• Namaste72

Syskon?

Ni som adopterat syskon till ert första a-barn, hur länge var ni hemma innan ni startade nästa utredning?

Lite nyfiken eftersom det verkar skilja en del mellan kommunerna vad de anser vara tillräckligt lång tid...

Skriv gärna också hur gammalt ert barn var när ni påbörjade nästa utredning, eftersom jag förstått att första a-barnets ålder spelar in (då man ska se om det anknytit ordentligt osv)

Jag behöver nämligen en del goda argument då vår kommun anser att 2 år är lagom innan man ens får starta =en EVIGHET om man dessutom lägger till väntetiden i utlandet.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Syskon?
  • MammaSusan81

I vår kommun får man göra hemutredning 1 år efter hemkomst, för vår del gjorde vi utredning nr 2 efter ca 2 år hemma & Astrid fyllde 3 år 2 månader efter att vi fick medgivande igen & hon var 3,3år vid bb. Och vi är ju också i Kenya (far hem på onsdag ) & kan om vi vill påbörja nästa utredning i september efter 1 år med lillebror som nu blev 1 år i april. Dock så är det eventuellt tänkt ett/fler syskon till om en sådär 5år i framtiden....vi får se.....Man vet aldrig.

♥ Astrid-06 ♥ & ♥ Vilgot-09 ♥
  • Namaste72

Tack för alla svar! Jag tänkte också att det ju tar minst 2 år i alla fall. 1 år innan man får starta+ några månader innan allt är klart + svensk väntetid på det ( eller i landet).
    Att vänta två år här, sen utredning och sen väntetid i landet...då är vi uppe i 4-5 år ju

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • Namaste72
    Ethi skrev 2010-05-23 14:27:26 följande:
    ...och så måste jag ju inflika att det är jättekul att ni börjar fnula på syskon
     Tack! Frågan är bara om det kan bli lika bra igen Vår dotter är det mest fantastiska som hänt oss
    Lilla Mumintrollet skrev 2010-05-23 15:46:52 följande:
    Glömde skriva.... Lycka till!!
    Tack tack!
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Ethi
    Namaste72 skrev 2010-05-23 16:39:42 följande:
     Tack! Frågan är bara om det kan bli lika bra igen Vår dotter är det mest fantastiska som hänt oss Tack tack!
    Jag vet! Precis så där tänkte vi med och det är helt obegripligt att det kan bli så bra och rätt och underbart och fantastiskt två gånger... Att det finns TVÅ världens finaste barn Jag förstår det fortfarande inte, att vi kunnat ha en sån fantastisk tur
  • Angla

Vår kommun ville inte starta ens en dag innan årsdagen och sen ha utredningen öppen i fyra månader. Men enl handboken och hon som skrivit den så finns inga rekomendationer om hur länge man skall ha varit hemma. Utan det centrala och viktiga är hur familjen fungerar och hur anknytningen gått/går. Det har inte heller med barnets ålder att göra. Hon nämde inte heller något om att man skall ha varit hemma en viss tid innan nästa barn kommer, men det var inget vi diskuterade i detalj iofs. Men hon framhöll helatiden att tiden i sig är oviktig och att det centrala är hur första barnet landat.

Så vår utredning startade ca nio månader efter hemkomst och en månad senare fick vi vårt medgivande. Och nu ungefär ett år efter hemkomst väntar vi syskon.

Stå på er. Läs handboken. Ring hon som skrivit den.

Angla - mamma till slut, här & nu
  • MalleNalle

Vi startade vår utredning för syskon när vi varit hemma med sonen 1 år. Den ska upp i nämnden nu den 24 juni. Jag tycker mig ha hört att de vill vänta ca 1 år.

Lycka till!

• Miss TN

I vår kommun är det ca 1 år med. Har hört att de kan börja tidigare men att det går upp i nämnden 1 år efter hemkomsten med det första barnet. Utredningen kan alltså börjas tidigare ibland

• M2003

Jag tycker att det är bra att man inväntar en tid, för att se hur anknytningen fungerar. Ett år är väl lagom, två år också. Man kan ju tycka att man borde få starta direkt, eftersom det är så lång väntan nu i länderna,  men för utredarna känns det nog bäst att se med egna ögon att det funkar i familjen. Man kan ju inte backa så lätt och dra tillbaka ett medgivande, om man tycker att anknytningen inte gick som den skulle, För barnens skull är det nog bäst som det är. Vi adoptivföräldrar har ju dock lite annan approach än social sekreterarna/utredarna och vill helst att det skall gå så fort som möjligt.

• Gnista

Vi påbörjade syskonutredningen efter sex månader hemma och hade vårt medgivande 11 månader efter hemkomst. Vår son var två år när vi fick honom. Vi var inställda på mycket längre väntan innan vi fick skicka ansökan till Colombia en andra gång, men nu gick det snabbt (skickade fyra månader efter vi fått medgivande). Vi väntade sen ett år på bb och det blev nästan på dagen fyra år mellan barnen.

• mor till två kina tjejer

Hej
    Vi fick vårt medgivande klart drygt 1 år efter att vi kommit hem med vår största flicka. När vi gjorde vår första utredning fick vi veta att vår utredare tyckte att det var lagom att man var hemma 2 år innan man påbörjade sin syskonutredning. Men det var några år sedan och mycket har hänt sedan dess med långa väntetider.

Svar på tråden Syskon?