• acure

När ska man teckna en gravidförsäkring?

Är gravid i vecka 5 med första barnet. Kan ingenting om såna här praktiska saker som försäkringar. Jag har alla mina försäkringar i Trygg Hansa så gravidförsäkringen kommer hamna där också... men jag undrar NÄR ska man teckna en gravidförsäkring? 

• Svar på tråden När ska man teckna en gravidförsäkring?
  • candlelight

Det står på deras hemsida när du som tidigast får teckna en gravidförsäkring. :) Tror du måste ha varit gravid i minst 6 månader först..
    Står mer exakt på hemsidan. :)

Jag teckna försäkring för 1-2 veckor sen ungefär. Är i v.35 nu. :)

• zandrisha86
    Jag har min genom Länsförsäkringar (Min sambo jobbart där) Och from v 10 - 16 är den gratis och from v 26 tror jag den kostar 600 kr så för mig var det fom v 10 :)
  • candlelight

På tryggahansa är den gratis tills barnet fyller 6 månader. Sen får man teckna en ny tror jag..

• zandrisha86

Jo jag vet att det finns de som är gratis, MEN dem täcker inte allt. Och då är det mer värt att betala!

• Hannathu

Gratisförsäkringarna brukar gälla olycksfall och död men inte sjukdom
    Man kan ju teckna gratisförsäkringar i flera bolag och betala på det som verkar bäst...

Har inte satt mig in i vilka försäkringar vi ska ha än men det kommer... Det viktiga är ju att försäkringen täcker alla eventualiteter som kan uppkomma

• zandrisha86

Att teckna försäkringar i flera bolag är inte att rekomendera, if nått skulle hända så kan du endast få ut från ett bolag och har du flera så kan det bli ganska svårt och vem av dem anser att just dem ska betala, då kan det ta tid. Men var o en gör på sitt vis.

• candlelight

Min kusin skaffade tryggahansas gratis försäkring när hon väntade sin dotter, och den funka bra för henne. När hennes dotter närmade sig ett halv år gammal, så ringde trygghansa upp för att höra om hon ville skaffa en ny försäkring som täckte mer.

Så jag kör på samma.

• Lanie

jag har inte jättekoll på försäkringar men jag kan iaf dela med mig av mina erfarenheter. jag hade inte tecknat någon graviditetsförsärkring, men jag skulle göra det, men hann aldrig för min son föddes i vecka 24+0, han överlevde inte så när vi började och kolla på våra försäkringar vi hade så såg vi att jag har en försäkring som heter trygg vuxen (trygg hansa) och i den stod det att även barnet är försäkrat i upp till 6 månader, vår son levde i 4 timmar, men när vi kollar med försäkringsbolaget så gäller inte den eftersom de satt ett vilkor som säger att försäkringen inte gäller innan vecka 26, alltså får vi inte något ekonomiskt stöd... även hemförsäkringen gäller från vecka 26 och så är det med de flesta graviditetsförsäkringar som finns idag

har kollat runt lite och vi hittade Skandias graviditetsförsäkring som gäller från vecka 22 eller vecka 23, så från mina erfarenheter skulle inte jag teckna någon försäkring förrän efter vecka 26, eftersom de ändå inte gäller...

Lycka till!

• Hannathu
    zandrisha86 skrev 2010-05-25 11:06:49 följande:
    Att teckna försäkringar i flera bolag är inte att rekomendera, if nått skulle hända så kan du endast få ut från ett bolag och har du flera så kan det bli ganska svårt och vem av dem anser att just dem ska betala, då kan det ta tid. Men var o en gör på sitt vis.
    Kostnadsersättning får man bara ut på ett ställe men tex engångsbelopp för dödsfall eller olycka kan man få på flera ställen samtidigt.

När jag bröt benet så fick jag pengar från tre försäkringsbolag, men bara ersättning för kostnaderna på ett av dom. Vänner vars lilla dotter dog i plötslig spädbarnsdöd fick pengar från de bolag de var försäkrade i (hon ingick ju i jobbets gruppliv, de hade en gravidföräkring och ytterligare ngn gruppliv, däremot fick de inte från gratisföräkringarna eftersom det inte var en olycka)
  • Cyberfru

Varför vänta? Teckna så fort som möjligt säger jag :) Åtminstone en gratisförsäkring, så kan du ta den utökade senare, men kolla när den börjar gälla, så kan du ju teckna den då. Det är olika mellan bolagen. På den här sidan kan du jämföra försäkringarna, både gratisvarianterna och de utökade...och även barnförsäkringar :

www.konsumenternasforsakringsbyra.se/jamfor/jamfor_forsakring_valj_bolag.asp&avd=JAMFOR&menu=JAMFOR

Ett tips är att teckna en barnförsäkring så fort barnet är fött för även om det står att de är försäkrade upp till 6 månader med gravidförsäkringarna så finns det massa inskränkningar i det där, inte bra om barnet skulle bli sjukt!

Jag tog Folksam, dels låg de bra till i jämförelsen och dels har jag mkt goda erfarenheter från Folksam förut, de är väldigt hjälpsamma om ngt händer.
    Tog deras utökade försäkring, det fungerar som så att man automatiskt får deras gratisförsäkring från det att man har anmält sig till deras utökade försäkring, sen betalar man avin man får hem i brevlådan när man själv vill, fram tills dess har man grundskyddet gratis. Tror att den försäkringen gällde från v 10 för mamman och v 23 för barnet.

• candlelight
    Lanie skrev 2010-05-25 12:11:27 följande:
    jag har inte jättekoll på försäkringar men jag kan iaf dela med mig av mina erfarenheter. jag hade inte tecknat någon graviditetsförsärkring, men jag skulle göra det, men hann aldrig för min son föddes i vecka 24+0, han överlevde inte så när vi började och kolla på våra försäkringar vi hade så såg vi att jag har en försäkring som heter trygg vuxen (trygg hansa) och i den stod det att även barnet är försäkrat i upp till 6 månader, vår son levde i 4 timmar, men när vi kollar med försäkringsbolaget så gäller inte den eftersom de satt ett vilkor som säger att försäkringen inte gäller innan vecka 26, alltså får vi inte något ekonomiskt stöd... även hemförsäkringen gäller från vecka 26 och så är det med de flesta graviditetsförsäkringar som finns idaghar kollat runt lite och vi hittade Skandias graviditetsförsäkring som gäller från vecka 22 eller vecka 23, så från mina erfarenheter skulle inte jag teckna någon försäkring förrän efter vecka 26, eftersom de ändå inte gäller...Lycka till!
    Beklagar verkligen :(
Svar på tråden När ska man teckna en gravidförsäkring?