
    TS, hur lang resa ar det vi snackar om egentligen, och hur manga byten handlar det om?
    Jag kollade på nätet och ifrån Stockholm till  Indonesien tar det 21 till 25 timmar eller mer (inkl två byten).   Jag hittade inga direktflyg och inga flyg utan minst två byten.
Svar på tråden Flyga själv med 4 små barn?