Madicken skrev 2010-06-09 21:03:14 följande:
Några tips till TS om du bestämmer dig för att åka:
- Se till att boka "baby cot" som är en liten korg som fästs fast i en vägg. Där kan 1-åringen ligga om han/hon väger under 10 kg. Sen sitter ni andra 4 bredvid varandra med världens benutrymme. Ni kommer även ha nära till toaletterna som ligger precis runt hörnet.
- Finns det inga trevliga flygvärdinnor i närheten så kalla på en (finns en knapp i taket). Om det inte finns någon hjälpsam flygvärdinna så finns det säkert någon trevlig medresenär som kan hjälpa till att hålla koll på barnen i någon minut. Våga fråga! Jag fick många erbjudanden om hjälp (trots att jag bara hade 3 barn och flög till Prag ;-P )
- Sätt så många barn du kan på en bagagevagn och kör dem när du mellanlandar. Har du ont om tid så kontakta en flygvärdinna så hjälper de er. Flygbolagen vill hemskt gärna att ni kommer med ert anslutande flyg.
Som någon skrev, du känner dina barn bäst och vet hur mycket du orkar med. Även om flygresan kommer att gå galant så kommer du mentalt vara utmattad men det kommer det förhoppningsvis vara värt.
och TS... det är ok att muta barnen i såna lägen! Lycka till!!!
Har du varit pa ett langflyg nagon gang? Det har jag, bade med och utan barn, och det brukar inte ga till sa som du beskriver.
Nagon baby cot finns inte alltid tillganglig, sa det vill till at man har tur for att fa en sadan. Oftast kan man inte heller boka en i forvag, utan far veta forst ombord pa planet om man far en eller inte.
Det ar inte flygvardinnornas jobb att ta hand om barn, och det ar viss skillnad att halla koll pa ett-tva barn och tre eller fyra. Ivilket fall ar det absolut ingenting man kan rakna med.
Aven om barnen inte atit socker innan och inte ar rymningbenagna vet man aldrig hur de reagerar pa tidsomstallning och en ovan situation. Det jobbigaste ar nasta att ga igenom sakerhetskontrollen, for da vill de helst att man skall ga en och en (aven barnen om de kan ga) och det ar svart att ha koll pa bade handbagage och barn samtidigt. Maste man dessutom ta av sig skorna och visa upp vatskor blir det extra "roligt". I en sadan situation har jag ALDRIG fatt hjalp av nagon (jag tror for ovrigt att de som jobbar dar inte far ta i vaskorna for att inte bli anklagade for att ha placerat nagot dar). Vid en mellanlandning intraffar garna detta mitt i natten, och vill barnen inte samarbeta (eller ens vakna) hjalper inte varldens basta installning till!
Det ar inte alltid det finns bagagevagnar tillgangliga och i vilket fall far man inte ta dem genom metalldetektorerna. Flygvardinnorna eskorterar vanligtvis inte manniskor till flygen och struntar vanligtvis i om man missar planet eller inte.